• سه‌شنبه / ۵ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99010501911
  • خبرنگار : 50117

نامداران استان اصفهان؛

«ملامحمد صادق اردستانی» عارف بزرگِ عهد صفوی

«ملامحمد صادق اردستانی» عارف بزرگِ عهد صفوی

ایسنا/اصفهان یک اصفهان‌شناس و استاد دانشگاه گفت: «ملامحمد صادق اردستانی» در زهد و تقوا و پرهیز از نفسانیات، سرآمد عصر خود بوده و او را به عنوان عارفِ اهلِ ریاضت به حساب آورده‌اند.

محمد حسین ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار شهرستان اردستان، اظهار کرد: یکی از تأثیرگذارترین و نامدارترین شخصیت‌های اردستان «ملامحمد صادق اردستانی» مشهور به «حکیم محمد صادق اردستانی» است که از حکمای الهی و عرفای اواخر عهد صفوی است. ملامحمد صادق اردستانی، فرزند ملامحمد قاسم است که نسب آنان به یکی از عرفای مشهور به نام پیرجمال الدین اردستانی می‌رسد.

وی افزود: این عارف بزرگ در سال ۱۰۵۴ هجری قمری در اردستان به دنیا می‌آید و پس از طی مراحل مقدماتی تحصیل به اصفهان می‌آید. در آن زمان اصفهان محل زندگی شخصیت‌های بزرگی مانند میرفندرسکی، ملامحسن فیض کاشانی، محقق لاهیجی و شیخ حسین تنکابنی است که ملامحمد صادق اردستانی از تمام این شخصیت‌ها بهره علمی می‌برد.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه گفت: حکیم صادق اردستانی در علوم عقلی و نقلی شاخصِ زمان خود بوده است. همچنین در ویژگی‌های معنوی مانند زهد و تقوا و پرهیز از نفسانیات، سرآمد عصر خود بوده و او را به عنوان عارف اهل ریاضت به حساب آورده‌اند.

ریاحی تصریح کرد: نقل می کنند که التزامِ ملا محمد صادق اردستانی به سنن و آداب شرع به حدی بوده که او را «ابوذرِ» دوران نامیده‌اند به طوری که در آثارش کوچکترین لغزشی دیده نمی‌شود. شاگردان زیادی مانند ملا حمزه گیلانی، شیخ محمد علی حزین لاهیجی، ملا اسماعیل خواجویی، قطب الدین نیریزی، ملامحمد نعیم طالقانی، عبدالرحیم دماوندی و محمد صادق تفرشی از محضر ملا محمد صادق اردستانی بهره‌های فراوانی برده‌اند.

وی ادامه داد: «حزین لاهیجی» در سفرنامه خود از شخصیت والای ملا محمد صادق اردستانی مطالب زیادی آورده است. از این حکیم و عارف ارزشمندِ اردستان، آثاری مانند حکمت صادقیه، رساله در وحدت وجود، حاشیه بر شفای شیخ الرئیس، کلید بهشت و رساله جعلیه صادقیه پا برجا مانده است که نشان از عظمت علمی او دارد. به لحاظ فلسفی او طرفدار فلسفه «مشا» بوده و افراد زیادی او را شخصیتی بزرگ در حکمت و فلسفه اسلامی دانسته‌اند.

این اصفهان‌شناس و استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: ملا محمد صادق اردستانی، زمانی از دنیا می‌رود که اصفهان در سال ۱۱۳۴هجری قمری تحت محاصره افغان‌ها قرار می‌گیرد. مقبره ایشان نزدیک پل خواجو بوده است و بعد در زمانی که تغییراتی در خیابان‌های اطراف پل خواجو می‌دهند مقبره ملا محمد صادق اردستانی را به حوالی تکیه کازرونی اصفهان منتقل می‌کنند.

ریاحی با بیان اینکه ملامحمد صادق اردستانی دارای سه فرزندِ پسر بوده است، گفت: فرزندان او هم مانند خودش اهل علم و حکمت بوده‌اند. محمد ابراهیم، محمد شفیع و محمد طاهر در سلوک و معنویت مانند پدرشان به درجات بالایی رسیدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha