• سه‌شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99030602813
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند:

کاوش در شهر گمشده سلوکی آغاز می‌شود

کاوش در شهر گمشده سلوکی آغاز می‌شود

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند اعلام کرد: فصل پنجم کاوش معبد لائودیسه، شهر گمشده سلوکی در شهرستان نهاوند به زودی آغاز می شود.

محسن جانجان در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: احیاء و باززنده سازی این شهر پررمز و راز تاریخی و فرهنگی شهر سلوکی نهاوند از اهمیت دوچندان برخوردار است که فصل پنجم کاوش به محض صدور مجوز آغاز می شود.

وی بیان کرد: طی کاوش های قبلی که در سال های اخیر انجام شده، سرستون ها، میان ستون، پایه های ستون و سفال های منقوش بسیار زیبای دوران سلوکی در این منطقه کشف شده که نشان از وجود این معبد داشته و اینکه این معبد متعلق به دوران سلوکی است.

جانجان گفت: فصل پنجم کاوش معبد لائودیسه به زودی در ماه آینده آغاز می شود که انتظار می رود با توجه به گمانه ها و اکتشافات حاصله از چهار فصل کاوش قبل، احتمال زیادی برای یافتن معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران، محدوده مسجد و امامزاده وجود داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند با بیان اینکه اعتبار این فصل از محل اعتبارات استانی تأمین شده است، خاطرنشان کرد: پروپزال این بخش به پژوهشکده ارسال شده است و به محض صدور مجوز کاوش آغاز می شود.

وی در ادامه از ثبت سراب فارسبان نهاوند در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: نهاوند دارای مناطق گردشگری زیادی از جمله بام نهاوند و سراب های پرجوش همچون گیان و فارسبان است.

جانجان افزود: نهاوند با داشتن ۲۶۴ دهنه سراب، چشمه و قنات به شهر سراب ها معروف بوده و از این حیث جایگاه نخست را در استان همدان داراست که ثبت سراب فارسبان‌ به عنوان میراث طبیعی موجب حفظ آن می شود.

وی اظهار کرد: امروز خروجی سراب فارسبان به پایداری و ثبات رسیده است و به همین منظور کار تهیه پرونده ثبت ملی آن به کمک دوستداران محیط زیست و انجمن های میراث فرهنگی استان همدان و شهرستان نهاوند انجام گرفت.

به گزارش ایسنا، سراب فارسبان، این چشمه طبیعی در قسمت جنوبی کوه گرین واقع شده است و از دل سلسله جبال زاگرس سرچشمه می گیرد، در قسمت شمالی آن روستاهای کمالوند و فارسبان قرار دارند و جنوب آن به دل کوه های گرین است.

تشکیلات آهکی این منطقه عامل اصلی جوشیدن چشمه های متعدد در این منطقه است، پرجوش ترین چشمه این منطقه سراب فارسبان است با جاذبه های متعددی که به دنبال دارد، جوشش مداوم این چشمه از گذشته های دور موجب سیراب شدن درختان جنگلی و پوشش گیاهی در طول این مسیر است و در حال حاضر شاهد درختانی هستیم که قدمتشان به بیش از پنج قرن هم می رسد، درختان این منطقه بیشتر از نوع بید مجنون، بید مشک، اقاقیا و چنار هستند.

در این منطقه گیاهان دارویی فراوان هم دیده می شود و بسیاری از بازدیدکنندگان شاهد گیاهان دارویی در منطقه هستند که از جمله این گیاهان می توان به بومادران، گل ختمی، موسیر، گل گاوزبان، زیره، کاسنی، پونه، ریواس، بنفشه، بابونه و خاک شیر اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha