• دوشنبه / ۴ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 99010401506
  • منبع : نمایندگی مازندران

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

قرنطینه خانگی را با فکر کردن به موضوعات امید بخش بگذرانیم

قرنطینه خانگی را با فکر کردن به موضوعات امید بخش بگذرانیم

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه فکر کردن به موضوعات امید بخش از جمله عدم ماندگاری این شرایط بد می‌تواند موجب آرامش شود، گفت: برای پدر و مادرها و افراد مسن که تا پیش از این شرایط میزبان فرزندان و نوه‌های خود بودند می‌توان شرایطی فراهم کرد که با استفاده از فضای مجازی و تلفن با افراد خانواده در ارتباط باشند و یا برنامه‌های مورد علاقه خود را از تلویزیون و رادیو دنبال کنند.

فاطمه شیخ مونسی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تصور افراد جامعه معمولا از روانپزشک کسی است که افراد را آرام کرده و موجب کاهش اضطراب آن‌ها می‌شود، اظهار کرد: در حالیکه این تصور همیشه درست نیست، کار روانپزشک این است که کمک کند تا بقیه افراد جامعه در اتفاقات مختلف واقع بین باشند و آن گونه که در واقعیت وجود دارد، آن را درک کنند.

وی تصریح کرد: بیماری ویروسی که امروز با آن مواجه هستیم با سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و روز به روز نیز بر تعداد مبتلایان اضافه می‌شود که تمام دنیا درگیرآن شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه این بیماری یک بحران است، گفت: بحران هم یک امرغیر طبیعی است که واکنش‌های مختلفی را در پی دارد و نگرانی یکی از آن‌ها است اما این نگرانی هم حد و اندازه‌ای دارد و تا حدی خوب است که باعث ایجاد انگیزه جهت انجام کارها و مقابله با ویروس شود.

این روانپزشک مازندرانی ادامه داد: اگر در زمان عادی به تعطیلات و سفر می‌رفتیم و با اقوام دور و نزدیک رفت و آمد می‌کردیم اما امروز این نگرانی باعث می‌شود اینکارها را انجام ندهیم بنابراین نگرانی در این شرایط تا حدی درست و لازم است.

شیخ مونسی با بیان اینکه این نگرانی باعث می‌شود خیلی از افراد در قرنطینه خانگی و در خانه‌هایشان بمانند، افزود: در صورتی که این نگرانی وجود نداشته باشد ممکن است یک سری افراد با خوشبینی خود این اصول را رعایت نکنند و به سفرهای غیر ضروری و دید و بازدید بروند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این میزان نگرانی بالا خوب هست یا خیر خاطرنشان کرد: نگرانی نیز مانند هر چیز دیگری زیادی و کم آن مضر هست و تا اندازه‌ای مفید است که در این شرایط بتوانیم خود را از اطرافیان محافظت کنیم اما بیش از حد آن باعث می‌شود فشار روانی را تجربه کنیم و عملا کارکرد روزانه مختل شود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: کسی که در طول روز همواره به بیماری فکر می‌کند و مدام در فضای مجازی به طور وسواس گونه اخبار را بارها چک می‌کند، نشان می‌دهد این نگرانی بیش از حد شده است که باعث می‌شود به آن کارهایی که قرار است به صورت روزمره انجام دهد، نرسد و از همه آن‌ها باز می‌ماند.

شیخ مونسی تصریح کرد: بنابراین نگرانی بیش از حد از آنجایی خود را نشان می‌دهد که در کارکرد روزانه و در انجام وظایف و میزان خواب اختلال ایجاد می‌شود. 

وی یادآور شد: یک سری راهکارها وجود دارد که باعث می‌شود حواسمان به صورت خود آگاهانه از این موضوع پرت شود یعنی به موضوعاتی به جزء بیماری پرداخته شود به طور مثال کسانی که اهل کتاب خواندن هستند می‌توانند با خواندن کتاب‌های غیر مرتبط با این موضوع ذهن خود را از بیماری و ویروس کرونا دور کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: ذهن ما به گونه‌ای است که به طور همزمان نمی‌تواند روی دو موضوع تمرکز کند و زمانی که حواسمان را آگاهانه روی یک موضوع دیگر می‌گذاریم یک مقدار ذهن ما از بیماری دور می‌شود و فضایی بوجود می‌آید که آرامش را تجربه کنیم.

این روانپزشک مازندرانی عنوان کرد: درست است که به طور فیزیکی نمی‌توان با دیگران ارتباط داشت اما به لطف فضای مجازی می‌توانیم با افراد مورد علاقه از جمله اقوام ارتباط داشته داشت و درد دل کرد و به موضوعاتی به جزء بیماری شایع پرداخت.

شیخ مونسی گفت: افرادی که از نظر مذهبی قوی‌تر هستند، دعا خواندن می‌تواند به این افراد کمک کند، همچنین افرادی که علاقمند به موسیقی هستند با گوش دادن به موسیقی‌های لذت بخش می‌توانند به آرامش خود کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.