«عباسعلی دانافر» در مراسم افتتاحیه طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان)، این مهم را یکی از موثرترین، پویاترین و موفق ترین طرحها در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانست و بر ضرورت همکاری و تعامل همه دستگاهها و نهادها تاکید کرد.
وی راهبرد اصلی و محوری آموزش و پرورش در سالهای اخیر را اجرای سند تحول بنیادین عنوان کرد، افزود: پیش فرض این سند ناکارآمدی نظام آموزشی موجود و عدم توانمندی آن در جامعه پذیر کردن و آماده کردن کودکان و نوجوانان جهت تحولات محیطی و نیازهای امروز و فردای جامعه است.
مدیر کل آموزش و پرورش یزد در ادامه با بیان اینکه صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت در اجرای بخشهای عمده سند تحول بنیادین خوشبین نیستند، گفت: این سند به دنبال تربیت متوازن دانشآموزان در ساحتهای شش گانه است و یکی از رویکردهای سند تحول بنیادین تربیت دانش آموزانی خلاق، مشارکت جو، مسئولیتپذیر، باتقوا، خدامحور، دین مدار، توانمند، اهل مدارا و گفتگو، دارای مهارتهای هنری، فنی، اجتماعی و شاد و با نشاط است.
دانافر تصریح کرد: اجرای سند تحول بنیادین فقط بر عهده آموزش پرورش نیست و افزون بر ۴۰ دستگاه در این زمینه باید همکاری کنند.
این مسئول با بیان اینکه استان یزد یکی استانهای پیشرو در زمینه گفتمان سازی و اجرایی کردن سند تحول بنیادین است و نهضتی را تحت عنوان نهضت تبیین سند تحول با حضور تاثیرگذاران حوزه تعلیم و تربیت راهاندازی کرده، ادامه داد: در این راستا نیازمند به جلب همکاری و مشارکت حداکثری سایر سازمان ها و نهادها هستیم.
دانافر خاطرنشان کرد: مفاهیم سند باید سادهسازی شود و به صورت ملموس و عینی درآیند تا نتایج اجرایی شدن آن را همه احساس و درک کنند.
وی دو چالش پیشروی اجرایی شدن سند را قابل فهم کردن برای عموم و دیگری مشخص کردن حوزه مشارکت و همکاری سایر دستگاهها عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین مسائل کشور در حال حاضر مسئله آسیب های اجتماعی است .
مدیرکل آموزش و پرورش یزد در ادامه دو رویکرد مربوط به حوزه پرورشی را تعلیم و تربیت تمام ساحتی، یعنی رشد در تمام ساحت های تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اقتصادی و حرفهای، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی و زیبایی شناختی و هنری و همچنین پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نام برد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده یک درصد دانشآموزان کشور دچار آسیب های اجتماعی هستند و حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد دانش آموزان نیازمند حمایت جهت آموزش و ارتقاء مهارت های اجتماعی هستند که در صورت عدم حمایت، وارد رفتارهای پرخطر شده و سلامت آنها به خطر میافتد.
وی افزود: همه دانش آموزان نیاز به مراقبت های پیشگیرانه در برابر آسیبهای اجتماعی دارند و این موضوع بسیار جدی است که طرح نماد یکی از موثرترین، پویاترین و موفق ترین طرح های شناسایی ، غربالگری و درمان دانشآموزان دچار آسیبهای اجتماعی است.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش یزد، دانافر همراهی ۱۴ سازمان، دستگاه و نهاد را در اجرای هر چه بهتر این طرح ضروری دانست و خواستار حمایت همه جانبه جهت ایفای نقش مطلوب همه دستگاههای اجرایی شد.
انتهای پیام


نظرات