• چهارشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99021712720
  • خبرنگار : 50184

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه:

امسال 300 حلقه چاه غیرمجاز مسدود می‌کنیم

امسال 300 حلقه چاه غیرمجاز مسدود می‌کنیم

ایسنا/کرمانشاه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه بااشاره به مسدود کردن 250 حلقه چاه غیرمجاز و مدیریت 24 میلیون متر مکعب آب در استان طی سال قبل، گفت: طبق برنامه امسال هم 300 حلقه چاه غیرمجاز دیگر را مسدود می‌کنیم.


بهرام درویشی در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان که امروز(17 اردیبهشت) برگزارشد،  بااشاره به وجود بیش از پنج هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان، اظهار کرد: تا حدود یک دهه پیش تعداد این چاه های غیرمجاز حدود 10 هزار و 500 حلقه بود که در سالهای گذشته 5400 حلقه آن مسدود شده است.

وی بابیان اینکه هر ساله سهم هر استان برای مسدود کردن چاه های غیرمجاز مشخص می‌شود، گفت: طی سال گذشته علیرغم محدودیت مالی که داشتیم، حدود 250 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کردیم که این مسئله باعث مدیریت 24 میلیون مترمکعب آب شد.

مدیرعامل آب منطقه ای کرمانشاه تصریح کرد: طبق برنامه ای که برای امسال در نظر گرفته‌ایم، حدود 300 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه در مسدود کردن چاه های غیرمجاز بیشتر روی مواردی که در حوزه آبخوان قرار گرفته اند  تاکید می‌شود، اعلام کرد: هرچند گشت ها و بازرسی های ما بصورت مداوم در دشت ها انجام می‌شود، اما متاسفانه هر سال شاهد افزایش چاه های غیرمجاز هستیم که باید در این رابطه از بعد فرهنگی کار کنیم.

درویشی در ادامه به ممنوعیت های کشت برنج در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: هرچند به دنبال اعلام این تصمیم اعتراضاتی از سوی برخی کشاورزان  استان داشتیم، اما هرهکتار کشت برنج 24 هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود که این رقم سه برابر الگوی کشت معمولی است و می‌تواند برای منابع آب استان بسیار خطرناک باشد.

وی با تاکید براینکه به هیچ عنوان موافق کشت برنج در استان نیست، عنوان کرد: کشت برنج فقط در دو استان شمالی کشور مجاز است و در استانهای غیرساحلی همچون کرمانشاه به واسطه تبخیر بالا و رطوبت پائین این نوع کشت آسیب رسان به آبهای سطحی و زیرزمینی است.

مدیرعامل آب منطقه ای کرمانشاه یادآورشد: اگر دستگاه ها همکاری نکنند، سالهای بعد تبعات این نوع از کشت را در استان خواهیم دید.

وی در ادامه به موضوع تجاوز به حریم بستر رودخانه ها اشاره کرد و گفت: در مجموع در سطح استان 1770 کیلومتر رودخانه داریم که 200 کیلومتر آن درون شهری است و بیشتر تجاوز به حریم رودخانه ها هم در همین مسیرهای درون شهری مثل قره سو، چم بشیر، الوند و... شکل می‌گیرد.

درویشی بابیان اینکه طی سال گذشته اقدامات خوبی در برخورد با تجاوز به حریم رودخانه ها در سطح استان انجام گرفت، اعلام کرد: هرچند که برخی دستگاه های دولتی هم مجوزهایی برای ساخت و ساز در حریم رودخانه صادر می‌کنند، اما ما با همه توان در برخورد با این نوع از ساخت و سازها پای کار هستیم.

با این روند کنونی 20 سال طول می‌کشد همه چاه‌های غیرمجاز کرمانشاه مسدود شوند

 بهمن مرادیفر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز گفت: چندسالی است که بحث تعادل بخشی آبهای زیرزمینی را در معاونت اجتماعی دادگستری پیگیری می‌کنیم و طبق آمارها در سال 1397 تعداد یازده هزار و 500 حلقه چاه مجاز و 6500 حلقه چاه غیرمجاز در استان داشتیم.

وی افزود: اکنون با گذشت سه سال هنوز در حد همان آمار هستیم که نشان می‌دهد برخوردهایی که صورت گرفته قطره چکانی بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اضافه کرد: قطعا اگر با همین روند پیش برویم حدود 20 سال طول می‌کشد تا بتوانیم همه چاه‌های غیرمجاز را مسدود کنیم.

وی تصریح کرد: با ادامه فعالیت چاه های غیرمجاز سطح آبهای زیرزمینی کاهش پیداکرده و کمبود آب شرب پیدا می‌کنیم و در نهایت نارضایتی عمومی در جامعه ایجاد می‌شود، لذا در این راستا باید جدی‌تر با آن برخورد کنیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha