• دوشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۰:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99020100788
  • خبرنگار : 50107

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خبر داد؛

خسارت سامانه بارشی فروردین ماه به بیش از 82 هزار هکتار زمین کشاورزی در خراسان رضوی

خسارت سامانه بارشی فروردین ماه به بیش از 82 هزار هکتار زمین کشاورزی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در تاریخ 20 و 21 فروردین سامانه بسیار سرد بارشی وارد استان شد و خسارات جدی به محصولات باغبانی استان وارد کرد که تمامی محصولات سردرختی ما مثل بادام، گردو و درختان هسته‌دار در سطح ۸۲ هزار و ۷۸۰ هکتار خسارت جدی دیدند.

غلامحسین ساربان امروز یک اردیبهشت ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: وسعت استان ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده، حدود ۳.۵ میلیون هکتار از اراضی استان قابلیت کشاورزی دارند و یک میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار یعنی 10 درصد در اختیار بخش کشاورزی است.

وی بیان کرد: در سال زراعی ۹۷-۹۸ سطح زیر کشت محصولات زراعی استان ۶۰۵ هزار و ۴۹۱ هکتار با حدود ۴۲ محصول زراعی بوده که ۲۱۴ هزار و ۹۹۸ بهره‌بردار بخش کشاورزی در حوزه زراعت فعالیت دارند و حدود ۵ میلیون تن محصول تولید می‌شود. ارزش این تولیدات ۶ هزار و 148 میلیارد تومان برآورد می‌شود و ۲۳ درصد از ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان مربوط به زیربخش زراعت است. محصولاتی مانند گندم، جو، خربزه، چغندر قند، گوجه‌فرنگی، ذرت علوفه‌‎ای، یونجه و پنبه از محصولات شاخص استان است.

ساربان افزود: از نظر سطح زیر کشت در زارعت آبی رتبه هفتم را داریم و ۷ درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی کشور، محصولات زراعی آبی ما است. 0.5 درصد از سطح زیر کشت محصولات دیم کشور در اراضی دیم ما قرار گرفته، یعنی ۶.۴ درصد سطوح زیر کشت محصولات زراعی کشور در بخش آبی و متعلق به خراسان رضوی است. ما رتبه سوم کشور را در محصولات زراعی استان داریم.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال زراعی 98-97 سطح زیر کشت محصولات باغی با ۴۰ محصول باغی، سطحی معادل ۳۱۵ هزار هکتار با ۱۲۷ هزار و ۷۱۵ نفر بهره‌بردار بوده و بالغ بر یک میلیون تن محصول باغی با ارزش حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان، معادل 42 درصد از کل ارزش تولیدات کشاورزی استان است.

وی ادامه داد: رتبه استان از نظر سطح زیر کشت محصولات ابی 6 درصد در مجموع زراعی و باغات و 9 درصد در دیم بوده و رتبه باغات استان در کشور، ششم است. محصولات شاخص باغبانی استان، پسته آبی، زعفران، انگور، سیب و گردو بوده که بالغ بر ۸۲ درصد از سطوح زیر کشت محصولات باغی را تشکیل می‌دهند. ما حدود ۲۰۰ هزار هکتار محصول پسته و زعفران داریم که جزو مزیت‌های نسبی استان است. در مجموع محصولات زراعی و باغی استان رتبه سوم کشور را در تولیدات باغی و زراعی به خود اختصاص داده است.

ساربان با بیان اینکه در زیربخش زراعت و باغبانی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب در بخش کشاورزی هستیم، عنوان کرد: جمع کل برداشت از منابع آبی استان در بخش کشاورزی ۴ میلیارد و ۳۹۹ میلیون متر مکعب بوده که ۷۴ درصد آن از چاه‌های کشاورزی استحصال می‌شود. منابع آبی در 20 سال گذشته نشان می‌دهد که آب در اختیار بخش کشاورزی ۲ برابر این عدد بوده که اکنون به شدت کاهش یافته و برداشت آب از چاه‌ها نیز کاهش داشته، اما اقدامات و راهکارهایی در حوزه کشاورزی دنبال شده که توفیقاتی را در تولید محصولات زراعی و باغی داشته و بهره‌وری در این بخش افزایش یافته است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در ۲۰ و ۲۱ فروردین دمای ۱۰.۹ درجه سانتی‌گراد زیر صفر را در استان تجربه کردیم که این موارد مشکل‌ساز می‌شوند و قطعا بخش کشاورزی از این آسیب‌ها دور نخواهد بود. اقدامات ژنتیکی خوبی اتفاق افتاده و بهره‌برداری بسیاری از محصولات افزایش یافته است.

وی بیان کرد: سال جهش تولید، سال بسیار پربارانی بود، تا ۳۱ فروردین ۲۶۳.۲ میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به دوره آماری ۲۲ ساله با 169.7 میلی‌متر، ۵۵.۱ درصد رشد داشته‌ است. سال گذشته نیز تا این تاریخ 261.8 میلی‌متر بارندگی داشتیم که تا امروز حدود 0.5 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم. ۱۳۲.۹ میلی‌متر بارندگی فقط در فروردین اتفاق افتاده و در ۳۱ روز فروردین، ۱۸ روز بارندگی داشتیم که باعث اتفاقاتی در حوزه کشاورزی شده، بخشی سرمای سختی بود که تجربه کردیم.

ساربان اضافه کرد: در تاریخ 20 و 21 فروردین سامانه بسیار سرد بارشی وارد استان شد و خسارات جدی به محصولات باغبانی استان وارد کرد که تمامی محصولات سردرختی ما مثل بادام، گردو و درختان هسته‌دار در سطح ۸۲ هزار و ۷۸۰ هکتار خسارت جدی دیدند و به میزان ۲۳۳ هزار تن کاهش محصول خواهیم داشت، ارزش تقریبی این محصولات خسارت دیده ۱۳۳۱ میلیارد تومان در شهرستان‌ها برآورد شده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در زیربخش زراعی نیز شاهد همین خسارات بیشتر در حوزه بروز سیل و سیلاب در مناطق مختلف استان به خصوص سبزوار بودیم. 28 هزار و 923 هکتار، حدود ۱۵۱ هزار تن محصول که قرار بود تولید شود، آسیب دیده و عمده این محصولات گندم، جو، چغندرقند و کلزا بوده است. ۱۳۳۴ میلیارد تومان خسارت داشتیم.

وی با اشاره به اینکه ورود بیماری کرونا مشکلاتی را در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده است، تصریح کرد: در بخش کشاورزی در برخی موارد به شدت آسیب دیده، در زمینه حضور و رفت و آمد جامعه کشاورزی و کارگری در مزارع، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی وجود دارد، اما خسارت کرونا بیشتر به سطوح گلخانه‌ها بوده که ۱۲۷ واحد آسیب‌ها و خساراتی داشتند و این عدد حدود ۱۰۸ میلیارد تومان به ویژه در گلخانه‌های تولید گل شاخه بریده بوده که قطعا در فروردین ماه این عدد افزایش خواهد یافت.

ساربان بیان کرد: ما در ایام کرونا در حوزه حمل و نقل در مقطعی برای حمل کود مشکل داشتیم. وقفه‌ای 45 روزه در تامین کود پیش آمد که کارخانجات پتروشیمی به این دلیل که هوا سرد بود و گاز این کارخانه‌ها قطع شده بود، وقفه داشتند. بعد وقفه در حمل و نقل داشتیم که این مسایل حل شد و توانستیم سهمیه کود استان را حمل کنیم. در زمینه کشت و کارها آسیب نداشتیم و کشت چغندر نسبت به سال قبل بسیار خوب بوده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال ۹۶، ۲۳ هزار هکتار چغندر قند داشتیم، سال بعد به ۱۳ هزار هکتار کاهش یافت و امسال ۱۵ هزار هکتار تعریف شده است. قیمت چغندر در حال حاضر با مجموع هزینه‌ها ۷۴۳۴ ریال به ازای هر کیلو است. بذر به اندازه کافی تامین و قبل از سال اقدامات خوبی انجام شده، انتظار داریم تولید ۶۵۱ هزار تن در سال گذشته به ۸۰۰ تا ۸۸۰ هزار تن برسد.

وی افزود: به ازای هر روز که تاریخ کشت را زودتر انجام دهیم، ۵۰۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم افزایش عملکرد داریم که این اتفاق قبل از سال رخ داده است. ما در دهه ۸۰، ۲۸ تن چغندر قندر برداشت کردیم، ابتدای دهه ۹۰ به ۴۰ تن رسیده و عملکرد سال گذشته استان 52 تن و 480 کیلوگرم به ازای هر هکتار است. محصولاتی مانند چغندر قند، پنبه، گیاهان روغنی و گندم باید مورد توجه بخش کشاورزی قرار گیرد. قیمت گندم ۴۷ درصد رشد پیدا کرده که به نفع تولید و کشاورزی است. امسال خرید گندم را مدیریت خواهیم کرد، مراکز خرید افزایش یافته و آمادگی کامل داریم خرید گندم را به موقع انجام دهیم.

ساربان در خصوص ضریب مکانیزاسیون استان، عنوان کرد: در هفت برنامه و خط اعتباری در سال‌های گذشته بالغ بر 531 میلیارد تومان تسهیلات برای استان تعریف شده که 416 میلیارد تومان آن جذب شده و ضریب مکانیزاسیون استان به شدت ارتقا یافته است. امسال نیز عدد بسیار مناسبی را به استان تخصیص دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha