• شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99033119601
  • منبع : نمایندگی همدان

مدیر امور عشایری استان همدان مطرح کرد

جریمه های منابع طبیعی، بزرگترین دغدغه عشایر همدان

جریمه های منابع طبیعی، بزرگترین دغدغه عشایر همدان

ایسنا/همدان مدیر امور عشایری استان همدان گفت:جریمه های منابع طبیعی که به عشایر اعمال می شود بزرگترین دغدغه عشایر استان همدان است.

حسین محمدی در بازدید امروز خود به همراه فرماندار اسدآباد و مسئولان این شهرستان از سامانه عشایری چمقلو اسدآباد،‌ اظهار کرد: به علت گرما و بیماری تب برفکی عشایر مجبور به جابه جایی دام خود بوده که این امر موجب اعمال جریمه های بالای هفت میلیون تا ۲۰ میلیون تومان توسط منابع طبیعی برای عشایر می شود و این درحالیست که میانگین درآمد خالص یک خانوار عشایری تنهایک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که از مسئولان درخواست داریم نسبت به این دغدغه مندی عشایر رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه چادر عشایر نمونه بارز اقتصاد مقاومتی بوده و ۲۵ درصد تولیدات دام، ۳۸ درصد صنایع دستی، ۳۵ درصد مدیریت منابع طبیعی و یک چهارم تولید گوشت قرمز کشور در اختیار عشایر قرار دارد، افزود: عشایر با این میزان تولیدات به صورت میانگین تنها از ۱۰ درصد مراتع و در شهرستان اسدآباد در نهایت از ۱۳ درصد مراتع در حال استفاده هستند.

محمدی با تأکید بر نیاز مبرم عشایر به مرتع تصریح کرد:یک خانوار عشایر تأمین پروتئین ۱۶ نفر را بر عهده دارد و این در حالیست که درآمد ناخالص یک خانوار عشایر در سال ۲۶ میلیون تومان، درآمد خالص سال ۱۳ میلیون تومان، میانگین ناخالص ماهیانه یک میلیون و ۸۰۰ و درآمد خالص ماهیانه یک میلیون ۱۰۰ تومان با این همه تولیدات است.

وی در ادامه با اشاره به عشایر شهرستان اسدآباد گفت:عشایر شهرستان اسدآباد با ۲۰۰ خانوار در حال حاضر با حدود ۷۰۰۰ دام از ۱۳ درصد مراتع شهرستان در چهار سامانه عشایری چیچک لو، چمقلو، شیلاندر علیا و حسین آباد خنداب استفاده می کنند.

محمدی آنتن دهی موبایل،مشکل راه و جاده عشایری،منبع آب،نبود آبشخور دام، تعیین حدود مرزی، کمبود سرویس بهداشتی و بحث مدرسه دانش آموزان عشایر را از جمله مشکلات عشایر این شهرستان برشمرد و یادآور شد:در سال ۸۰ دو کانون اسکان عشایر در شهرستان وجود داشت و در حال حاضر در این شهرستان کانون اسکان عشایر وجود ندارد و تعطیل است که در صورت مشخص شدن مکان لازم در این راستا توسط منابع طبیعی به عنوان کانون عشایری،پروژه های عمرانی خود را برای عشایر در این کانون ها انجام خواهیم داد.

وی همچنین با بیان اینکه برای اجرای برخی پروژه های عمرانی در بحث بهداشتی و رفاه اجتماعی با محیط زیست شهرستان دارای محدودیت هایی هستیم، تصریح کرد:با کسب اجازه از محیط زیست و همکاری محیط زیست خواهیم توانست این پروژه ها را اجرا کنیم.

برخورد قانونی با جسارت کنندگان به عشایر

فرماندار شهرستان اسدآباد هم اظهار کرد:آسایش و امنیت عشایر در شهرستان اسدآباد برای ما مهم بوده و کسانی که به عشایر جسارت کنند از رعایت و تخفیف خبری نبوده و قطعا با آنان برخورد قانونی می شود همانگونه که دیگران دارای حق هستند و عشایر نیز حق دارند.

مجید درویشی در ادامه با بیان با بیان اینکه براساس مجوزهای صادره تنها ۵۷ خانوار عشایر می‌توانند به همراه ۳۷۷۲ رأس دام به مراتع شهرستان کوچ و وارد شوند، اظهارکرد: درحال حاضر ۷۰۰۰ رأس دام با ۲۰۰ خانوار عشایر در چهار سامانه عشایری شهرستان سکونت دارند که دراین راستا به منظور عدم درگیری عشایر و روستائیان از عشایر شهرستان درخواست داریم که نسبت به اصلاح پروانه دام و چرا و مستندات خود اقدام کنند چراکه با این اقدام دیگر کسی نخواهد توانست ایرادی به این موضوع بگیرد.

درویشی با تأکید بر اینکه تا جایی که می توانیم اسباب آرامش و امنیت عشایر را فراهم خواهیم کرد، گفت:مزاحمت گرگها در برخی از سامانه های عشایری شهرستان به ما گزارش شده که از محیط زیست درخواست داریم هر چه سریعتر موضوع را بررسی و نسبت به کوچ گرگها و  مرتفع شدن مشکل اقدام کند.

وی در رابطه با جریمه های منابع طبیعی نیز تصریح کرد: عشایر از آسیب زدن به محیط زیست خودداری کرده و در چرای دام خود با رعایت قوانین از مراتع تعیین شده استفاده کنند و ما نیز از مدیریت منابع طبیعی شهرستان درخواست می کنیم نسبت به این امر پیگیری کرده تا عشایر جریمه نشوند و این موضوع از استان پیگیری شود.

درویشی همچنین با اشاره به بحث مرز بین روستا و مراتع نیز اظهار کرد: اداره منابع طبیعی بررسی لازم در این راستا را انجام و مرز بین روستا و مراتع را مشخص کند ضمن اینکه عشایر سعی کنند از امکانات مراتع خود استفاده کرده و از اجاره زمین برخی روستائیان بپرهیزند و به جایی که آنان را اذیت می کنند، وارد نشوند.

وی با بیان اینکه مرتفع شدن آب و جاده عشایر جزء اولویت های ما برای عشایر شهرستان قرار دارد، یادآور شد:پیگیری آنتن دهی موبایل با نصب BTC توسط اداره مخابرات، حل مشکل جاده و راه عشایر شهرستان با اعلام اعتبارات، پیگیری آموزش  دانش آموزان توسط آموزش و پرورش و...از جمله مواردی است که با بررسی های لازم پیگیری و مرتفع خواهند شد و عشایر در این رابطه دغدغه ای نداشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha