• سه‌شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۴۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99032717854
  • منبع : نمایندگی قزوین

کتاب «نماد ایثار» در قزوین منتشر شد

کتاب «نماد ایثار» در قزوین منتشر شد

ایسنا/قزوین کتاب نماد ایثار با موضوع «نگاهی به نقش آیت‌الله باریک‌بین در دفاع مقدس» منتشر شد، در این کتاب خاطراتی در خصوص آیت‌الله باریک‌بین به‌عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته انقلابی استان قزوین به رشته تحریر درآمده است.

حجت‌الاسلام محمدحسن باریک‌بین فرزند آیت‌الله باریک‌بین، با اشاره به چاپ کتاب نماد ایثار گفت: آیت‌الله باریک‌بین نقش اساسی در دوران دفاع مقدس داشت، پدرم سال‌های متوالی به‌عنوان امام‌جمعه قزوین فعالیت داشت و پیش از آن نیز در دوران انقلاب فعالیت‌های مختلفی مانند راه‌اندازی ستاد پشتیبانی جبهه را بر عهده داشت.

وی افزود: شخصیت آیت‌الله باریک‌بین دارای وجه‌های مختلفی بود و همواره خود را خادم مردم می‌دانست، ثبت و جمع‌آوری خاطرات چنین شخصیت‌های برجسته‌ای که در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس نقش بسزایی داشتند، اهمیت بالایی دارد.

باریک‌بین یادآور شد: استان قزوین شخصیت‌هایی معنوی مختلفی دارد که برخی از آن‌ها در ساماندهی آحاد جامعه برای مبارزه با رژیم شاهنشاهی، اعزام نیروها و پشتیبانی از جبهه‌ها نقش بسزایی داشتند و باعث تحولات بزرگی در روند شکل‌گیری و پیروزی انقلاب و دفاع مقدس شدند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ثبت و ضبط خاطرات این شخصیت‌ها انجام نشود نسل‌های آینده از دانستن حقایق و نقش بزرگان قزوین در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس محروم خواهند ماند و این یک ضایعه بزرگ محسوب می‌شود بنابراین همه علاقه‌مندانی که توانایی انجام چنین کار ارزشمندی را دارند باید ورود پیدا کنند تا این خاطرات که تاریخ انقلاب و دفاع مقدس است، ثبت و ضبط شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: مسئولان استان قزوین باید اعتبارات و بودجه‌های لازم را به نویسندگان دفاع مقدس اختصاص دهند و مسیر ثبت و جمع‌آوری خاطرات را برای این نویسندگان هموار کنند.

وی با اشاره به کتاب نماد ایثار (نگاهی به نقش آیت‌الله باریک‌بین در دفاع مقدس) که طی هفته جاری چاپ و منتشرشده است، گفت: از حسن شکیب‌زاده نویسنده این کتاب و خبرنگاران آرزو یارکه سلخوری، زینب محبی، زهرا محبی، ملیحه شریف‌خواه و مریم بهبهانی‌فر که در تهیه مصاحبه با دوستان و هم‌رزمان آیت‌الله باریک‌بین تلاش کردند، قدردانی می‌کنم.

نماد ایثار قدمی در جهت تقدیر از آیت‌الله

حسن شکیب زاده، نویسنده کتاب نماد ایثار نیز تصریح کرد: کلید اولیه کار کتاب نماد ایثار در زمان حیات آیت‌الله باریک‌بین زده شد، آن زمان می‌خواستیم همایشی در جهت تقدیر از شخصیت آیت‌الله باریک‌بین برگزار کنیم و کتاب خاطرات در حاشیه مراسم رونمایی شود، اما متأسفانه تا زمانی که آیت‌الله در قید حیات بود به دلیل مشکلاتی همایش تجلیل برگزار نشد.

وی افزود: هدف از این کتاب صرفاً تقدیر و یادآوری خدمات و نقش ارزشمند آیت‌الله در خصوص رویداد تاریخی جنگ تحمیلی بود بنابراین بیش از ۵۰ نفر برای بیان خاطره انتخاب شدند اما برخی خاطرات را از یاد برده بودند و تعدادی نیز در دسترس نبودند درنهایت با افراد باقی‌مانده مصاحبه شد، اما به دلیل عدم برگزاری همایش مصاحبه‌ها آرشیو شد، حالا بعد از سه سال زمینه چاپ و انتشار کتاب فراهم شد.

شکیب زاده بیان کرد: شخصیت‌های بزرگی در قزوین هستند که خاطرات هرکدام از آن‌ها برای نوشتن یک کتاب سوژه است، ولی امروز برخی از آن‌ها مرحوم شدند و همین ضرورت تسریع در جمع‌آوری خاطرات این عزیزان را دوچندان می‌کند چراکه ممکن است در سال‌های آینده این شخصیت‌ها در کنار ما نباشند تا بخواهیم خاطرات گران‌بهای آن‌ها را ثبت و ضبط کنیم.

به گزارش ایسنا، مرحوم آیت‌الله هادی باریک‌بین پدر شهید مرتضی باریک‌بین، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شهر قزوین بود که در طول حیات پربرکت خود علاوه بر ارائه خدمات بی‌شماری در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی با حضور ارزشمند در جبهه‌ها و در لایه‌های مختلف مردمی همانند پدری دلسوز و آگاه عمر پربرکتش را در راه اسلام و مردم‌ نهاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha