• یکشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99051913341
  • خبرنگار : 50189

معاون میراث فرهنگی استان خبر داد

بهره برداری از باغ سالار کلانتر کرمان تا پایان سال جاری

بهره برداری از باغ سالار کلانتر کرمان تا پایان سال جاری

ایسنا/کرمان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره پیشرفت ۶۵ درصدی مرمت باغ سالار کلانتر گفت:  این باغ تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

"مجتبی شفیعی" در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت مرمت و احیای باغ سالار کلانتر گفت: مرمت این باغ هم اکنون در حال انجام است که در فاز اول سازمان میراث فرهنگی با منابع ملی مرمت این بنا را آغاز کرده و فاز دوم مرمت این اثر با حمایت و پیگیری استانداری از طریق سازمان اوقاف در حال انجام است.

وی با بیان این مطلب که متولی این باغ تاریخی سازمان اوقاف است، عنوان کرد: میزان پیشرفت فیزیکی مرمت و احیای کوشک این باغ حدود ۶۵ درصد است و پس از مرمت  ساختمان، محوطه‌سازی و حصار پیرامون این بنا آغاز خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار کرد: متولی باغ سالار کلانتر، درخواست موافقت اصولی برای تبدیل این باغ به مجموعه گردشگری، تفریحی و پذیرایی داده است که در سازمان میراث فرهنگی در حال رسیدگی این تقاضا است.

وی از افتتاح باغ سالار کلانتر و میزان هزینه‌کرد آن سخن به میان آورد و گفت: حدود ۳۰۰ میلیون تومان از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حدود ۳۰۰ میلیون تومان از سوی اوقاف تاکنون برای احیا و مرمت این بنا هزینه کرده است و مابقی هزینه‌ها را خود متولی تامین می‌کند و طبق پیش بینی های صورت گرفته این باغ تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

شفیعی در ادامه به آخرین وضعیت مرمت و احیای باغ بیرم‌آباد اشاره کرد و افزود: این باغ در مالکیت آستان قدس رضوی است و آستان قدس رضوی با نظارت سازمان میراث فرهنگی به صورتی امانی و با هزینه خودش باغ بیرم‌آباد مرمت و احیای این بنا را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه در مجموع احیای باغ بیرم‌آباد تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: عمارت شاه نشین این باغ تقریبا تکمیل و فقط درب‌های آن باقی مانده است، عمارت حوضخانه این بنا حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و مقداری از محوطه‌سازی این بنا نیز انجام شده و هم اکنون کف‌سازی مسیرهای پیاده در دست اقدام است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: متولی این باغ نیز تمایل دارد که کاربری آن مرتبط با صنعت گردشگری باشد و کاربری آن به گردشگری، پذیرایی و تفریحی تبدیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۰ ۱۵:۳۷

در رابطه با باززنده سازی باغ بیرم آباد بسیار سخته که باور کنیم با نظارت سازمان انجام میشه چون در حد یک فاجعه کار شده و البته الان پروژه تعطیله در ضمن درختان بسیاری در این باغ قطع شده .محبت کنین و سری به باغ بزنید و گزارشی تهیه کنید.سپاس.