• چهارشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99051511021
  • منبع : نمایندگی کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

ترویج تغذیه با شیر مادر، کلیدی برای اهداف توسعه پایدار است

ترویج تغذیه با شیر مادر، کلیدی برای اهداف توسعه پایدار است

ایسنا/کردستان معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ترویج تغذیه با شیر مادر کلیدی برای اهداف توسعه پایدار و فراتر از سلامت انسان‌ها بر سلامت سیاره اثرگذار است.

ابراهیم قادری امروز(۱۵ مرداد) با اشاره به هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر که از سوی سازمان بهداشت جهانی ۱۰ تا ۱۶ مردادماه به این مناسبت نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: شعار هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر، سیاره‌ای سالم با حمایت از تغذیه با شیر مادر است.

وی بابیان اینکه سلامت سیاره به مفهوم سلامت تمدن بشری و سیستم‌های طبیعی وابسته به آن تعریف می‌شود، افزود: برای حفظ سلامت سیاره باید به دنبال راهکارهایی باشیم که هم انسان‌ها و هم کره زمین از آن سود ببرند و بدون به خطر انداختن نسل‌های آینده، نیازهای نسل فعلی برآورده شده و توسعه پایدار تضمین شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: بر این اساس ترویج تغذیه با شیر مادر برای اهداف توسعه پایدار کلیدی است چراکه فراتر از سلامت انسان‌ها بر سلامت سیاره اثر می‌گذارد.

قادری با اشاره به تأثیرگذاری تغذیه با شیر مادر بر سلامت سیاره زمین، ذکر کرد: دادن شیر مادر بهترین کار برای مادر و بهترین تغذیه برای شیرخوار است.

وی با اشاره به مزایای شیر مادر، عنوان کرد: شیر مادر، انسان‌ها و کره زمین را در معرض مواد شیمیایی و سموم قرار نمی‌دهد و چه‌بسا موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: وقتی کودک قادر به تغذیه مستقیم از پستان است، دیگر نیازی به گرم کردن شیر نیست، بدن مادر تمام مواد مناسب را در دمای مناسب تهیه می‌کند.

طبق اظهارات قادری می‌توان گفت که شیر مادر یک منبع تجدید پذیر است، اما تهیه شیر خشک منابع انرژی را مصرف می‌کند.

وی تصریح کرد: محافظت و حمایت از شیردهی یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که ما می‌توانیم برای داشتن سیاره سالم‌تر و حل بحران محیط زیستی به جامعه یاری برسانیم.

بیش از ۷۴ درصد از کودکان زیر ۶ ماه در کردستان با شیر مادر تغذیه می‌شوند

فرزام بیدار پور معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: شیردهی مادران به کودکان زیر دو سال در سطح استان رو به رشد و حتی بالاتر از میانگین‌های کشوری و در مواردی بالاتر از میانگین جهانی است.

وی ذکر کرد: تغذیه با شیر مادر یک‌راه حل جهانی برای فراهم کردن فرصت‌های برابر و شروع عادلانه زندگی برای تمام افراد بوده که این شیوه تغذیه، سلامت، رفاه و بقای زنان و کودکان در سراسر جهان را ارتقا می‌دهد.

معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، افزود: نوزادان را باید بلافاصله پس از تولد در تماس پوستی با مادران قرارداد و به مدت شش ماه به‌صورت انحصاری با شیر مادر تغذیه و تا دو سال همراه با غذاهای کمکی مناسب ادامه یابد.  

تغذیه شیر مادر موجب افزایش تکامل شناختی و ارتقای هوش کودکان

بیدار پور تصریح کرد: تغذیه با شیر مادر مرگ‌ومیر کودکان زیر ۵ سال در سطح جهان ۱۳ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد و موجب افزایش تکامل شناختی و ارتقای هوش کودکان شده و در کاهش بیماری‌های مزمن در آینده نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و چاقی مؤثر است.

وی بابیان اینکه برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر از سال ۶۵ در سطح وزارت بهداشت، آغازشده، گفت: جمعیت هدف مستقیم برای ارائه خدمات در این برنامه، کودکان زیر دو سال، مادران باردار و مادران شیرده هستند که در سطح مراکز بهداشتی درمانی، خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌ها خدمات را دریافت می‌کنند.

اولین تغذیه نوزاد، تماس زودهنگام با مادر است

مهدی ذکائی، مدیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه اولین تغذیه نوزاد، تماس زودهنگام با مادر است، گفت: شناخت اهمیت واجرای برنامه تماس پوست باپوست مادر و نوزاد ظرف نیم ساعت اول تولد (ترجیحاً ۵ دقیقه اول) و تداوم آن تا یک ساعت از مهم‌ترین برنامه‌های بیمارستان‌های دوستدار کودک است.

وی بیان کرد: اهمیت تغذیه مطلوب شیرخواران و کودکان خردسال برای بقا رشد و تکامل آن‌ها به‌خوبی شناخته‌شده و به‌عنوان یک موضوع مهم بهداشت عمومی در طول دهه‌های گذشته پذیرفته‌شده است.

وی با اشاره به فواید شیر مادر، تصریح کرد: شیر مادر برای شش ماه اول عمر، فواید بی‌نظیری را به شیرخواران و مادران اعطا می‌کند و همچنین برای کودکانی که زودتر و نارس متولد می‌شوند مناسب‌ترین غذا است.

مدیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه جان بیش از یک و نیم میلیون نوزاد با شیر مادر نجات پیداکرده است، افزود: شیر مادر، روابط عاطفی مادر و شیرخوار را ارتقا می‌بخشد، تکامل احساسات و روابط خویشاوندی مطلوب را در کودکان پرورش می‌دهد و ابتلا زنان را به سرطان‌های پستان، رحم، تخمدان و پوکی استخوان کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: تعدادی از بیماری‌های کودکان ازجمله کم‌کاری مادرزادی تیروئید،  اوتیت حاد و مزمن، عفونت ادراری، پوسیدگی دندان‌ها و نیاز به ارتودنسی،  رفلکس معده به مری، برفک، یبوست و دل‌درد و سوء تغذیه با تغذیه شیر مادر بهبود می‌یابد.

ذکائی خاطرنشان کرد: رشد و تکامل بهتر، وزن گیری بهتر و قدبلندتر، محافظت معده به دلیل وجود ویتامین E در شیر مادر، تکامل فک، صورت، هضم بهتر غذا به دلیل آنزیم‌ها و غیره در کودکانی که شیر مادر می‌خورند بیشتر دیده می‌شود.

وی افزود: شیر مادر دارای مزایای بی‌شمار دیگری ازجمله حاوی تمام مواد مغذی موردنیاز کودک و همچنین برای خانواده و جامعه نیز به‌صرفه است.

ذکائی در پایان سخنان خود یادآور شد: شروع به‌موقع غذاهای کمکی مناسب، کافی و سالم از پایان شش‌ماهگی به رفع کمبودهای رژیم غذایی و تأمین نیازهای شیرخواران در این سن کمک کرده و تداوم تغذیه با شیر مادر در دو سال اول عمر، سلامت جسمی و روانی شیرخواران و مادران را به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha