• شنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99051107392
  • منبع : فضای مجازی

/یادداشت/

ایران در کنار اعضای مستقل جامعه بین‌الملل اهداف صلح‌جویانه را پیگیر خواهد بود

ایران در کنار اعضای مستقل جامعه بین‌الملل اهداف صلح‌جویانه را پیگیر خواهد بود

یک کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: ایران در کنار اعضای مستقل جامعه بین‌الملل اهداف صلح جویانه را پیگیر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سعید محمدی، کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی با عنوان " ایران در کنار اعضای مستقل جامعه بین الملل اهداف صلح‌جویانه را پیگیر خواهد بود" نوشت: عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی که از سوی نشریه «پولتیکا پولسکا» چاپ لهستان منتشرشد، اهداف و برنامۀ صلح جویانه هسته‌ای ایران را تشریح نموده است. وی با اشاره به خروج غیر قانونی دونالد ترامپ از توافق بین المللی برجام و سپس، وضع تحریم های ظالمانه و تروریستی علیه ملت ایران و تشدید آنها در هنگامه پاندمی کووید 19، تاکید نمود: ایران با پیام خاورمیانۀ عاری از تسلیحات هسته‌ای به کلیۀ کنوانسیون‌ها و تعهدات بین‌المللی پذیرفته شده در ابتدای تدوین آنها پیوسته و در مسیر استفادۀ پاک و صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای، هم چون سایر اعضای جامعه ملل متحد برنامه‌های خود را تقدیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نموده است. بر این اساس؛  ایران به برنامه هسته ای صلح آمیز خود، طبق ضوابط و قواعد تعیین و توافق شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد و هر زمان که منافع ایران در توافق برجام تامین شود، آماده بازگشت به تمامی تعهدات برجامی هستیم.
سابقه فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران: آنچه مسلم است این سابقه به سال‌های پیش از انقلاب ۱۹۷۹ باز می گردد. برنامه‌ای برای توسعۀ همه‌جانبۀ اقتصاد و صنعت ایران با آهنگی متوازن به منظور پیش برد اهدافی انسانی و کاملا صلح جویانه. برنامه ریزی برای احداث بیست نیروگاه هسته ای هزار مگاواتی و ساخت راکتور تحقیقاتی تهران با مشارکت آمریکا بخشی از این پروژه  بود.  
سابقه رفتار خصمانه و غیر سازنده طرف های غربی:  متاسفانه از سال ۱۹۷۹ و پس از پیروزی انقلاب در ایران تا کنون، طرف های غربی شرایط دشواری را برای تکمیل صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای و مسیرتوسعه پایدار در ایران ایجاد نموده اند. زمینه چینی برای آتش افروزی و تحمیل جنگ هشت ساله عراق علیه ایران و طراحی انواع سناریوهای ایذایی با بهره گیری از گروه ها و تیم های تروریستی، بهانه جویی و زیاده خواهی های کارشکنانه و غیره بخشی از اقدامات مخرب چهار دهه گذشته طرف های غربی علیه ملت ایران می باشد. فهرستی بلند بالا از مجموعه و کلکسیون خصومت های آشکار و پنهان که عموما در نقض آشکار مقررات، کنوانسیون های بین المللی و اصول و منشور سازمان ملل متحد است. 
مذاکره و گفت‌وگو ترجیح ایران: در چهار دهه گذشته به منظور شفاف سازی با در نظر داشتن اهمیت جایگاه همکاری های مشارکت آمیز بین المللی به موازات تعامل تنگاتنگ با آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران از سال ۲۰۰۳ در چارچوب ابتکاری با نام  E3 مذاکرات فراگیری را در حوزه هسته ای با سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه برقرار نمود. این روند با افزوده شدن نمایندگان اعضاء دائم شورای امنیت سازمان ملل، آلمان و اتحادیه اروپا با عنوان 1+5 ادامه یافت.
سرانجام گفت‌وگوهای مستمر: پس از دوازده سال گفت‌وگو توافقی با عنوان  برجام JCPOA  ذیل مصوبه 2231 شورای امنیت سازمان ملل فی مابین طرفین منعقد و مبنای جدیدی را برای همکاری های سازنده در مسیر تثبیت صلح و امنیت جهانی شکل داد. همکاری‌هایی که به استناد حداقل 15 گزارش مستند بازرسان و تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی مسیر صلح جویانه بودن آن از سوی ایران اثبات گردیده است. 
ترامپ بر خلاف فرایند سازنده برجام: متاسفانه دونالد ترامپ از زمان نشستن بر اریکه قدرت در کاخ سفید ضمن نقض جامع تعهد و تکالیف ایالات متحده در توافق‌نامۀ برجام و قطعنامۀ ۲۲۳۱ شورای امنیت  با صدور فرمانی از این توافق خارج و در عین حال با برقراری تروریسم اقتصادی و همدستی با ویروس مهلک کرونا خسارات جبران ناپذیری را به ملت و دولت ایران وارد نمود. 
فاشیسم و نژادپرستی مشخصه اصلی تیم حاکم در آمریکا: درکاخ سفید تیمی با دسترسی به  اصلی ترین ارکان قدرت، صلح و امنیت جهانی را با مخاطره مواجه نموده است. تیمی که بدنبال ایجاد دو قطبی تفکرحاکمیت نژاد برتر بر نژاد و اقوام فرودست است.  با این نگاه فاشیستی، ملت آمریکا نیز در شرایط دشواری در تاریخ خود قرار گرفته است. جنایت پیشگانی که بیش از 30 کشور جهان و از جمله ایران را در دوران پاندمی کرونا با سخت ترین تحریم های تروریستی مواجه نموده اند.

آنها با استفاده از قدرت و اتکاء به ابزار اقتصاد فاشیستی، میلیون ها نفر را هم چون گشتاپوهای آلمان «مانند کالینینگراد و در جنگ جهانی دوم»، در محاصره، فشار و تنگنا  قرار داده اند. جنایت سازمان یافته ای که دولت های مستقل عضو سازمان ملل متحد را از دسترسی به دارو، تجهیزات پزشکی، درمانی و رفاهی برای امداد رسانی به مردمان گرفتار در پاندمی محروم می نماید. تیم فاشیستی که حتی به مردم آمریکا رحم ننمود و زمینه کشتار بیش از 150 هزار نفر از مردم این کشور را نیز تسهیل نموده است. 
دونالد ترامپ با کارنامه ای سیاه: اینک دولت ترامپ در انتهای راه یاغی گری چهار ساله خود قرار گرفته و ملت آمریکا تکلیفش را با او از طریق صندوق رای و آراء سرنوشت ساز مشخص خواهد نمود. البته چنانچه تقلب و اعمال نفوذی همانند گذشته از سوی دولت های حامی دونالد ترامپ در این انتخابات صورت نگیرد، تکلیف او و تیم نئوکانش که هیچ نسبتی هم با جامعه سنتی جمهوری خواه در آمریکا ندارند، روشن خواهد شد. اخراج از کاخ سفید احتمال حداقلی است که ترامپ پیش رو دارد. 
عاقبت این راه پرهزینه: به هرشکل عاقبت این مسیر بزودی روشن خواهد شد. امید این است که در آینده نزدیک ملت آمریکا دولتی را برخواهد گزید که بدور از یاغی گری در مسیر تعهد، التزام و احترام به قانون و مشارکت با جامعه بین المللی برای توسعه رفاه آحاد جامعه بشری گام بردارد؛ در غیر این صورت تباهی بر سرکار خواهد ماند و ملت آمریکا و دیگر ملل را در ظلمت فاشیسم و نژاد پرستی غرق خواهد نمود. 
تکلیف ایران و جامعه جهانی: در هر صورت ایران در کنار اعضای مستقل جامعه بین الملل اهداف صلح جویانه را پیگیر خواهد بود. برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه و جهان تلاش نموده و در جهت مبارزه با ویروس مهلک کرونا در کنار دیگر شرکای جامعه بین المللی تجارب و دانش علمی خود را به اشتراک خواهد گذارد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۱۲:۳۲

با تشکر از مخابره این پیام یکی از ضعف های ...کشور ما همین ضعف دیپلماسی می باشد. باید روزانه کارشناسها و مشاورهای قوی مجلس و قوه قضائیه و دولت برای متقاعد کردن دولتها برای عدم همکاری با امریکا طبق پروتکلهای جهانی در تحریم یکجانبه ایران استفاده بشود تا جلوی تک روی و بی نظمی امریکا در سطح جهان گرفته شود