• پنجشنبه / ۵ تیر ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99040504160

معاون فرهنگی اوقاف خراسان رضوی تشریح کرد

جزییات برگزاری چهل وسومین دوره مسابقات قرآن کریم

جزییات برگزاری چهل وسومین دوره مسابقات قرآن کریم

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی جزییات برگزاری چهل وسومین دوره مسابقات قرآن کریم را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام جمال ایزدی که امروز، پنجم تیر ماه، در نشست خبری دهه کرامت و چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم سخنرانی می‌کرد، اظهار کرد: چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم در ایام دهه کرامت در ۱۰ رشته برگزار می‌شود که این رشته‌ها شامل قرائت تحقیقی، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، ۱۰ جزء و ۵ جزء، رشته دعاخوانی، اذان برادران، هم‌خوانی و هم‌سرایی و تفسیر عمومی قرآن کریم است.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام در مسابقات از ۶ اردیبهشت ماه آغاز شد و تا ۱۶ خرداد ماه ادامه یافت و تمام فرایندهای آن به صورت مجازی صورت گرفت.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: مرحله شهرستانی این دوره از مسابقات در ۹ منطقه برنامه‌ریزی شده است. امسال شرایط برگزاری مسابقات متفاوت است. در گذشته شکل‌های مختلفی برای برگزاری مسابقات وجود داشت؛ زمانی در خود شهرستان برگزار و پس از آن به استان ورود پیدا می‌کرد اما امسال مسابقات به صورت منطقه‌ای برگزار شده و در ۹ منطقه برنامه‌ریزی شده است؛ این مساله به این دلیل است که بعضی از شهرستان‌ها ممکن است تعداد مخاطب کمتر باشد و حضور داور و برگزاری مسابقات در آنجا یک‌سری مشکلاتی را پیش می‌آورد ولی به خاطر کیفی‌سازی رقابت‌ها، این دوره به صورت منطقه‌ای و غیرحضوری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به مناطقی که امسال مسابقات در آن‌ برگزار می‌شود، افزود: اولین منطقه مشهد مقدس است؛ دومین منطقه طرقبه و شاندیز، سرخس و فریمان است و رقابت‌ها در طرقبه برگزار خواهد شد. سومین منطقه درگز، قوچان، چناران و کلات است قوچان میزبان مسابقات خواهد بود. چهارمین منطقه تربت جام، تایباد و باخرز است که در شهرستان تربت جام مسابقات برگزار می‌شود. پنجمین منطقه تربت حیدریه، زاوه ، مه‌ولات، خواف و رشتخوار تعیین شده که رقابت‌های این دوره در شهرستان تربت حیدریه برگزار خواهد شد. همچنین ششمین منطقه کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن است که شهرستان کاشمر میزبان مسابقات شده ست. هفتمین منطقه نیز نیشابور و فیروزه بود که نیشابور به عنوان میزبان مسابقات انتخاب شده است. هشتمین منطقه شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، داورزن و خوشاب است که سبزوار میزبانی را بر عهده گرفته و نهمین منطقه هم شهرستان‌های گناباد و بجستان تعیین شده که میزبانی مسابقات را شهرستان گناباد برگزار می‌کند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا در چند ماه اخیر یک‌سری برنامه‌هایی را مختل کرد و در اجرای برنامه‌های بقاع متبرکه و مسابقات قرآنی نیز اثر داشت. ما سعی کردیم جایگزین مناسبی را برای این برنامه‌ها پیش‌بینی کنیم. با توجه به وضع موجود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سلامت افراد جامعه، از ظرفیت فضای مجازی برای اجرای برنامه‌های قرآنی استفاده شد و این مرحله از مسابقات در اکثر شهرستان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود.

ثبت‌نام ۲۰۶۳ نفر در چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم

وی افزود: ۲۰۶۳ نفر در این دوره از مسابقات ثبت‌نام کردند که بخش مسابقات خواهران در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه، ۱۸ تا ۲۰ تیر ماه در قالب ۲ تیم داوری برگزار خواهد شد و مسابقات برادران نیز در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، ۲۲ تا ۲۴ تیر ماه، ان‌شاءالله اجرا خواهد شد؛ ضمنا تمام استانداردهای مربوط به امور فنی و پروتکل‌های بهداشتی در اجرای مسابقات لحاظ و رعایت می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خریه خراسان رضوی عنوان کرد: پس از اتمام مرحله شهرستانی مسابقات، مرحله استانی ان‌شاءالله در نیمه دوم شهریور برگزار می‌شود. پس از مسابقات استانی، رقابت‌های ملی برگزار می‌شود اما با توجه به شرایط حاکم در جامعه، هنوز زمان دقیق مسابقات ملی مشخص نیست که این زمان از سوی سازمان اوقاف متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha