• سه‌شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99032012128
  • خبرنگار : 50184

قایق‌های به گِل نشسته قایقرانان کرمانشاهی در دریاچه شهربازی

قایق‌های به گِل نشسته قایقرانان کرمانشاهی در دریاچه شهربازی

ایسنا/کرمانشاه قهرمانان قایقرانی این دیار کم نیستند. سونیا گماری، نازنین رحمانی، صابر نادری، علی اجاقی، شهلا بهروزی راد، نادیا تالانک و هانیه بیداد تنها برخی از افتخارآفرینان یک دهه اخیر قایقرانی کرمانشاه هستند که پرچم این استان را بر فراز قله افتخارات قایقرانی ایران به اهتزاز درآورده‌اند.

قایقرانانی که روزی برلبه‌های اسکله چوبی دریاچه شهربازی، پاروهای قایقرانی را در آغوش دستانشان کشیدند و دل به آبهای آرام این دریاچه دادند تا نامشان بزرگ شود. 

سالهاست در حریم کوچک دریاچه شهربازی کرمانشاه قهرمانانی بزرگ رشد می‌کنند و تنه به تنه ورزشکاران استان‌هایی که آبهای خزر و خلیج فارس را دارند، بالا می‌روند.

و اما در چندسال اخیر مشکلاتی همچون واگذاری دریاچه شهربازی به بخش خصوصی آرامش قایقرانان را در این دریاچه دچار تلاطم کرد و هراز چندگاهی موانعی برای تمرین آنها در این محل که تنها فضای تمرینی قایقرانان کرمانشاهی است، ایجاد شد.

چندماه پیش هم کمی بعد از آمدن کرونا، این دریاچه به ناگهان به خشکی رفت. هرچند که در این مدت همه رشته‌های ورزشی از جمله قایقرانی تعطیل بودند و از این نظر قایقرانان کرمانشاهی چیزی از دست ندادند، اما اکنون که همه رشته‌های ورزشی یکی یکی فعالیتشان را از سر گرفته‌اند، ورزشکاران این رشته در کرمانشاه جایی برای تمرین ندارند. برای پیگیری وضعیت قایقرانان کرمانشاه در این شرایط به سراغ رئیس هیات استان رفتیم. 

بدنبال راه اندازی پیست جایگزین هستیم

ناجی پیمان ضیایی رئیس هیات قایقرانی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به مشکل پیش آمده برای محل تمرین قایقرانان کرمانشاهی، اظهار کرد: دریاچه شهربازی تقریبا زمانی خشک شد که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و همه رشته‌های ورزشی تعطیل بودند و همین امر شدت آسیب خشک شدن این دریاچه به قایقرانی کرمانشاه را کم کرد.

وی بااشاره به آغاز دوباره فعالیت رشته‌های ورزشی از جمله قایقرانی، تصریح کرد: آنطور که رایزنی کرده‌ایم، پیمانکار شهرداری طی فرآیندی چندماهه در نظر دارد تا اقدام به لایروبی دریاچه کند، بنابراین به این زودی ها شاهد پرآب شدن دوباره آن نخواهیم بود.

وی افرود: در این راستا هیات قایقرانی استان برای جلوگیری از افت بدنی ورزشکاران این رشته برنامه هایی را تدارک دیده که از جمله آنها می‌توان به ادامه تمرینات بدنسازی قایقرانان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به شکل منظم و تلاش برای راه اندازی جایگزین دریاچه شهربازی اشاره کرد.

این مسئول در پاسخ به اینکه آیا صرفا انجام تمرینات بدنسازی می‌تواند سطح آمادگی قایقرانان را حفظ کند، اعلام کرد: قایقرانان ما ورزشکاران آماتوری نیستند که به سرعت اُفت بدنی پیدا کنند، بلکه با داشتن برنامه تمرینی منظم خیلی زود به سطح آمادگی خود برمی‌گردند. البته این را هم قبول داریم که تمرینات هوازی و بدنسازی نمی‌تواند جایگزین تمرینات اصلی شود، اما مانع از کاهش بیشتر سطح آمادگی آنها خواهد شد.

ضیایی در ادامه گفت: همچنین باتوجه به مشکلاتی که چندسال اخیر در بحث تمرین قایقرانانمان در دریاچه شهربازی داشته‌ایم، از مدت ها پیش برنامه ریزی هایی را برای جایگزین کردن یک فضای تمرینی استاندارد با این محل آغاز کردیم، برای همین با در نظر گرفتن ظرفیت‌های خوب سد شیان بدنبال تبدیل این سد به پایگاه قایقرانی استان بودیم.

وی بابیان اینکه تمام زیرساخت‌های لازم برای تبدیل سد شیان به پایگاه قایقرانی استان فراهم شده، تاکید کرد: تنها مانع پیش رو برای تسریع در روند این برنامه جابجا کردن تجهیزاتی مانند اسکله، کانتینر نگهداری قایق‌ها، قایق‌ها و کانکس رختکن است.

رئیس هیات قایقرانی کرمانشاه اضافه کرد: برای اینکه این کار عملی شود باید یک جرثقیل بزرگ اجاره کنیم تا تجهیزات را به داخل تریلر منتقل کند و پس از رسیدن تجهیزات به سد شیان بازهم به وسیله یک جرثقیل آنها را پایین بیاوریم. باتوجه به اینکه تردد چنین جرثقیل هایی مشکلاتی دارد، بناچار باید یک جرثقیل را از شهرستان نزدیک به سد کرایه کنیم، درحالی که جرثقیل اینچنینی در شهرستانهای نزدیک به آن نداریم و از سوی هم اجاره این دستگاه هزینه‌های زیادی می‌خواهد.

وی تاکید کرد: با این وجود تلاش‌های خود را برای رفع موانع بکار گرفته‌ایم، چرا که از فدراسیون هم درخواست کرده‌ایم تا امسال میزبانی مسابقات المپیاد استعدادهای برتر قایقرانی را به کرمانشاه واگذار کند و این رقابت‌ها را در سد شیان برگزار کنیم که فدراسیون هم موافقت ضمنی خود را با این موضوع اعلام کرده است.

ضیایی افزود: قطعا برگزاری مسابقات مختلف در سد شیان نقطه عطفی برای تقویت این سد به عنوان پایگاه قایقرانی استان خواهد بود و می‌توانیم یک پیست استاندارد داشته باشیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا بُعد مسافت مانعی برای تحقق این هدف نمی‌شود، گفت: برای این موضوع هم چاره اندیشی‌هایی کرده‌ایم، از جمله اینکه برای ورزشکاران سرویس ایاب و ذهاب خواهیم داشت. همچنین باتوجه به اینکه در نظر داریم میزبان اردوهای تیم های ملی در این سد باشیم، از قبل رایزنی هایی را با آب منطقه ای داشته‌ایم تا ساختمان بلااستفاده ای که در حاشیه سد دارند را در اختیار ما قرار دهند که با موافقت آنها بازسازی این ساختمان و تجهیز آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس هیات قایقرانی کرمانشاه تاکید کرد: با راه اندازی این ساختمان علاوه بر میزبانی اردوی تیم‌های ملی قایقرانی، اردوهای درون استانی یک یا دو هفته ای برگزار می‌کنیم تا شاهد تردد ورزشکاران هم نباشیم.

وی در بخش پایانی این گفت و گو بابیان اینکه قایقرانی کرمانشاه با داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیاد به حامی مالی نیاز دارد، افزود: قایقرانی رشته ای پر مدال است و اگر سرمایه گذاران بخش خصوصی از این رشته در استان حمایت کنند، برایشان سودآور خواهد بود، زیرا بازتابی که در این رشته می‌بینند، به نسبت هزینه که می‌کنند، چشمگیر خواهد بود.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha