• دوشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99020100451
  • خبرنگار : 50294

رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان:

مشکلات گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است

مشکلات گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است

ایسنا/کردستان رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان مشکلات گفتاری را عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی عنوان کرد.

خلیل رنجبر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تبریک فرارسیدن اول اردیبهشت ماه روز ملی گفتاردرمانی،اظهار کرد: دانش آموزان با نیاز ویژه دارای آسیب شنوایی، کم توان ذهنی، فلج مغزی، چند معلولیتی و دارای اختلالات یادگیری نسبت به سایر گروه ها نیازمند مداخلات بیشتری در حوزه اختلالات گفتاری می باشند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان عنوان کرد: حدود ۱۳۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۸۸ مدرسه و مرکز مستقل و ضمیمه شهری و روستایی ویژه، بیش از۴۰۰ دانش آموز دارای آسیب بینایی، شنوایی خفیف تا شدید و معلول جسمی حرکتی در پایه های مختلف تحصیلی مدارس عادی با رویکرد تلفیقی فراگیر، ۱۵۰۰ دانش آموز دارای اختلالات یادگیری- رفتاری در پایه های اول تا سوم مدارس عادی دوره ابتدایی نیاز به تمهیدات توانبخشی در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان دارند.

رنجبر با بیان اینکه کودکانی که از اختلالات گفتار و زبان رنج می برند گفتار و کلمات را نمی توانند روان ادا کنند و انتقال پیام به دیگران برای آنان دشوار است،افزود: گفتار درمانی روشی درمانی است که گفتار کودک و توانایی او را در درک و استفاده از زبان حتی در ارتباط غیر کلامی بهبود می بخشد و با تشخیص و درمان زود هنگام از دوران کودکی می توان به رفع کامل اغلب اختلالات گفتار و زبان کمک کرد.

وی تاکید کرد: حدود ۱۲ درصد از جمعیت کشور به گفتار درمانی و مداخلات گفتاری نیار دارند و با افزایش سن جامعه و بروز اختلالات اکتسابی مثل تصادفات، سکته مغزی، آلزایمر، پارکینسون، ام اس و از طرفی افزایش نرخ اختلالات رشدی مثل اتیسم گفتار درمانی یا همان آسیب شناسی گفتار جزو ملزومات اساسی در حوزه سلامت به شمار می رود.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان خاطرنشان کرد: عدم اطلاع رسانی به موقع و دقیق از سوی خانواده به مدارس موجب پنهان ماندن این اختلال در کودک و به مخاطره افتادن روابط فردی و اجتماعی کودک می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: اولیا با اطلاع رسانی به موقع به معلمان و مدیران مدارس نقش بسزایی در کاهش و رفع این اختلال در کودک ایفا می‌کنند، چنانچه این اختلال در زمان مناسب شناسایی و پیشگیری نشود، علاوه برایجاد مشکلات درسی، تحصیلی و ارتباطی درمدرسه جایگاه شغلی، اجتماعی و مهارتی آنان در آینده  نیز دچار مشکل و خسارت جبران ناپذیری می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.