• دوشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99020805518
  • منبع : نمایندگی لرستان

رفتار شهروندی سازمانی چیست؟

رفتار شهروندی سازمانی چیست؟

ایسنا/لرستان یک عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان رفتار شهروندی سازمانی را تشریح کرد.

دکتر سعید فرح‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همواره کارکنان از منابع بسیار مهم سازمان‌ها محسوب می‌شوند و رفتار آنها در سازمان بسیار بااهمیت تلقی می‌شود به طوری که کارکنان خوب افرادی هستند که به همکاران خود کمک و همیاری می‌دهند.

فرح‌بخش اضافه کرد: کارکنان خوب، نظر و اعتقادات خود را صادقانه و با حسن نیت بیان می‌کنند و در فعالیت‌های سازمان مشارکت می‌جویند، به عبارت دیگر آنها اقدامات و اعمالی انجام می‌دهند که الزامی نبوده اما برای همکاران و درنهایت برای سازمان مفید است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: اینگونه رفتارها که در اصطلاح رفتارهای فرانقش یا شهروندی سازمانی نامیده می‌شوند به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که فی‌نفسه خودجوش و آگاهانه هستند و به طور مستقیم و صریح توسط سیستم رسمی پاداش سازمان پیش‌بینی شده‌اند، اما به طور کلی کارایی سازمان را افزایش می‌دهند.

وی یادآور شد: علیرغم توجه فزاینده به موضوع رفتار شهروندی، درباره ابعاد رفتار شهروندی سازمانی هنوز توافق واحدی میان محققان وجود ندارد.

این مدرس دانشگاه گفت: با این حال وجدان کاری، نوع‌دوستی، فضیلت مدنی، جوانمردی، ادب و نزاکت ابعاد مورد قبول رفتار شهروندی سازمانی محققان هستند.

فرح‌بخش افزود: رفتار شهروندی سازمانی باعث پیشرفت سازمان در ابعاد مختلفی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha