• چهارشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99012011055
  • منبع : نمایندگی قزوین

مادرانه‌های شرایط کرونایی

مادرانه‌های شرایط کرونایی

ایسنا/قزوین این روزها تقریباً در همه خانواده‌های ایرانی مادران نقش اساسی و محوری در مدیریت امور خانه دارند و همه‌جوره حواسشان به امورات منزل، رعایت نکات بهداشتی، خرید و حتی اوقات فراغت خانواده‌شان هست.

در نخستین روزهای اسفندماه با ورود یک میهمان ناخوانده به نام «کووید ۱۹» تمام معادلات زندگی روزمره خانواده‌ها برهم ریخت؛ خریدهای نورزوی و دید و بازدیدهای عید به بعد از مهار کرونا موکول شد و مسافرت‌ها و حتی گردش در طبیعت لغو شد و به قول معروف همه خانه‌نشین شدیم.

این خانه‌نشینی برای همه سخت و دشوار است و هر کدام در تلاش هستیم راه‌های متفاوتی برای سرگرمی و گذران اوقات فراغت پیدا کنیم. این روزها تقریباً در همه خانواده‌های ایرانی مادران نقش اساسی و محوری در مدیریت امور خانه دارند از مادران جوان گرفته تا مادران باتجربه همه به جنگ با این ویروس رفته و سلامت اعضای خانواده برایشان مهم است؛ فرقی ندارد فرزندشان نوزاد باشد یا یک جوان رشید، همه‌جوره حواسشان به امورات منزل، رعایت نکات بهداشتی، خرید و حتی اوقات فراغت هست.

در ایام نوروز با حضور در منزل موجب کاهش همه‌گیری این بیماری شدیم از این به بعد هم بهتر است ملاحظات لازم را داشته و در منزل بمانیم تا این ویروس موذی را به یاری خداوند متعال شکست دهیم؛ در خصوص زندگی این روزهای مردم به ویژه مادران با تماس تلفنی جویای احوال چند تن از بانوان قزوینی شدیم تا ببینیم این روزها چه می‌کنند.

منتظر اخبار امیدوارکننده هستیم

زهرا یعقوبخانی که دختری سه ساله دارد، می‌گوید: بنابه توصیه وزارت بهداشت بیشتر از یک ماه است که در خانه‌ هستم و تنها در مواقع خیلی ضروری از منزل خارج می‌شوم.

وی در ادامه بیان می‌کند: بهداشت را رعایت می‌کنم ولی درگیر وسواس نشده‌ام، سعی می‌کنم به واسطه شستن مرتب دست‌های خودم و دخترم، شستن و ضدعفونی لوازمی که زیاد با آن‌ها سروکار دارم بهداشت را رعایت کنم. خیلی به شست‌وشوی دست اهمیت می‌دهم چون از همان ابتدای شیوع کرونا متخصصان روی این موضوع تأکید داشتند.

سمانه قنبری هم که یک مادر است و دختری سه ساله دارد، بیان می‌کند: این روزها پای اخبار نشستیم تا ببینیم میزان شیوع چگونه است و چطور بهداشت را رعایت کنیم، البته منتظر خبرهای خوش و امیدوارکننده هم هستیم.

وی ادامه می‌دهد: بعضی از مردم به خاطر استرس گرفتار وسواس شده‌آند اما من فکر می‌کنم اگر به درستی از دستکش، مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک استفاده کنیم و همان‌گونه که اعلام کردند دست‌ها را ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوییم می‌توانیم از شر این ویروس منحوس در امان بمانیم.

مریم عابدی که یک پسر دو ساله دارد، می‌گوید: مثل بقیه کرونا را خیلی جدی نگرفتم و روی این موضوع وسواس نیستم ولی خب با توجه به اخباری که می‌شنوم نکات بهداشتی را رعایت می‌کنم و سعی می‌کنم راهکارهایی که از طریق رسانه‌ها گوشزد می‌شود را رعایت کنم به همین علت دستانم را به طریقه درست می‌شویم و ضدعفونی می‌کنم.

معصومه طارمیلر از آن دسته از بانوانی است که حساسیت زیادی روی موضوع کرونا دارد؛ او در این باره به ایسنا می‌گوید: نه نمی‌توان گفت گرفتار وسواس شده‌ام ولی حساسیتم نسبت به ضدعفونی کردن منزل زیاد شده، خیلی به شستن دست‌ها اهمیت می‌دهم و شاید روزی ۴۰ تا ۵۰  بار دست‌هایم را می‌شویم. رعایت بهداشت فردی مسئله خیلی مهمی است که من سعی می‌کنم با شستن دست‌ها و پاها، مسواک زدن، نظافت لباس و حمام رعایت کنم.

خروج از خانه فقط برای خرید ضروری

به گزارش ایسنا، خانواده‌ها برای تأمین مایحتاج روزانه مجبور هستند برای خریدهای ضروری از خانه خارج شوند؛ اگر در ابتدای یک خیابان بایستیم و از همه افرادی که از منزل خارج شده‌اند بپرسیم چرا خانه را ترک کرده‌اید هر کدام از منظر خودشان دلیل قانع کننده‌ای دارند و همه خریدهای خود را ضروری می‌دانند.

یعقوبخانی خریدهای ضروری خانه را نان، برنج، پوشک بچه، گوشت و مرغ، دستمال کاغذی و چند خوراکی برای دخترش می‌داند و می‌گوید: البته با شرایط فعلی دستکش و ماسک هم جزو اقلام ضروری ما شده است.

وی اضافه می‌کند: خریدهای خانه را همسرم انجام می‌دهد ولی به خاطر شرایط پیش آمده، روزهای نخست شیوع کرونا خرید دوماه را انجام دادیم که مجبور نباشیم هربار برای خرید از خانه خارج شویم.

قنبری هم می‌گوید: خریدهای ضروری خانه ما شامل نان، میوه و صیفی‌جات می‌شود. البته سعی می‌کنیم  اقلام ضروری را اینترنتی خرید کنیم و اگر موجود نباشد مجبور می‌شویم خرید خود را حضوری انجام دهیم.

عابدی هم بیان می‌کند: خرید ضروری خانه ما شامل نان، مایحتاج روزانه و مایحتاج پسرم مانند شیر است. البته خریدهای ضروری را فقط یکی از اعضای خانواده و با رعایت نکات بهداشتی انجام می‌‍دهد.

معصومه طارمیلر که مادر دو پسر جوان است، می‌گوید: چون اکثر اقلام مصرفی را قبلاً یک جا خرید کردیم خریدهای ضروری ما ماست و نان است که معمولاً یک نفر را برای خرید می‌فرستیم.

کرونا قابل پیشگیری است

به گزارش ایسنا، گاهی پیش می‌آید یکی از اعضای خانواده بیمار شود که در چنین مواقعی برخی به پزشک مراجعه کرده و برخی خانواده‌ها نیز با درمان‌های خانگی سعی می‌کنند دوره نقاهت بیماری را سپری کنند؛ فراموش نکنیم که کرونا با رعایت مسائل بهداشتی قابل پیشگیری است و اگر خدای‌ناکرده علائم مشابه کرونا داشتید به بیمارستان‌ها مراجعه نکنید چون به‌دلیل پذیرش مبتلایان به ویروس کرونا می‌تواند موجب درگیری افراد سالم به این ویروس شود؛ افرادی که در گروه‌های خطر قرار ندارند می‌توانند بدون مراجعه به پزشک دوره نقاهت و قرنطینه را در منزل سپری کنند.

یعقوبخانی در این باره می‌گوید: من و همسرم اوایل اعلام کرونا در ایران احساس سرماخوردگی داشتیم که با استراحت و دمنوش و غذاهای مقوی رفعش کردیم.

عابدی هم اشاره می‌کند: اگر احساس بیماری داشته باشم قطعاً بیشتر نکات بهداشتی را رعایت می‌کنم و در صورت بروز علائم سعی می‌کنم خود را قرنطینه کنم تا دیگران مبتلا نشوند.

امان از صف نانوایی‌ها

یعقوبخانی می‌گوید: من معمولاً خانه مامانم می‌روم و یا برای خرید سبزی و نان و کارهای بانکی از منزل خارج می‌شوم که طی یک ماه اخیر تمام این موارد را به حداقل رسانده‌ام و سعی کردم بیشتر در منزل بمانم.

قنبری که شاغل است، بیان می‌کند: تنها برای حضور در محل کار از منزل خارج می‌شوم و شغل من و بسیاری دیگر از مردم طوری است که متأسفانه امکان دورکاری وجود ندارد؛ البته در برخی شغل‌ها کارکنان به صورت شیفتی در محل کار حضور پیدا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در روزهای نخست شیوع کرونا شاهد تشکیل صف‌های بسیاری از جمله نان، داروخانه و تهیه اقلام بهداشتی و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بودیم و خوشبختانه در چند روز اخیر این امر کاهش پیدا کرده و امید است با رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی مردم همچنان در خانه بمانند.

یعقوبخانی در این خصوص به ایسنا می‌گوید: این روزها سعی می‌کنم در ساعات و مکان‌های خلوت از منزل خارج شوم، البته باید بگویم که در برخی نانوایی‌ها هنوز شاهد صف خریداران هستیم و گاه خود نانواها نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

قنبری موضوع خرید را را طور دیگری حل کرده است و اشاره می‌کند: معمولاً در صف نان نمی‌ایستم و سعی می‌کنم از نان‌های بسته‌بندی استفاده کنم و تلاش دارم تا در صف و مکان‌هایی که تجمع وجود دارد نروم.

طارمیلر نیز از وضعیت نامناسب نانوایی‌ها برایمان می‌گوید و بیان می‌کند: معمولاً سعی می‌کنیم از خانه بیرون نرویم و در اجتماعات حاضر نشویم، البته در محله ما صف نان کاهش پیدا نکرده و مردم همچنان برای خرید نان در صف می‌ایستند.

در خانه بمانیم و به زندگی بهتر فکر کنیم

این روزها برای قطع زنجیره انتقال ویروس همه باید در خانه بمانیم، این موضوع ماندن در منزل باعث شده اوقات فراغت افزایش پیدا کند و حتی گاهی این امر مردم را کلافه کند؛ بنابراین بهتر است که خانواده‌ها دنبال راه‌حلی برای بهره‌برداری هرچه بهتر از این زمان باشند.

قنبری درباره چگونگی پر کردن اوقات فراغت می‌گوید: در این روزها سعی می‌کنم به کارهای عقب مانده که مدت‌ها بود دلم می‌خواست انجام بدهم و فرصتی ایجاد نمی‌شد بپردازم. حالا فرصت آن پیش آمده که به زندگی فکر کنیم، به سال‌های گذشته عمرمان و سال‌های باقی‌مانده بیاندیشیم و به خودمان نهیب بزنیم که در زندگی چه کرده‌ایم؟ ببینیم چه کار می‌توانیم انجام دهیم که زندگی‌ فردی و اجتماعی بهتری داشته باشیم.

طارمیلر هم با بیان اینکه خودش را با خانه‌داری و آشپزی سرگرم می‌کند، می‌گوید: من هم درک می‌کنم، ممکن است مردم از این همه مدت در خانه ماندن کلافه شده باشند اما می‌توانند برای اینکه اوقات فراغت خود و خانواده‌شان به ویژه جوانان را به نحوی درست مدیریت کنند به دنبال معرفی کتاب و فیلم خوب و حتی بازی‌های مناسب به فرزندانشان باشند، همین چند روز پیش در فضای مجازی دیدم که حدود ۱۰۰ کتاب برای مطالعه و تعدادی فیلم برای تماشا معرفی کرده بود؛ همین‌ها می‌تواند برای پر کردن زمان به صورت مفید، مؤثر باشد.

به گزارش ایسنا، با حضور مردم در بازار و جامعه چرخه انتقال ویروس از بین نخواهد رفت و تنها با حضور مردم در خانه موفق به شکست کرونا خواهیم شد، با شعار هیچ مشکلی حل نخواهد شد و نیازمند عمل از سوی تک‌تک همشهریان و در خانه ماندن آن‌ها هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha