• یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99042921602
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مدیرکل میراث‌فرهنگی اردبیل:

10 اثر تاریخی شهرستان خلخال در ردیف ثبت ملی قرار گرفت

10 اثر تاریخی شهرستان خلخال در ردیف ثبت ملی قرار گرفت

ایسنا/اردبیل مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: با انجام مطالعات و جمع‌آوری مستندات لازم 10 اثر تاریخی شهرستان خلخال در ردیف ثبت ملی قرار گرفت.

نادر فلاحی 29 تیر ماه در بازدید از مسجد جامع تاریخی روستای خمس خلخال اظهار کرد: برای ثبت ملی ۱۰ اثر تاریخی، فرهنگی، مذهبی و باستانی در مناطق مختلف شهرستان خلخال اقدام شده و شناسایی و مطالعه مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده این شهرستان نیز در حال اقدام است.

وی با بیان این ‌که ثبت ملی حمام (خان) در میدان مسجد جامع و مرکز شهر خلخال از بناهای تاریخی دوره قاجار در دست اقدام است، گفت: این اثر تاریخی در بافت تاریخی قلعه‌باشی شهر بوده و از آثار شاخص تاریخی این منطقه محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در بنای تاریخی رختشورخانه روستای هدف گردشگری خوجین افزود: آیین عزاداری قارقارا مختص ایام محرم، مراسم خدرنبی و بولاغ باشی ویژه سال نو نیز به عنوان سه مورد میراث‌فرهنگی ناملموس برای ثبت در لیست آثار ملی و مذهبی شهرستان در دست مطالعه است.

فلاحی با بیان اینکه  پروژه بازسازی و مرمت مسجد تاریخی جامع روستای خمس از توابع بخش مرکزی خلخال اجرا می‌شود، تصریح کرد: مسجد جامع روستای خمس دومین مسجد تاریخی این روستا است که عملیات مرمت و بازسازی بنای تاریخی آن با مشارکت اعضای هیئت امنای مسجد امسال اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش از این کار عملیات بازسازی و مرمت مسجد عبدالرزاق این روستا از بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده استان اردبیل اجرا شده است، عنوان کرد: مسجد جامع روستای خمس نیز جزو بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده در کشور بوده که در دوران قاجار احداث شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل حل مشکل پروژه هتل آپارتمان در منطقه نمونه گردشگری امامزاده عبدالله شهر کلور مرکز بخش شاهرود را یادآور شد و افزود: با واگذاری این پروژه نیمه‌کاره از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل به شهرداری کلور این پروژه تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha