• دوشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۲:۰۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99022216262
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون مشارکت های سازمان امور اجتماعی کشور:

کرونا در مشارکت های مردمی کشور انقلاب ایجاد کرد

 کرونا در مشارکت های مردمی کشور انقلاب ایجاد کرد

ایسنا/اصفهان معاون مشارکت های سازمان امور اجتماعی کشور، بحران کرونا را اتفاق بدی برای کشورمان دانست و گفت: با این وجود در این دو ماه انقلابی در مشارکت های مردمی در کشور اتفاق افتاد و تلاش های مردم در قالب سازمان های مردم نهاد و گروه های جهادی بسیار قابل توجه بود.

زهرا عابدینی امروز (دوشنبه_۲۲ اردیبهشت ماه) در کارگروه اجتماعی، بانوان، سلامت و خانواده استانداری اصفهان و رونمایی از سامانه جامع تشکل های مردمی اصفهان، اظهار کرد: اصفهان از مراکز مهم کشور است که ظرفیت های  گردشگری، انسانی، علمی و تولیدی آن در اختیار توسعه کشور قرار گرفته است، در عین حال که این استان به لحاظ سطح مشارکت اجتماعی وضعیت بسیار خوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان ۹۵۰ سازمان مردم نهاد ثبت شده رسمی دارد که از میانگین بالاتری نسبت به استان های کشور برخوردار است، افزود: البته معتقدم این سازمان های مردم نهاد به نسبت ظرفیت های استان اصفهان باید تقویت شوند.

عابدینی با بیان اینکه یکی از دغدغه های مهم ضعف هایی است که در حوزه مشارکت اجتماعی وجود دارد، تصریح کرد: در ۴ دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد قابل توجه مشارکت های اجتماعی را داشته ایم و در این مدت شاهد رشد چشمگیر سازمان های مردم نهاد بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: ۶۲ هزار سازمان مردم نهاد رسمی در کشور به ثبت رسیده که ۲۰ هزار مورد بر اساس تعاریف جهانی تشکیل شده اند و ۲۵۰۰ تشکل در حوزه جوانان داریم که نسبت به سایر تشکل ها حتی در مواردی پیشرو هستند و در بحران کرونا نقش اثرگذار آنها را دیدیم.

به گزارش ایسنا، معاون مشارکت های سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه قانونی در ارتباط با ساماندهی سازمان های مردم نهاد نداشته ایم، گفت: آئین نامه اخیر دولت این اجازه را به ما داد و به زودی دستورالعمل های اجرایی آن آماده می شود.

وی با بیان اینکه در منطقه خاورمیانه آمار قابل توجهی از تشکل های مردم نهاد داریم، تصریح کرد: با این وجود این تشکل ها هنوز نتوانسته اند نقش خود را ایفا کنند و به اعتقاد من یکی از مهمترین دلایلی که نتوانسته اند نقش خود را ایفا کنند باور عمومی است که باید بیشتر بر روی آن کار کنیم.

عابدینی با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد باید نقش واسطه ای برای مطالبات مردم و حاکمیت داشته باشند، افزود: به صورت کلی این سازمان ها هنوز از توانمندی مدیریت و ساز و کارهای دورن سازمانی نظارت برخوردار نیستند، البته برخی از آنها از تشکیلات قوی برخوردار هستند، ازجمله مجمع خیرین سلامت کشور که نقش مهمی در تامین و تجهیز نیازهای درمانی کشور در بحران کرونا داشت.

وی یکی از مشکلات کنونی را ضعف زیرساخت حقوقی پیرامون سازمان های مردم نهاد دانست و افزود: قوانین بالادستی تصریح بر مشارکت مردم می کند اما هنوز نیازمند این هستیم که قوانین را در حوزه مشارکت اجتماعی ایجاد کنیم و دولت و مجلس باید به این موضوع توجه کند.

معاون مشارکت های سازمان امور اجتماعی کشور یکی دیگر از مشکلات را نگاه ابزاری و سلیقه ای در مدیریت کشور دانست و تصریح کرد: بسیاری تصور می کنند سازمان های مردم نهاد یا رقیب دولتی هستند و یا کارکرد لازم را ندارند، به همین دلیل در برنامه ریزی ها اهمیت لازم را به آنها نمی دهند، درحالی که شاید یکی از دوره های طلایی فعالیت سازمان های مردم نهاد در سه، چهار سال اخیر بوده است.

وی با تاکید بر تقویت گفتمان علمی مشارکت اجتماعی گفت: در این صورت سازمان های مردم نهاد نقش بهتری می توانند ایفا کنند، همچنین فقدان ارتباطات شبکه ای بین سازمان های مردم نهاد وجود دارد که یا اعتقادی به آن ندارند و یا ساز و کارهای اجرایی آن فراهم نشده است.

عابدینی با بیان اینکه ما باید دنبال یک رابطه برد برد در تعامل دولت و سازمان های مردم نهاد باشیم، تصریح کرد: این ارتباط باید مبتنی بر توانمندسازی و پذیرش مشارکت در برنامه ریزی و سیاست گذاری ها باشد که در این صورت هم دولت از توانمندی سازمان های مردم نهاد برخوردار می شود و هم سازمان های مردم نهاد با اطمینان خاطر بیشتری می توانند فعالیت کنند.

معاون مشارکت های سازمان امور اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: چندوقتی است در وزارت کشور دنبال سازماندهی خیریه ها هستیم تا لطمه ای به ساحت خیریه ها وارد نشود، اگرچه گزارش ها کمتر دلالت بر تخلف خیریه ها دارد اما فکر می کنیم باید سازو کارهای نظارتی تقویت شود تا حتی ورود آنها به عرصه فعالیت های اجتماعی به نفع جامعه و عام المنفعه باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه بحران کرونا اتفاق بدی برای کشور و دنیا بود، تصریح کرد: با این وجود در این دو ماه انقلابی در مشارکت های مردمی در کشور اتفاق افتاد و تلاش های مردم در قالب سازمان های مردم نهاد و گروه های جهادی بسیار قابل توجه بود.

عابدینی با اشاره به اینکه برخی معتقد بودند سرمایه اجتماعی در کشور افول کرده، تصریح کرد: مشارکت های مردم در این مدت نشان داد سرمایه اجتماعی خوبی در کشور داریم و علاوه بر انسجام و همدلی، نمادهای جدید مقاومت در کشور بروز پیدا کرد و شکل جدیدی از قهرمانان اجتماعی را دیدم.

معاون مشارکت های سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه در بحران کرونا مشارکت خیران بسیار همدلانه و دلسوزانه بود، به طوری که ۴۷۰ میلیارد تومان کمک های مردمی مستقیم داشتیم، افزود: ۳ هزار و ۲۰۰ سازمان مردم نهاد مستقیما وارد عرصه شدند و در بخش های مختلف فعالیت کردند.    

وی در پایان با اشاره به اینکه اصفهان در اجرای سامانه جامع تشکل های مردمی در کشور پیشتاز است، اظهار امیدواری کرد که این سامانه با استقبال سازمان های مردم نهاد مواجه شود و پس از اجرای خوب در اصفهان، در سایر استان ها نیز اجرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha