• دوشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99031207333
  • منبع : نمایندگی همدان

فرماندار اعلام کرد

احداث ۱۷ هزار واحد مسکونی طی ۱۶ ماه در همدان

احداث ۱۷ هزار واحد مسکونی طی ۱۶ ماه در همدان

ایسنا/همدان فرماندار همدان با تأکید بر اینکه طی سال گذشته و چند ماهه اخیر بیش از یک و نیم میلیون مترمربع پروانه ساختمانی در شهر همدان صادر شده است، گفت: طی ۱۶ ماه آینده ۱۷ هزار واحد مسکونی در همدان احداث خواهد شد.

حسین افشاری دوشنبه ۱۲ خردادماه در کارگروه امور زیربنایی و تأمین مسکن شهرستان همدان، با بیان اینکه تا پایان تیرماه امسال ۱۵ هزار واحد مسکونی در همدان احداث می‌شود، افزود: در صورتی که هر واحد مسکونی را ۱۰۰ مترمربع درنظر بگیرم با این حجم از پروانه صادر شده ۱۵ هزار واحد احداث می شود.

وی با اشاره به احداث ۲۰۰۰ واحد مسکن در طرح اقدام ملی مسکن، تصریح کرد: با توجه به اینکه براساس اعلام راه و شهرسازی استان ۲۰۰۰ واحد نیز در طرح ملی مسکن احداث خواهد شد و در مجموع ۱۷ هزار واحد مسکونی تا پایان تیر سال ۱۴۰۰ تولید می شود.

افشاری ادامه داد: احداث این میزان مسکن قاعدتاً باید تأثیر خود را در کاهش قیمت مسکن همدان نشان دهد اما یکی از دلایلی که این تأثیر نمایان نمی‌شود، به این علت است که در همدان از مسکن به عنوان سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود که راهکار آن اصلاح قانون است به طوریکه اگر قانونی باشد که هر واحد مسکونی هر پنج سال یک بار قابل نقل و انتقال باشد، بسیاری از واسطه‌گری ها و دلال بازی‌ها در حوزه مسکن حل می‌شود.

فرماندار همدان بستن مالیات بر معاملات را از دیگر راهکارهای کنترل واسطه‌گری در بازار مسکن دانست و اظهار کرد: باید مشورتی با دادستان همدان انجام دهیم تا یک مرجع صلاحیت داری برای اجاره بهای مسکن قیمت تعیین کند.

وی با بیان اینکه بخش املاک و بنگاه‌ها ملکی نقش مهمی در این زمینه دارند، گفت: گاهی این مجموعه ها به واسطه‌گری ها و دلال بازی ها دامن می‌زنند که امیدواریم در مجلس جدید قوانین به گونه‌ای اصلاح شود که مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای خدماتی تبدیل شود و کسانی که نیاز به مسکن دارند خریداری کنند نه کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند.

افشاری با تأکید بر اینکه در تولید مسکن عقب نیستیم، خاطرنشان کرد: در تولید مسکن عقب نیستیم اما در نظام قیمت گذاری و معاملات مسکن نیاز به اصلاح قانون و تغییر رویکرد مردمی داریم.

فرماندار همدان طرح جامع شهر همدان را یکی از راهکارهای کاهش قیمت مسکن و زمین در همدان دانست و یادآور شد: هرچه کمربند شهر را محکم و بسته تر بگیریم قیمت زمین و به طبع آن قیمت مسکن افزایش خواهد یافت بنابراین باید شهر را از بسته بودن دربیاوریم و میزان عرضه زمین را افزایش دهیم.

تأمین زمین از مشکلات مهم در بحث مسکن و شهرک‌سازی است

وی در ادامه تأمین زمین را یکی از مشکلات مهم در بحث مسکن و شهرک‌سازی اعلام کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در همدان در زمینه ایجاد شهرک و مسکن تأمین زمین است.

این مقام مسئول در بخش دیگری به مسکن روستایی گریزی زد و از متولیان مسکن روستایی خواست تعهدات مسکن روستایی شهرستان همدان را هرچه زودتر انجام دهند و ادامه داد: بازسازی واحدهای خسارت دیده از سیل و طرح ویژه مسکن روستایی در شهرستان همدان بسیار قابل قبول است و اگر مواردی مشاهده می‌شود که عقب هستم، حتماً در لایه‌های پایین دست مشکلاتی وجود دارد بنابراین متولیان باید ظرف یک هفته آینده طرح‌هایی که تحت عنوان مسکن ویژه روستایی به بانک ها معرفی شده اند را تعیین تکلیف کنند و قبل از آغاز فصل بارندگی تعهدات مسکن روستایی شهرستان انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه پذیرش ضمانت زنجیره‌ای در بخش مسکن روستایی الزامی است، خاطرنشان کرد: در استان هیچ گزارشی دال بر اینکه منع قانونی درنظر گرفته شده باشد مشاهده نشده است و اگر شعبه یا کارشناس بانکی درخواست ضمانت کارمندی کرده باشد، تخلف محسوب می‌شود.

فرماندار همدان بیان کرد: در سال گذشته ۶۹ میلیارد تومان در حوزه مسکن روستایی شهرستان همدان هزینه شده که عمده آن توسط بانک ها پرداخت شده است و طرح ویژه مسکن روستایی که امسال مطرح شده اهمیت ویژه ای دارد و باید مانند سال گذشته اقدام شود.

سایت‌موزه میدان امام(ره) تا پایان امسال به نتیجه برسد

وی با اشاره به اینکه پروژه سایت‌موزه میدان امام(ره) شهر همدان برای مدیریت شهری اولویت اول را دارد، گفت: این پروژه از اولویت‌های اول شهرستان همدان است که به دلایل مختلف کُند شده است.

افشاری یادآور شد: تغییر در نقشه سایت‌موزه به این علت بوده که نظر وزیر میراث فرهنگی در جهت نگاه مثبت به پروژه بوده که بنای ماندگار و متناسب با شأن همدان اجرا شود.

فرماندار همدان با بیان اینکه در اجرای سایت‌موزه میدان امام عقب هستیم، هدف گذاری این پروژه را پایان سال ۹۹ دانست و افزود: این محل تبدیل به گودالی شده که در مراسمات مختلف و تصاویر تلویزیونی دیده می‌شود که شایسته مردم همدان نیست بنابراین تلاش شود این پروژه در سال جاری به نتیجه برسد.

وی با تأکید بر اینکه سایت‌موزه میدان امام مطالبه مردمی همه ماست، بیان کرد: راه وشهرسازی در اجرای این پروژه پیشگام بوده و هفته گذشته به ما اعلام کرد که قرار است ماده ۴۸ بر روی آن اعمال شود.

افشاری گفت: پروژه سایت‌موزه میدان امام پروژه کوچکی است گرچه ظرافت هایی دارد اما در این حد نیست که راه و شهرسازی و شهرداری نتوانند جمع بندی کنند.

پروژه سایت موزه میدان امام درحال ابلاغ ماده ۴۸ است

در ادامه جلسه معاون فنی و عمرانی شهردار همدان گزارشی درباره وضعیت پروژه های شهری همدان ارائه داد و گفت: پروژه سایت‌موزه میدان امام خمینی(ره) شهر همدان در حال ابلاغ ماده ۴۸ به پیمانکار بوده و طی دو هفته آینده مناقصه جدید برگزار خواهد شد.

عزیزالله یوسفی اظهار کرد: سایت‌موزه میدان امام با کارفرمایی راه و شهرسازی و مجری گری شهرداری همدان در حال اجراست که به علت اینکه نقشه‌های اولیه دچار تغییراتی شده است، روند کُند شده و راه وشهرسازی استان اعلام کرده که قرار است پیمانکار جدید برای این پروژه انتخاب شود.

وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیارد تومان اعتبار به پیمانکار داده شده و برای سال ۹۹ نیز یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است، ابرازامیدواری کرد که این پروژه با انتخاب پیمانکار  جدید تا پایان امسال به اتمام برسد.

وی در بخش دیگری به پروژه های بازآفرینی شهری اشاره و خاطرنشان کرد: در سال جاری ۳۵۰ میلیون اعتبار برای پروژه لوله گذاری و اجرای نحری منطقه دیزج و یک میلیارد تومان اعتبار برای پوشش رودخانه حصار امام که دارای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده، پیش‌بینی شده است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان نیز گفت: محدوده بازآفرینی شهری همدان در پنج محدوده مصوب شده که شامل محدوده تاریخی و مراکز شهر با ۵۱۲ هکتار، بافت نابسامان میانی و بافت فرسوده با وسعت ۸۳۴ هکتار، کاربری‌های ناهمگون با ۳۰ هکتار وسعت و روستاهای الحاقی با وسعت ۲۴۱ هکتار و سکونتگاه های رسمی با ۱۰۷۱ هکتار وسعت در ستاد باز آفرینی استان مصوب شده است.

رضا زمانی ادامه داد: دستور کار ما در این زمینه نیز پیگیری مباحث مرتبط بوده و دبیرخانه ستاد بازآرینی شهری نیز مجموعه شهرداری همدان است.

انتقاد از نبود هماهنگی در اجرای پروژه‌های شهری

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با انتقاد از نبود هماهنگی در اجرای پروژه‌های شهری گفت: یکی از پروژه های بزرگی که شهرداری ماده ۴۸ کرده، بعد از گذشت هشت ماه هنوز تعیین تکلیف نشده است که نشان می‌دهد هماهنگی در این حوزه وجود ندارد.

نرگس نورالله زاده با بیان اینکه سایت‌موزه میدان امام یکی از مطالبات شورای شهر از شهردار است و به نظر ما مدیریت شهرستان حتماً باید به این موضوع رسیدگی کند، ادامه داد: بازآفرینی شهری جایگزین توانمندسازی شده و در حال حاضر یکی از بحث‌هایی که مردم دچار مشکل شده‌اند، در زمینه صدور پروانه‌های ساختمانی است به طوریکه در توانمندسازی ضوابط و دستورالعمل‌هایی وجود داشت که از اسفندماه بلاتکلیف مانده و نزدیک به سه، چهار ماه است که مردم در این حوزه سرگردان هستند.

وی با بیان اینکه باید هزینه‌های نظارت ساختمانی حداقل هزینه ای که منطبق بر شرایط اقتصادی ساکنان این محلات در نظر گرفته شود، افزود: این درحالیست که این کار توسط نظام مهندسی انجام نمی‌شود در حالیکه در قانون برای هزینه های نظام مهندسی تکلیف پیش بینی کرده است.

پیش بینی ساخت ۲۰۰۰ مسکن در طرح اقدام ملی

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان نیز با بیان اینکه ساخت ۲۰۰۰ واحد مسکن در طرح اقدام ملی در شهرستان همدان پیش‌بینی شده است، گفت: در شهر همدان دو قطعه ۶۶ هزار متری در کنار دانشگاه پیام نور و یک قطعه ۳۰ هزار مترمربعی در حصار شمس‌علی و قطعات مختلفی در شهرک مدنی درنظر گرفته شده است.

مجید صالحی‌امیر افزود: پیش‌بینی شده ۵۶۰۰ واحد در زمین کنار دانشگاه پیام نور، ۷۰۰ واحد در حصار شمس‌علی و ۵۰۰ واحد در شهرک مدنی احداث شود که در سرجمع حدود ۲۰۰۰ واحد مسکن در طرح اقدام ملی در همدان احداث خواهد شد.

وی با اشاره به وجود معارض در برخی از اراضی طرح اقدام ملی مسکن، یادآور شد: انتظار داشتیم تا پایان امسال پروژه های طرح اقدام ملی به پایان برسد اما وجود معارض در برخی از اراضی باعث شده این پروژه ها عقب بمانند، با این وجود پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بخش اعظمی از پروژه ها به اتمام برسد.

صالحی‌امیر به مشوق‌های اراضی خودمالکی برای طرح ملی مسکن اشاره کرد و افزود: پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی، تخفیف ۵۰ درصدی پروانه و هزینه‌های نظام مهندسی از مشوق‌های درنظر گرفته شده برای اراضی خودمالکی در طرح ادام ملی مسکن است.

وی با اشاره به اینکه در شهر همدان سه پروژه خودمالکی آغاز شده است، بیان کرد: پروژه خودمالکی در ابتدای شهرک بهشتی و شهرک مدنی آغاز شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان از دستگاه‌های اداری استان خواست تا اراضی که می‌توان در طرح ملی مسکن به کار گرفت، با اولویت واگذاری مسکن به کارکنان به راه و شهرسازی اعلام کنند.

وی درباره متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در همدان نیز خاطرنشان کرد: در مرحله اول ۱۰۰۰ نفر در شهر همدان ثبت نام کردند که مراحل تأیید و پالایش صورت گرفت و پرونده آنها تشکیل شده همچنین در مرحله دوم ۱۰ هزار نفر در شهر همدان در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند که مراحل پالایش درحال انجام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha