• شنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99030301248
  • منبع : نمایندگی قزوین

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی قزوین:

ردیف اعتباری برای بهسازی «باغستان سنتی قزوین» وجود ندارد

ردیف اعتباری برای بهسازی «باغستان سنتی قزوین» وجود ندارد

ایسنا/قزوین مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه حفظ، نگهداری، اصلاح و احیای ارقام باغستان مهم‌تر از تولید محصولات آن است، گفت: هیچ ردیف اعتباری برای اصلاح و بهسازی باغستان سنتی قزوین در نظر گرفته نشده است و باید از محل اعتبارات استانی برای آن بودجه تخصیص پیدا کند ولی تا به امروز اعتبار ویژه‌ای برای آن لحاظ نشده است.

علی اکبری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود ۲۵۰۰ هکتار باغستان سنتی در قزوین وجود دارد که از این مقدار ۳۰۰ هکتار اقتصادی نیست و رها شده است و تنها ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ هکتار سرپاست.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی محصولات باغستان سنتی قزوین ارگانیک بودن آن است چون کمترین سم و کود در این باغات استفاده می‌شود؛ قالب محصولات باغستان سنتی قزوین پسته، انگور و بادام و زردآلو است و مقداری سیب محلی و گردو نیز در آن مشاهده می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: در سال‌های دور از باغستان برگه زردآلو، پسته و بادام صادر می‌شد ولی در سال‌های اخیر محصولات آن کاهش پیدا کرده و نیاز به توجه بیشتر دارد.

وی با اشاره به اینکه حفظ، نگهداری، اصلاح و احیای ارقام باغستان مهم‌تر از تولید محصولات آن است، عنوان کرد: هیچ ردیف اعتباری برای اصلاح و بهسازی باغستان سنتی قزوین در نظر گرفته نشده است و باید از محل اعتبارات استانی برای آن بودجه تخصیص پیدا کند ولی تا به امروز اعتبار ویژه‌ای برای آن لحاظ نشده است.

اکبری اضافه کرد: بعد از نگهداری باغستان، تولید ارگانیک پسته در آن مطلوب است؛‌ از ۲۲۰۰ هکتار باغات حدود ۵۰۰ هکتار باغات پسته است که در گذشته صادراتی بوده است و اکنون افراد بسیاری به خاطر رنگ عالی آن به‌دنبال صادرات هستند. انگور شانی نیز در این باغات در حال از بین رفتن است و باید بگوییم در گذشته کشمش حاصل از آن صادرات خوبی داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین  در پایان یادآور شد: قزوین یک استان باغی است و در خصوص تسهیلات باید بدان توجه ویژه‌ای شود و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم، امیدواریم که بتوانیم با کمک مسئولین به اهداف تولیدات برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha