• سه‌شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99042417890
  • منبع : نمایندگی قزوین

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی قزوین:

قیمت مرغ هیچ‌گاه به روال سابق برنمی‌گردد

قیمت مرغ هیچ‌گاه به روال سابق برنمی‌گردد

ایسنا/قزوین رئیس اتحادیه مرغ و ماهی استان قزوین گفت: تا ماه آینده قیمت مرغ متعادل خواهد شد ولی هیچ‌گاه به روال سابق بازنخواهد گشت چون به مرغداری‌ها ذرت و سویا برای ۴۰ روز می‌دهند؛ در حالی که مرغداران معمولاً برای وزن گیری مرغ را تا ۵۰ روز نگه می‌دارند تا مرغ به وزن سه کیلو برسد برای همین امر مجبورند ذرت و سویا را از بازار آزاد و با قیمت بالا تهیه کنند.

با افزایش قیمت دلار، قیمت مرغ هم افزایش پیدا کرد و پای کمبود نهاده دولتی به ماجرا باز شد موضوعی که پیش‌تر توسط مرغداران مطرح شده بود؛ در ادامه مسئولین برای کنترل قیمت‌ها طی چند روز نهاده را در اختیار اتحادیه‌های مربوطه جهت توزیع به مرغداران قرار دادند ولی قیمت همچنان در اوج است زیرا پرورش جوجه‌ ۴۰ روز طول می‌کشد.

علی‌اکبر آقاجانی رئیس اتحادیه مرغ و ماهی استان قزوین، به ایسنا می‌گوید: کشتار روزانه ۵۰ تا ۶۰ تُن انجام می‌شود و قیمت مرغ درب کشتارگاه ۱۷ هزار و ۳۰۰ هزار تومان است و فروشندگان باید با سود هزار تومانی به مشتری عرضه کنند که به دلیل کمبود مشتری فروشندگان از حاشیه سود خود کاسته‌اند و با ۷۰۰ تومان سود ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

وی ادامه می‌دهد: تا ماه آینده قیمت مرغ متعادل خواهد شد ولی هیچ‌گاه به روال سابق بازنخواهد گشت چون به مرغداری‌ها ذرت و سویا برای ۴۰ روز می‌دهند؛ در حالی که مرغداران معمولاً برای وزن گیری مرغ را تا ۵۰ روز نگه می‌دارند تا مرغ به وزن سه کیلو برسد برای همین امر مجبورند ذرت و سویا را از بازار آزاد و با قیمت بالا تهیه کنند؛ البته باید بگوییم قیمت دولتی سویا ۲۷۴۰ و ذرت ۱۵۰۰ تومان است که این قیمت بالا بوده و در وضعیت کنونی قیمت ۱۲۰۰ تومان برای ذرت و ۲۲۰۰ تومان برای سویا مطلوب‌تر است.

مرغداران ۲۰ تا ۳۰ درصد نهاده را از بازار آزاد می‌خرند

علی شاپورزاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز می‌گوید: در حال حاضر قیمت مرغ ۱۸ هزار تومان است و نهاده دولتی بین اتحادیه و مرغداران توزیع شده است.

وی اضافه می‌کند: عوامل دیگری در افزایش قیمت مرغ دخیل است که بخشی از آن‌ها به نهاده بازمی‌گردد و مرغداران برای آنکه مرغ با وزن بالا روانه بازار کنند ۲۰ تا ۳۰ درصد نهاده خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

عرضه مرغ منجمد برای تنظیم بازار

فرشید گرامی‌پور، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان قزوین اظهار می‌کند: برای تنظیم بازار عرضه مرغ منجمد در دستور کار قرار گرفت؛ ۲۵۰ تُن سهمیه مرغ منجمد به استان قزوین اختصاص پیدا کرد که طی این مدت ۹۳ تُن مرغ در فروشگاه‌هایی که سازمان صمت معرفی کرده توزیع شده است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان قزوین بیان می‌کند: قیمت مرغ منجمد ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد و تا زمانی که قیمت به تعادل برسد این عرضه در استان ادامه خواهد داشت.

افزایش قیمت گوسفند طی ۱۰ روز گذشته

حمیدرضا دایی دایی، رئیس اتحادیه صنف قصابان قزوین می‌گوید: قیمت گوسفند طی ۱۰ روز گذشته افزایش داشته و از ۳۹ هزار تومان به ۴۶ هزار تومان و قیمت گوساله زنده از ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۱ هزار تومان رسیده است.

وی خاطرنشان می‌کند: کشتار به‌شدت کاهش پیدا کرده است به‌گونه‌ای که اکنون روزانه ۲۵ تا ۳۰ رأس گوسفند و ۱۲۰ تا ۱۵۰ رأس گوساله کشتار می‌شود در حالی‌ که در گذشته روزانه ۴۰۰ گوسفند و ۸۰ گوساله کشتار می‌شد.

رئیس اتحادیه قصابان قزوین بیان می‌کند: هنوز افزایش قیمت به‌صورت رسمی نداریم ولی با توجه به افزایش قیمت دام زنده واحدهای صنفی نیز می‌توانند ۱۰ درصد سود را اعمال کنند به همین جهت قیمت گوشت گوسفند به‌صورت شقه از ۹۵ به ۱۰۴ هزار تومان و قیمت گوشت گوساله مخلوط از ۷۵ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش ایسنا، امید می‌رود با مدیریت مسئولین امر قیمت مرغ و گوشت در بازار کاهش پیدا کند چون افزایش این قیمت‌ها با میزان درآمدها خانوارها سنخیت ندارد و مردم منتظر تدبیر امور توسط دولتی‌ها هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha