• یکشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99050503072
  • منبع : نمایندگی قزوین

امام جمعه قزوین:

مستمع‌ترین مستمعان نماز جمعه دشمن‌ترین دشمنان اسلام هستند

مستمع‌ترین مستمعان نماز جمعه دشمن‌ترین دشمنان اسلام هستند

ایسنا/قزوین نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین با بیان اینکه نماز جمعه امیدی برای مستضعفان و تهدیدی برای مستکبران است، گفت: مستمع‌ترین مستمعان نماز جمعه دشمن‌ترین دشمنان اسلام هستند؛ دشمنان پس از اقامه نماز جمعه بسیج می‌شوند تا ببینند خطبای نماز جمعه چه گفتند چون اغلب، آنان مخاطب هستند. وقتی نماز جمعه برگزار می‌شود ارکان رژیم صهیونیستی و آمریکایی به لرزه درمی‌آید.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نماز جمعه در دین جایگاه بسیار مهمی دارد و مرکز گفتمان دینی و سخنگوی نظام و مرکز تعامل حاکمان دینی با مردم است.

وی ادامه داد: در اهمیت نماز جمعه همین بس که بساط منافقین را برمی‌چیند؛ حضرت محمد (ص) در بدو ورود به مدینه نماز جمعه برپا کردند و ۲ گروه کفار و مشرکین نسبت به نماز جمعه به‌شدت حساس ‌شدند. منافقین در مقابل برپا شدن نماز جمعه مسجد ضِرار را در مدینه ساختند که به دستور پیامبر(ص) ویران شد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: نماز جمعه جایگاه نفاق را مورد هدف قرار داده و ریشه آن را می‌خشکاند؛ بر اساس روایات باید تعدادی از افراد چهره در آن حضور داشته باشند تا ارکان نظام دینی و حکومت را بررسی کنند. حداقل افراد حاضر در نماز جمعه پنج یا هفت نفر است که امام‌جمعه، مؤذن، قاضی، شاکی و متشاکی باید در آن حضور داشته باشند. در حقیقت با بررسی ارکان شکل‌گیری نماز جمعه و اعضای حاضر می‌بینیم که خلاصه حکومت در آن حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال بر جهاد، امربه‌معروف و نهی از منکر و تقوا تأکید دارند به‌گونه‌ای که در اسلام توصیه شده است که در هنگام اقامه نماز جمعه معامله رها شود. در احادیث متعددی تأکید شده است اگر کسی بدون عذر در نماز جمعه حضور پیدا نکند منافق محسوب می‌شود؛ این بدان معناست که فرد با عدم حضور در این آئین عبادی – سیاسی آهسته‌آهسته به سمت تبلیغات دشمن جذب شده و به‌مرورزمان شخصیت فرد دچار تغییر می‌شود.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: در اسلام توصیه شده است در رکعت اول نماز جمعه سوره جمعه و در رکعت دوم نیز سوره منافقون قرائت شود؛ در سوره جمعه خداوند به رسالت حضرت رسول(ص) اشاره دارد و آموزه‌های دینی را مطرح کرده و پس از آن خداوند بلافاصله بحث یهود را مطرح می‌کند و در آیه پنجم سوره جمعه به یهودیانی که همواره برای حضرت محمد (ص) زحمت ایجاد می‌کردند اشاره دارد. نمازگزار پس از شنیدن سوره جمعه برای تکمیل اطلاعات یهودیان و سخنان خداوند نسبت به این قوم به دیگر آیات قرآن کریم مراجعه خواهد کرد.

شناخت دشمن درونی و بیرونی در نماز جمعه

وی بیان کرد: در نماز جمعه شناخت دشمن درونی و بیرونی بسیار مهم است و با برپایی نماز جمعه مسلمانان با دشمنان خارجی نظیر یهودیانی که با مسلمانان در جنگ هستند آشنا می‌شوند و نسبت به اعمال آن‌ها آگاه خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در رکعت دوم نماز جمعه سوره منافقین قرائت می‌شود؛ این سوره به حیله‌ها و نیرنگ‌ها اشاره دارد و امامان جمعه باید در خطبه‌های نماز جمعه دشمنان درونی و بیرونی را به مردم معرفی کنند تا مردم از نقشه‌ها و خطرات فیزیکی آن‌ها آگاه شوند.

وی اشاره کرد: خطبه‌های نماز جمعه یکی از اثرگذارترین فضاهای آموزش عمومی برای مردم است و چنین فضایی را در هیچ جای دنیا نمی‌توانیم پیدا کنیم به همین جهت وقتی خطبه گفته می‌شود نمازگزاران سراپا گوش می‌شوند.

آیت‌الله عابدینی افزود: خطبه‌های اول نماز جمعه به مباحث اعتقادی، تقویت بنیان‌های دینی، بیان اصول و ارزش‌های قرآنی، انسانی و دینی اشاره دارد و در خطبه‌های دوم نیز خطیب نماز به بیان مسائل روز، اصول و مبانی زندگی فردی و اجتماعی در عرصه ملی، استانی و بین‌المللی می‌پردازد.

وی گفت: این هنر نماز جمعه است که باعث می‌شود نمازگزاران با انطباق خطبه دوم و اول، مسائل روز را با مبانی اعتقادی و دینی تطبیق دهند و با تضادهای آن آشنا شوند. همین امر موجب می‌شود نماز جمعه برای مخاطبان تازگی داشته باشد و مردم وقایع گوارا و ناگوار را با اصول قرآن و دین منطبق کنند.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه مستمع‌ترین مستمعان نماز جمعه دشمن‌ترین دشمنان اسلام هستند، تأکید کرد: دشمنان پس از اقامه نماز جمعه بسیج می‌شوند تا ببینند خطبای نماز جمعه چه گفتند چون اغلب، آنان مخاطب هستند. وقتی نماز جمعه برگزار می‌شود ارکان رژیم صهیونیستی و آمریکایی به لرزه درمی‌آید.

وی عنوان کرد: نماز جمعه امیدی برای مستضعفان و تهدیدی برای مستکبران است. «ولایت» در دین نقش کلیدی نسبت به دیگر ستون‌ها دارد؛ در دوره پیش از انقلاب و دوره شاهنشاهی ائمه جمعه دست‌نشانده و ثناگوی شاه بودند ولی نماز جمعه پس از انقلاب پایه‌های شرک و اسرائیل را لرزانده و ان‌شاءالله این امر زمینه‌ساز نهضت جهانی حضرت ولی‌عصر (عج) باشد.

درد مردم باید جزئی از درد مسئولین باشد

آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: نماز جمعه بدون ملاحظات و تشریفات و در عین سادگی موجب ارتباط بین مسئولین و مردم می‌شود و حضور مردم در نماز جمعه و استماع سخنان خطیب این نماز موجب افزایش آگاهی و بصیرت آنان می‌شود و درنهایت این امر در انتخاب مسئولین تجلی پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: وقتی یک مسئول در نماز جمعه با مردم نشست‌وبرخاست می‌کند درد مردم جزئی از دردهای او می‌شود اما اگر این اتفاق نیفتد ممکن است مسیر زندگی و سفره‌ مسئول از مردم جدا شده و تافته جدا بافته شود، آن‌گاه جامعه، علوی و نبوی نخواهد بود و در پی آن جامعه مهدوی شکل نخواهد گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان اشاره کرد: اکنون که بیش از ۴۰ سال از آغاز نخستین نماز جمعه در کشور بعد از انقلاب اسلامی می گذرد، بنده به‌شخصه همواره به نماز جمعه بسیار مقید بودم و تمام تلاش خود را داشتم که غایب نباشم حتی در زمان مسافرت به دیگر کشورها در نماز جمعه آن‌ها ازجمله در کربلا، کوفه، زینبیه در سوریه و پاکستان شرکت کردم. طی این ۴۰ سال نماز جمعه را به‌خوبی رصد کردم و پای خطبه‌ها نشستم و خاطرات بی‌شماری از آن دارم، البته در برخی موارد نیز خطیب بودم؛ باید به‌صراحت بگویم که کمتر نهاد معنوی، آموزشی و تربیتی را می‌توانیم پیدا کنیم که مانند نماز جمعه تأثیرگذار باشد. تجربه‌هایی که امروز در نماز جمعه به آن دست‌یافتیم ارزشمند است؛ در حالی که روزهای اول شناخت کنونی وجود نداشت.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: در روزهای اول که نماز جمعه برگزار می‌شد وقتی می‌گفتیم که نماز جمعه به مهدکودک احتیاج دارد تعجب می‌کردند ولی اکنون این خلاقیت اجرایی شده است، همچنین برگزاری میز خدمت یا نهضت خدمت ازجمله ابتکاراتی است که به‌مرور در بستر نماز جمعه شکل‌گرفته است.

بررسی پیشنهادها برای برگزاری باشکوه نماز جمعه

وی تشریح کرد: پیشنهادات بسیاری برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر نماز جمعه داده شده است که باید آن‌ها را بررسی و بهترین‌ها را اجرایی کنیم؛ بنده خودم به‌شخصه پیشنهاد دادم دانش‌آموزانی که با علاقه در نماز جمعه حضور پیدا می‌کنند می‌توانند مشوقی برای دیگر دانش آموزان باشند و نماز جمعه را برای آنان تشریح کنند بدین ترتیب شاهد جوان‌سازی نماز جمعه خواهیم بود؛ افراد با انگیزه و علاقه‌مند می‌توانند نظرات و ابتکارات خود را بیان کنند. از این رو طرحی جذاب جهت حضور جدی دانش آموزان در نماز جمعه قزوین در حال اجراست.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: در نماز جمعه دقیق‌ترین خبرها بیان می‌شود؛ باید دغدغه‌ها و مسائل در نماز جمعه با شیوه‌های نو ارائه شود و در این راستا نیز اقداماتی انجام شده است ولی درمجموع باید بگویم که بایستی پای جوانان دغدغه‌مند و عدالت‌خواه به نماز جمعه بیش از پیش گشوده شود؛ البته لازم به ذکر است که سخنان عدالت‌خواهان باید با اسناد و مدارک باشد تا بدون تهمت، از غارت اموال بیت‌المال توسط سودجویان جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اگر فریاد مردم را به‌صورت دقیق و دلسوزانه در نماز جمعه مطرح کنیم مردم آسوده‌خیال خواهند شد و اگر این دغدغه‌ها بیان نشود مردم اخبار را از ماهواره‌ها دریافت کرده و درنهایت درگیر القائات دشمنان خواهند شد که این امر درنهایت به فساد و فتنه منجر می‌شود. در حقیقت نماز جمعه باید مکانی برای بیان دردهای مردم باشد.

آیت‌الله عابدینی با اشاره به خداحافظی امام جمعه موقت قزوین گفت: حجت‌الاسلام قابل ۱۳ سال در استان قزوین در کسوت‌های مختلف ازجمله امام‌جمعه موقت به مردم این دیار خدمت کرد و در حال حاضر بنا به شرایط خانوادگی در قم سکنی گزید؛ اگر وی در قزوین ‌بود قطعاً به‌عنوان امام‌جمعه موقت در خدمت وی بودیم.

وی افزود: حجت‌الاسلام قابل طی این ۱۳ سال خدمات شایانی داشت و جریان ساز بود و نقشه‌ها و نیرنگ‌های اهل نفاق را خوب فهمید و موضع‌گیری خوبی هم داشت.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: در قزوین کمبود امام‌جمعه موقت نداریم و با خداحافظی حجت‌الاسلام قابل امام‌جمعه موقت قزوین از محضر ائمه جمعه موقتی که در استان حضور دارند و نمازشان در قزوین شکسته نیست بهره‌مند خواهیم شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha