• پنجشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 99030100191
  • منبع : بوشهر

تخریب تنوع زیستی پایداری اکوسیستم را مختل می کند

تخریب تنوع زیستی پایداری اکوسیستم را مختل می کند

ایسنا/بوشهر روز ۲۲ مه روز جهانی تنوع زیستی است، تنوع زیستی یعنی گوناگونی در اشکال و عناصر حیات در عالم هستی که این گوناگونی در حیات را ذخایر هستی و ثروت های طبیعی بشر محسوب می شوند.

منابع زیستی منابع مورد استفاده بشر در هرگونه توسعه هستند و گوناگونی در عالم حیات زنجیره بهم پیوسته موجودات است که موجب پایداری حیات و زندگی می گردد. به دلیل اهمیت تنوع زیستی روز ۲۲ مه، و دوم خرداد ماه به عنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است.

فرهاد قلی نژاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در خصوص روز جهانی تنوع زیستی می گوید: روز جهانی تنوع زیستی تاکید کننده اهمیت و نقش تنوع زیستی در زندگی بشر و پایداری چرخه های حیات است، بنابراین حفاظت از تنوع زیستی در همه سطوح ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر همچنین می گوید: تنوع زیستی در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم بوده و امروز تنوع فرهنگی را که حاوی دانش های سنتی سازگار با طبیعت است نیز به سطوح مذکور اضافه می کنند. تنوع در سطح ژن ها یعنی تنوع کروموزومی و DNA و تنوع در گونه ها یعنی گوناگونی در گونه های گیاهی و جانوری و تنوع در سطح اکوسیستم ها یعنی تنوع در اکوسیستم ها و زیستگاهی از قبیل دریا، کوهستان، جنگل و... که همه اشکال تنوع زیستی در پایداری چرخه های حیات نقش داشته و همچون حلقه های زنجیر بهم پیوسته هستند و نابودی و تخریب هر سطح از تنوع زیستی موجب اختلال در پایداری سیستم حیات یک اکوسیستم، منطقه و یا در سطح کلان می گردد. بنابراین حفاظت از تنوع زیستی حفاظت از ذخایر ژنتیکی و حفاظت از سرمایه های طبیعی یک سرزمین است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در خصوص رابطه تنوع زیستی و توسعه می گوید: امروز با توجه به رخدادهای تلخ زیست محیطی در جهان همانند نابودی و انقراض برخی گونه ها و تخریب اکوسیستم ها و بروز مشکلاتی همچون آلودگی ها، توسعه پایدار به عنوان توسعه ای هم جانبه مورد قبول است یعنی توسعه ای که ضمن استفاده از منابع زیستی همانند آب و خاک و زمین و... موجب نابودی آنها نگردد و در توسعه منابع و به عبارتی تنوع زیستی به عنوان ذخایر و میراث سرزمین مورد آسیب واقع نشود و منابع برای استفاده بهینه نسل امروز و فردا حفظ شود. بنابراین باید توسعه پایدار به عنوان یک الگوی توسعه ای بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تصمیم گیری ها برای توسعه با پیش بینی اثرات و ارائه راهکارهای کاهش و حذف اثرات نامطلوب بر محیط زیست اتخاذ و آمایش سرزمین و توان اکولوژیکی منطقه ای و ملی مورد توجه بیشتر قرار گیرد. 

شایان ذکر است کشور ایران به دلیل تنوع آب و هوایی یکی از کشورهای دارای تنوع زیستی غنی و ارزشمند است و ایران یکی از اعضای کنوانسیون بین المللی تنوع زیستی (CBD) است که تلاش هایی برای حفاظت از تنوع زیستی کشور در حال انجام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha