• شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99033119486
  • خبرنگار : 50204

دادستان اراک:

فساد سازمان یافته در استان مرکزی وجود ندارد/رسیدگی به ۳۸ پرونده فساد اداری در سال 98

فساد سازمان یافته در استان مرکزی وجود ندارد/رسیدگی به ۳۸ پرونده فساد اداری در سال 98

ایسنا/مرکزی دادستان اراک گفت: سال گذشته ۳۸ فقره پرونده در خصوص فساد مسئولان یا کارمندان و در حوزه نهادها و خدمات عمومی بیش از ۸۸ فقره پرونده با محتوای اختلاس، ارتشا، تضییع بیت المال رسیدگی شده که در مواردی جرم آشکار شده و مواردی نیز عدم رخداد جرم ثابت شده است.

عباس قاسمی امروز شنبه 31 خرداد در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: استان مرکزی استان امنی است و این امنیت ناشی از تلاش‌ و همدلی و همفکری یین نهادهای مختلف است در همین راستا در حوادث سال گذشته شاهد کمترین آسیب به استان در مقایسه با استان های دیگر بودیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد پرونده‌ها در مرکز استان تشکیل می‌شود، اظهار کرد: 10 جرم اول در مرکز استان به ترتیب سرقت تعزیری، توهین به اشخاص عادی، ضرب و جرح عمدی، صدمه در تصادفات، تهدید، کلاهبرداری، تخریب، مواد مخدر، اموال مشروع و افتراء است.

وی مبارزه با فساد را یکی از سیاست های ریاست قوه قضائیه دانست و افزود: با توجه به تاکیدات رییس قوه قضائیه، در این راستا هیچگونه ملاحظه ای صورت نمی گیرد و قوه قضائیه به عنوان یک‌ بازوی اجرایی مستقل عمل می‌کند. دستگاه قضائی استان مرکزی فارغ از هرگونه حب و بغض و فارغ از هرگونه حمایت از جریان های سیاسی عمل می کند ‌ و در برخورد با فساد زیر بار هیچگونه فشاری نخواهد رفت و دنبال هیچ گونه افراط و تفریطی نیست، ملاک کار دستگاه قضا تقوا و اجرای عدالت است.

دادستان اراک تصریح کرد: سال گذشته ۳۸ فقره پرونده در خصوص فساد مسئولان یا کارمندان و در حوزه نهادها و خدمات عمومی بیش از ۸۸ فقره پرونده با محتوای اختلاس، ارتشا، تضییع بیت المال رسیدگی شده که در مواردی جرم آشکار شده و مواردی نیز عدم رخداد جرم ثابت شده است.

قاسمی با اشاره به اینکه قوه قضائیه در حوزه های مختلف ورود کرده بیان کرد: ورود به قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، پیگیری تخلفات در امر ساخت و ساز، پیشگیری از وقوع جرم و صیانت از حقوق عامه، اختصاص شعب ویژه در خصوص جرایم مربوط به انفال و اموال عمومی، توجه جدی به آلودگی هوا و زمین و آب و خاک، ورود به حوزه واگذاری اراضی و معادن و صنایع از جمله مواردی بوده که دستکاه قضا به آنها ورود جدی داشته است.

وی برخورد با چاه‌های غیرمجاز، پیگیری مستمر پروژه های نیمه کاره از جمله آفتاب، کشف و ضبط ۴۰۰ فقره سلاح غیرمجاز، ساماندهی کالاهای قاچاق، برخورد با گرانفروشی، افزایش قیمت در حوزه مسکن، فسادها و سوءاستفاده های مالی و برگزاری کمیسیون های کارگری را دیگر اقدامات دانست.

دادستان اراک با اشاره به پیگیری مشکلات کارگری و صنایع گفت: در سنوات گذشته ۲۲ کارخانه در استان وضعیت مطلوبی نداشتند که با پیگیری و تلاش های صورت گرفته وضعیت در این زمینه بهتر شده است.

قاسمی در خصوص ناهنجاری های اجتماعی و اقدامات صورت گرقته در این حوزه گفت: بیش از چهار هزار پرونده در خصوص آلودگی های صوتی، آلودگی های آخر هفته، مزاحمت برای نوامیس و سگ گردانی تشکیل شده که ۱۲۰۰ مورد آن عمدتا توسط موتورهای سنگین، ۷۴۸ فقره مزاحمت برای نوامیس و ۱۶۴ مورد سگ گردانی بوده و در این حوزه ۳۲۱ فقره دستگیری انجام شده است. نگاه در آسیب های اجتماعی کاملا کلاسیک بوده است، در ابتدا نگاه های برخوردی نداشتیم و بیش از ۲۰ دوره آموزشی در این خصوص برگزار شده است.

وی اضافه کرد: تعامل خوبی با دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی وجود دارد و خوشبختانه در استان مرکزی هیچ گونه فساد سازمان یافته ای وجود ندارد.

دادستان اراک افزود: در ایام شیوع کرونا در تمامی زندان های استان مرکزی یک مورد هم زندانی مبتلا به کرونا نداشتیم و دستورالعمل های بهداشتی و درمانی در زندان ها با جدیت انجام می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در گام دوم انقلاب، قوه قضائیه خود را مخاطب کلام مقام معظم رهبری می داند و تحقق کلیه مطالبات رهبری در دستور کار این قوه است و با جدیت دنبال می شود.

وی افزود: نظارت مستمر بر زندان ها، پاسگاه ها و کلانتری ها در حال انجام است و سه شعبه حل اختلاف در زندان ها تشکیل شده است. خوشبختانه امروز زندان های استان مرکزی در آرامش کامل به سر می برند.

دادستان اراک با اشاره به اینکه نیازمند ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه هستیم، گفت: در این راستا پنج شعبه صلح و سازش در مجتمع های قضایی اراک تشکیل شده است.

قاسمی با بیان اینکه ۲۶ فقره قتل در استان در سال ۹۸ رخ داده که ۲۰ فقره کشف شده است، بیان کرد: همچنین در انجمن حمایت از خانواده های زندانیان اقدامات بسیار خوبی انجام شده که ۵۵۵ خانواده و مجموعا دوهزار نفر تحت پوشش این انجمن هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha