• شنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99030301426
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

منتخب مردم قاینات و زیرکوه در مجلس:

سرفصل اعتباری جداگانه برای تحقیق و توسعه گیاهان دارویی در وزارت بهداشت دیده شود

سرفصل اعتباری جداگانه برای تحقیق و توسعه گیاهان دارویی در وزارت بهداشت دیده شود

ایسنا/خراسان جنوبی منتخب مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تحقیقات جهاددانشگاهی در حوزه گیاهان دارویی، گفت: به وزارت بهداشت و درمان توصیه می‌کنیم که بخشی از اعتبارات حوزه درمان را به تحقیق، فرهنگ‌سازی، توسعه گیاهان دارویی و درمان بیماری‌ها با گیاهان دارویی اختصاص دهد.

سلمان اسحاقی، امروز شنبه 3 خرداد در بازدید از مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان به همراه رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان، اظهار کرد: اگر به سمت تولید علم و فناوری در جهادهای دانشگاهی پیش رویم، محکوم به شکست نخواهیم بود.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه تحقیقات خوب و گسترده‌ای در حوزه گیاهان دارویی به ویژه سه محصول استراتژیک زرشک، زعفران و عناب در جهاددانشگاهی استان انجام گرفته است، بیان کرد: به وزارت بهداشت و درمان توصیه می‌کنیم که بخشی از اعتبارات حوزه درمان را به تحقیق، فرهنگ‌سازی، توسعه گیاهان دارویی و درمان بیماری‌ها با گیاهان دارویی اختصاص دهد.

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این بازدید به توضیحی پیرامون مجتمع تحقیقات پرداخت و گفت: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در مجموعه‌ای به مساحت 140 هزار متر مربع احداث شده است که هدف از احداث آن تحقق برنامه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، گردشگری، اشتغال‌زا و مؤثر در شکوفایی پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه گیاهان دارویی بوده است.

وی ادامه داد: آموزش روستائیان، بازاریابی، تکمیل فرآیند تولید و افزایش سهم کشاورز از بازار فروش، هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ایجاد یک مرکز نمونه گردشگری در حوزه گیاهان دارویی بومی، از اهداف ایجاد مجتمع است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: از جمله مهم‌ترین بخش‌های این مجتمع می‌توان به آزمایشگاه صنایع غذایی، آزمایشگاه بیولوژی گیاهی و آزمایشگاه بیوتکنولوژی گیاهی، باغ تحقیقاتی اکوتیپ‌های عناب، مزرعه تحقیقاتی زعفران، کلکسیون زرشک، کلکسیون گیاهان دارویی، گلخانه‌های تحقیقاتی، سوله‌های فرآوری گیاهان دارویی و محصولات وابسته، غرفه‌های نمایشگاهی، فضای تفریحی و گردشگری، مزرعه تحقیقات رساله‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاهی و مزرعه کشت گیاهان دارویی مزیت‌دار منطقه و واحد آموزش بهینه‌سازی تولید و فرآوری گیاهان دارویی اشاره کرد.

بهره‌گیری از پتانسیل‌های طبیعی استان برای سودرسانی به تولیدکنندگان

پویان اظهار کرد:  در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی تصمیم بر آن است تا فرایند اقتصادی گیاهان دارویی (خرید و فروش و بازاریابی) استان ساماندهی شود.

وی بیان کرد: در صورت  تکمیل این پروژه که کمک تمام ارگان‌های استان را می‌طلبد، تولیدکننده و جمع‌آوری‌کننده گیاهان دارویی محلی مطمئن برای ارائه محصول خود خواهد داشت که پس از بوجاری، میکروب‌زدایی و بسته‌بندی در حاشیه سود آن سهیم خواهد بود.

پویان با اشاره به اینکه مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی مجموعه کاملی است تا بتوانیم پتانسیل‌های مجموعه را به سرمایه‌گذار و گردشگر معرفی کنیم، یادآور شد: از اهداف این مرکز، آموزش و مشاوره تولیدکنندگان برای بهبود فرآیند کاشت و تغییر آن با توجه به بازار موجود است.

در این بازدید در راستای شناسایی گیاهان دارویی این خطه، فرآوری و افزایش کیفی محصولات زرشک، زعفران و عناب، توافقاتی در راستای جذب سرمایه‌گذار در استان صورت پذیرفت.

در کنار بحث و تبادل نظر در خصوص فرآوری محصولات سه گانه این منطقه، یکی از محصولات ارزشمندی که در این بازدید بر روی آن تاکید شد، سرکه گل محمدی بود که می‌توان در این زمینه قدم‌های ارزشمندی برداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha