• دوشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۳:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99020805213
  • خبرنگار : 50088

آبشار رود معجن تربت‌حیدریه در فهرست آثار ملی ثبت شد

آبشار رود معجن تربت‌حیدریه در فهرست آثار ملی ثبت شد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان تربت‌حیدریه گفت: آبشار رود معجن در 48 کیلومتری شمال غرب این شهر و در بخش بایگ قرار دارد که با پیگیری‌های انجام گرفته در فهرست آثار ملی ثبت شد.

علی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این آبشار زیبا به عنوان نخستین میراث طبیعی ملی شهرستان تربت‌حیدریه به شمار می‌رود و از سلسله جبال چهل تن سرچشمه گرفته و ۲۸ متر ارتفاع دارد.

وی با اشاره به ثبت 52 اثر تاریخی و گردشگری تربت‌حیدریه در فهرست آثار ملی افزود: این شهرستان دارای 320 اثر تاریخی و گردشگری است و علاوه‌بر این تعداد 10 اثر دیگر در نوبت ثبت آثار میراث طبیعی کشور هستند.

محمدی بیان کرد: این آبشار یکی از نقاط دیدنی و زیبا در بخش بایگ شهرستان تربت‌حیدریه قرار گرفته و به دلیل زیبایی‌های طبیعی منحصر به فرد، در طول سال پذیرای حدود 500 هزار مسافر و گردشگر از سراسر کشور بوده است.

وی با استناد به نامه وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار خراسان رضوی عنوان کرد:  در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ هیئت وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، "آبشار رودمعجن" واقع در استان خراسان رضوی، شهرستان تربت‌حیدریه، بخش بایگ، دهستان بایگ، روستای رودمعجن پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۶۸۳ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید که مراتب ابلاغ می‌شود. بعد از ثبت این مجموعه  ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارتخانه است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارتخانه خواهد بود و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.

شهرستان تربت‌حیدریه دارای چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ همچنین چهار شهر، هشت دهستان و 136 آبادی با جمعیت بیش از 69 هزار و 974 نفر است که از این تعداد 121 روستا بالای 20 خانوار هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha