• شنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99041410196
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

قلم بر دست و حمایت‌هایی که بر روی کاغذ نیست

قلم بر دست و حمایت‌هایی که بر روی کاغذ نیست

ایسنا/خراسان جنوبی اهالی قلم تنها حمایت می‌خواهند، حمایتی که بتوانند زیر سایه آن دست به قلم برده و افکار و اندیشه‌های فاخر خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنند، امری که فرهنگ هر جامعه‌ای بدان نیازمند است.

روز قلم در ایران باستان روز سیزدهم تیر، جشن‌تیرگان بود. از آن جهت که در این روز هوشنگ پادشاه پیشدادی نویسندگان را گرد آورد و گرامی داشت. ولی در تقویم رسمی ایران روز چهاردهم تیرماه روز قلم است، این روز در سال ۱۳۸۱ پس از پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، اهالی قلم اما بیش از آنکه بخواهند روزی به این نام داشته باشند، دوست دارند مشکلاتشان بازگو شده و فکری برای این مقوله فرهنگی کشور شود.

قلم به دلیل رسالتش مقدس است و نویسنده وظیفه‌مند است از قلم خویش مراقبت کند، اما گاهی این رسالت و وظیفه در زیر انبوهی از مشکلات گم شده و تنها دست حمایت می‌طلبد.

چاپ 39 عنوان کتاب طی سال جاری

محمود رمضانی، معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا پایان خردادماه جاری 39 عنوان کتاب در استان چاپ شده است.

وی ادامه داد: برای حمایت از نویسندگان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب‌هایی که چاپ می‌شود را خریداری کرده و به این صورت از این افراد حمایت می‌کند.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: همچنین با رونمایی تعدادی از کتلب انتشار یافته در طول سال، سعی در معرفی کتاب و نویسندگان و حمایت از آنان داریم.

رمضانی یادآور شد: این رونمایی‌ها بیشتر در حوزه کتاب‌های فاخر با بار علمی و ترجیحا با موضوع خراسان جنوبی، صورت می‌گیرد.

وی افزد: برگزاری نمایشگاه کتاب نیز فرصتی برای معرفی کتب و نویسندگان است که قصد داریم این نمایشگاه را در آبان‌ماه سال جاری برگزار کنیم، اما برگزاری آن منوط به تصمیمات ستاد  کرونا است.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به طرح بهارانه کتاب در بهار سال جاری، تصریح کرد: طرح بهارانه کتاب از جمله طرح‌های حمایتی خرید کتاب است که در راستای حمایت از کتابفروشی‌ها اجرا می‌شود که طی آن مردم کتب را با قیمت مناسب‌تر تهیه می‌کنند.

رمضانی ادامه داد: اهل قلم رسالت اصلی انتقال هنر اسلامی ـ ایرانی را برعهده دارند و تا جایی که امکان داشته از انجام ایسن رسالت خود دریغ نکرده‌اند.

وی افزود: هرچه اکنون داریم زاییده فکر افراد مختلفی است که در گذر زمان دستی بر قلم داشته و توانستند فرهنگ ایرانی اسلامی را به ما منتقل کنند.

حل مشکلات اهل قلم با تدبیر ارشاد

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: اکنون نیز این رسالت وجود دارد، اما مشکلاتی که در منقابل نویسندگان است گاهی آنان را دلسرد می‌کند.

رمضانی با اشاره به مشکلات چاپ کتاب با توجه به گرانی کاغذ و دیگر مسائل، افزود: در این راستا فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بیکار ننشسته و حمایت‌های خوبی از ناشران و نویسندگان داشته است.

وی اظهار کرد: در این راستا برای اینکه بحث حوزه نشر تعطیل نشود، کاغذ با ارز دولتی در اختیار ناشرین قرار داده شد.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از مسائلی که باعث گرانی کتاب می‌شود، نرخ بالای زینک است که در این راستا فرهنگ و ارشاد اسلامی، زینک با ارز دولتی زینک در اختیار چاپخانه‌ها قرار داد.

رمضانی یادآور شد: امیدواریم با حمایت‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، بتوانیم به توسعه فعالیت‌های بیش از پیش اهل قلم کمک کنیم.

نقش قلم از نقش زبان و شهرت بیشتر است

ناصر نبی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: خداوند سوگند یاد کرد به قلم و به آنچه با قلم می‌نویسند چرا که هم خود قلم و هم کتابتی که به واسطۀ قلم محقّق می‌شود از نعمت‌های بزرگ الهی است و در ضبط و ثبت حوادث غائب از أنظار و معانی و اسرار پنهان در دلها، یاری‌گر کلام بوده و به واسطه قلم است که انسان درمی‌یابد آنچه را که مرور زمان و یا بُعْد مکان بر روی آن پرده کشیده است.

وی افزود: نقش قلم از نقش زبان، شمشیر، پول و مسائل مادی، شهرت و فرزند بیشتر است چرا که قلم تجربه قرن‌ها را به هم منتقل می‌کند و فرهنگ را رشد می‌دهد؛ افراد را با قلم می‌توان خواب یا بیدار کرد، قلم یک فریاد ساکت و یک سند رسمی و گزارشگر تاریخ است.

قلم؛ حلقه اتصال فکری اندیشه ورزان و فرهیختگان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: قلم حلقه اتصال فکری اندیشه ورزان و فرهیختگان در عصرها و مکان‌های مختلف است و در سایه خلاقیت،  مطالعه و اندیشیدن است که جوامع رشد یافته و متعالی می‌شوند.

نبی زاده ادامه داد: صاحبان قلم، بازگوکنندگان اندیشه و علم هستند که می‌توانند زیبایی نگارش و فرابینی دانش را در مسیر تعالی بشر با یکدیگر همگام سازند و اینگونه جایگاه قلم را پاس دارند و ارزش و عظمت آن را برای جامعه آشکار کنند.

وی خاطرنشان کرد: 14 تیرماه به عنوان «روز قلم» فرصتی است برای پاسداشت منزلت و حرمت قلم و صاحبان آن که عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان کتاب از ناشران خراسان‌جنوبی خریداری شد، خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران گرانی کاغذ، یارانه کاغذ را اعطا می‌کند تا حمایتی در این راستا صورت گیرد.

بی تردید توجه به اهل قلم، به عنوان افرادی تاثیرگذار در تمام برهه‌ها، منجر به انتقال درست اندیشه‌ها درذ کالبد اجتماعی جامعه داردو این امر گاهی تاثیرش از صدها سخنرانی بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha