• شنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99020603995
  • خبرنگار : 50072

کارکنان خدمات بهداشتی و تجربه فرسودگی شغلی در دوران کرونایی

کارکنان خدمات بهداشتی و تجربه فرسودگی شغلی در دوران کرونایی

ایسنا/خراسان رضوی یکی از دلایل عمده فرسودگی شغلی عدم کنترل وضعیت فعلی است. سازمان بهداشت جهانی نیز استرس و فرسودگی را بخشی طبیعی از زندگی کاری مدرن امروزی توصیف کرده و فرسودگی شغلی را سندرم ناشی از استرس مزمن محل کار می‌داند که با موفقیت اداره نشده است.

به گزارش نیوز، مدت‌ها قبل از شیوع کروناویروس، 50 درصد کارکنان سرویس سلامت انگلستان (NHS) میزان فرسودگی و استرس شغلی بیشتری نسبت به سایر مشاغل گزارش کرده بودند، این استرس بر سلامت این افراد و بیماران تأثیر منفی دارد.

فرسودگی ناشی از مسایل طولانی‌مدت در محیط کار و همچنین کار اضافه است و در حال حاضر، کارکنان بهداشت تحت‌فشار بسیار زیاد هستند و مقابله با استرس در چنین محیط‌هایی سخت خواهد بود. کارکنان اصلی برای کنترل میزان استرس و مراقبت از سلامت روانی خود به توجه بیشتری نیاز دارند.

بررسی بیش از 2000 متخصص بیهوشی نشان داد که 33درصد از آنان در یک ماه گذشته احساس ناخوشایند جسمی تجربه کردند. 40درصد نیز به علت فشار روانی در معالجه بیماران مبتلابه کووید-19 از مشکل روحی زیادی رنج می‌برند. 14درصد نیز ازنظر روحی یا جسمی خسته شدند و در معرض فرسودگی شغلی هستند.

فرسودگی شغلی چیست؟

فرسودگی شغلی حالت خستگی جسمی، عاطفی و روانی ناشی از درگیری طولانی‌مدت در موقعیت‌های سخت احساسی است.

بخش اصلی فرسودگی بخشی است که خستگی در آن نقش دارد. دومین بخش مهم فرسودگی، احساس سرخوردگی است. فرسودگی هنگامی تجربه می‌شود که شخصی به کارهای خود بسیار متعهد باشد. افراد می‌توانند با استراحت بر فرسودگی غلبه کنند.

سرخوردگی باعث می‌شود کسی که عاشق کار خود بوده نسبت به نقش خود بدبین شود. فرسودگی شغلی بهره‌وری را کاهش می‌دهد و کارکنان کلیدی ممکن است، انرژی آنان کاهش‌یافته و احساس ناامیدی، بدبینی و ناراحتی کنند.

چگونه از فرسودگی شغلی پیشگیری کنیم؟

خواب کافی

کارکنان کلیدی به خواب کافی احتیاج دارند، اما خواب کافی برای افرادی که تغییر غیرمعمول در فعالیت کاری خود را تجربه می‌کنند، دشوار است. به‌طورمعمول افراد هر شب به 6 تا هشت ساعت خواب نیاز دارند و باکار سنگین روزانه این میزان به هشت ساعت و با یک‌فاصله زمانی آرامش مانند نشستن در مکانی ساکت تبدیل می‌شود. اگر افراد در معرض فرسودگی قرار دارند هر شب 8 تا 9 ساعت خواب به‌علاوه دو فاصله زمانی استراحت نیاز دارند.استرس می‌تواند خوابیدن را دشوار کند، بنابراین توجه داشته باشید برای داشتن خواب خوب شبانه به مقابله با استرس نیاز است.

ورزش

ورزش به کاهش استرس کمک  و حس خوب بهزیستی ایجاد می‌کند. افرادی که ورزش می‌کنند انرژی و بهره‌وری بیشتری را تجربه می‌کنند. ورزش منظم کمک می‌کند خواب شبانه خوبی داشته باشید و موجب بهبودی سلامت روحی شود. تغییرات در فعالیت‌های روزمره پیدا کردن زمان ورزش را سخت‌تر می‌کند، بنابراین این کار را در صورت امکان انجام دهید.

توجه کنید بعد از استراحت ورزش کنید در غیر این صورت فرسودگی شدید ایجاد می‌شود به‌خصوص اگر پیش‌ازاین ورزش نمی‌کردید. شما باید به بدن خود گوش دهید، هیچ‌کس به شما نمی‌گوید کمتر ورزش کنید، اما در این مورد فکر کنید.

استرس

هنگامی‌که استرس مدیریت نشود، استرس کوتاه‌مدت  موجب فرسودگی شغلی می‌شود .تمرین تنفس عمیق، مراقبه و سایر روش‌های استراحت می‌تواند در هنگام احساس استرس به آرامش شما کمک کند.

مثبت اندیشی را تمرین کنید چون به طرز شگفت‌آوری موجب کارایی بهتر می‌شود. رهایی از فشارهای زیاد بسیار دشوار است اما فقط 5 دقیقه استراحت برای سلامت روان کمک‌کننده خواهد بود و بر توانایی شما در انجام‌وظیفه تأثیر مثبت خواهد گذاشت. در خارج از محل کار نیز سعی کنید خود را در موقعیت‌هایی قرار ندهید که باعث استرس شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.