• یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99022114985

دبیرشورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی تشریح کرد؛

راهکارهای بانکی برای جبران خسارات ناشی از کرونا

راهکارهای بانکی برای جبران خسارات ناشی از کرونا

ایسنا/خراسان رضوی دبیرشورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: با توجه به این‌که بسیاری از واحدهای تولیدی در پی شیوع کرونا نتوانستند فروشی داشته ‌باشند و یا صادرات خود را انجام دهند ما پیشنهاداتی دادیم تا بتوانیم امتیازاتی در نظر بگیریم که این واحدها دچار تعدیل نیرو و یا محدودیت‌ نشوند.

حسن مونسان در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با فعالیت‌های شبکه بانکی در خصوص حمایت از کسب‌وکارهای اسیب‌دیده بیان کرد: در حوزه کسب‌وکارهای خصوصی دولت نقطه نظراتی از ما خواست و در حوزه‌های پولی و بانکی نظراتی ارائه دادیم.

دبیرشورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از این نقطه نظرات، افزایش رسته‌های شغلی بود. در تبصره قبلی که دولت مصوب کرده بود، ۱۰رسته شغلی مشمول خسارت‌دیدگان می‌شدند که برای آنان امتیازاتی در نظرگرفته ‌شده‌ است، مادر حوزه پولی و بانکی به مواردی برخورد کردیم که خسارت‌های زیادی به آنان تحمیل شده بود و شغل آنان، در میان ۱۰دسته شغلی وجود نداشت، با جمع‌بندی که داشتیم و آن را به شورای گفت‌و‌گو ارسال کردیم، خوشبختانه این تعداد از ۱۰ رسته شغلی به ۱۳عدد افزایش یافته ‌است.

وی افزود: در خصوص چک‌های برگشتی، دولت مهلت سه ماهه‌ای به چک‌های برگشت خورده از تاریخ 99.12.1 تا تاریخ 99.2.31 داده شده و در این مدت، مشمول محرومیت‌های بانک مرکزی نمی‌شوند که ما پیشنهاد دادیم این مهلت افزایش پیدا کند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بحث تامین اعتبار، با توجه به این‌که دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ ۱۲ درصد برای این مورد در نظر گرفته، ما در استان رقم مورد نیاز را  پیش‌بینی کردیم و اطلاع دادیم تا خسارت دیدگان بتوانند از کمک‌های مالی بهره‌مند شوند و نقدینگی آنان که به تهلیل رفته جبران شود.

مونسان ادامه داد: در بحث تبصره ۱۸، با توجه به این‌که بسیاری از این واحدهای تولیدی در پی شیوع کرونا نتوانستند فروشی داشته ‌باشند و یا صادرات خود را انجام دهند ما پیشنهادات خود را دادیم تا بتوانیم امتیازاتی در نظر بگیریم که این واحدها نیز دچار تعدیل نیرو و یا محدودیت‌هایی نشوند، البته این تمام مشکلات نیست و همکاران ما در حال مطالعه و بررسی هستند تا دوباره جمع‌بندی شود و مرحله به مرحله مشکلات جدیدی که احتمالا با آن روبرو خواهیم شد، پیگیری و مجوزهایی که نیاز است از دولت، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها اخذ ‌شود.

وی درخصوص آسیب به شبکه بانکی پس از بحران کرونا تصریح کرد: پس از کادر درمان در حوزه سلامت، می‌توان گفت شبکه بانکی به عنوان پیشخوان نبرد اقتصادی بیش‌ترین آسیب را خصوصا در حوزه نیروی انسانی داشت که در استان چند تن از عزیزان در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باختند، با وجود این‌که شعب بانک‌ها، کانون مراجعات بسیار زیاد ارباب رجوع و مشتریان بود، اما این فعالیت قطع نشده ‌است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی تشریح کرد: در خصوص تسهیلات معوقه علاوه بر آسیب نیروی انسانی شبکه بانکی آسیب‌های دیگری نیز دیده ‌است، برای مثال بسیاری از واحدهایی که از تسهیلات بهره‌مند بودند نتوانستند اقساط خود را بپردازند و این موضوع باعث کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها می‌شود، گرچه ما در بانک‌ها تمام مساعدت‌هایی که لازم بود برای کسب‌و‌‌کارها انجام دادیم.

وی همچنین در خصوص علت تعویق زمان توزیع کارتخوان‌ها عنوان کرد: کارتخوان باید مدیریت‌ شده توزیع شود و کمبودی برای کارتخوان به آن شکل وجود ندارد. با توجه به شرایط رفت‌وآمد و قطعی بودن کسب‌وکار و براساس قانون بودجه کارتخوان‌ها توزیع می‌شود و باید ابتدا مورد بررسی در این خصوص قرار بگیرد، اما در شبکه بانکی مشکل زیادی برای تامین تجهیزات وجود ندارد و هر واحد اعلام نیاز کند، به‌صورت آنی انجام می‌شود و این تاخیر، بیش‌تر به علت تعطیلی کسب‌وکارها و عادی‌نبودن شرایط است. ضمن اینکه بیش‌از ۸۰ درصد صنوف کارتخوان دارند و بسیاری از صنوف نیز پس از شیوع کرونا، به جهت جلوگیری از رد و بدل ‌شدن پول نقد مشتاقانه برای گرفتن کارتخوان اقدام کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha