• سه‌شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99052115637
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در مراسم گرامیداشتِ روز خبرنگار چه گذشت؟

در مراسم گرامیداشتِ روز خبرنگار چه گذشت؟

ایسنا/اصفهان برنامۀ گرامیداشت روز خبرنگار در اصفهان که مزیّن به ۱۰ سخنرانی بود با تقدیر از مدیران تشکل‌های مطبوعاتی این استان پایان یافت.

امیر احمد زندآور، رئیس خانه مطبوعات اصفهان در وبینار گرامیداشت روز خبرنگار که صبح امروز (سه‌شنبه_ ۲۱ مردادماه) از صفحۀ رسمی خانه مطبوعات اصفهان پخش شد، با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطرۀ شهید صارمی، گفت: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، انجمن صنفی عکاسان، بسیج رسانه و خانه مطبوعات چهار تشکل مطبوعاتی اصفهان است که روی‌هم‌رفته نزدیک به ۱۵۰۰ نفر به‌صورت رسمی و غیررسمی در این مجموعه‌ها فعالیت دارند و سازوکار هر کدام مشخص است؛ برای مثال انجمن صنفی زیرمجموعه وزارت کار و خانه مطبوعات زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی با تشکر از همیاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانه مطبوعات، اظهار کرد: هر سال که پیش می‌رویم، می‌بینیم مشکلات خبرنگاران همچون بیمه، امنیت شغلی و ... لاینحل مانده و باید مسئولان تلاش کنند تا مقداری از این مشکلات کاهش یابد.

زندآور، بحث مسکن خبرنگاران را در قالب یک خبر خوب خطاب به اهالی رسانه اعلام کرد و گفت: قطعه زمینی در بهارستان و اصفهان برای مسکن خبرنگاران در نظر گرفته‌شده که اکنون در حال تغییر کاربری آن هستیم و هماهنگی‌های لازم آن با شهرداری انجام‌شده است.

مدیر خانه مطبوعات اصفهان افزود: در سفر هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی به اصفهان، مذاکراتی در خصوص مسکن خبرنگاران با وی انجام شد و آقای اسلامی پیشنهاد کرد که این ایده را در قالب مسکن ملی دنبال کنیم و قول پیگیری آن را هم در سطح کشور دادند.

وی یادآور شد: تشکل‌های مطبوعاتی اصفهان با همیاری یکدیگر هدایایی را تدارک دیده‌اند که از اول هفته آینده به خبرنگاران اعطا خواهد شد، هر چند رقم‌ها ناچیز است، اما خواستیم یادی از عزیزانی که در این مسیر تلاش داشته‌اند، بکنیم.

زندآور با تشکر از استانداری اصفهان که بانی برگزاری این مراسم بود، خاطرنشان کرد: هفت نفر از اعضای جامعه مطبوعاتی اصفهان به کرونا مبتلا شدند که خوشبختانه امروز حال آنها از قبل هم عالی تر است.

عبدالحسین جعفری، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان اصفهان دومین سخنران این نشست، گفت: امروز از قشری صحبت می کنیم که در این ایام تنها با تبریک های مجازی از آنها یاد می‌شود و به هیچ وجه مورد توجه مسئولان قرار نگرفته اند حال آنکه به خاطر رسالتشان در کانون بحران ها حضور دارند و نقش بزرگی در رفع ناامیدی مردم ایفا می کنند.

وی ادامه داد: گاهی صحبت از مطالبه هدیه و ... توسط خبرنگاران می‌شود، اما باید گفت که این قشر با مناعت طبعی که دارند در تلاش برای جلب ترحم مسئولان نیستند. آنها هم مثل خیلی های دیگر می توانستند در قرنطینه بمانند و به مسئولیت‌شان فکر نکنند و روی تخت بیمارستان نیفتند اما همه چیز را پس زدند و برای مسئولیت‌شان جلو آمدند.

جعفری برای شفای تمام بیماران از جمله استاندار اصفهان که گفته می‌شد به دلیل کسالت در جلسه امروز حضور نیافته دعا کرد و یادآور شد و یادآور شد: متاسفانه به انجمن صنفی به چشم یک زیرمجموعه وزارت کار نگاه می کنند که این تلقی نادرستی است. قانون می گوید امور هر صنف مربوط به انجمن صنفی است و ما نباید اجازه بدهیم که حقی از کسی ضایع شود.

در این لحظه صدا و سیمای رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان اصفهان قطع شد و زمانی به حالت عادی برگشت که ابتدای سخنرانی طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.

چنگیز با تشکر از همۀ خبرنگارانی که برای تهیه خوراک فکری سالم برای جامعه تلاش می کنند به تلاش همکارانش در بحث بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: جادوی واژه های دلگرم کننده خبرنگاران در مورد کادر درمان به مراتب بیشتر از پاداش های مادی به این عزیزان انرژی می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از خبرنگاران خواست حواسشان به اثربخشی سلاح واژه ها باشد، آن را درست به کار گیرند و همچنین ابراز امیدواری کرد که هیچ خبرنگاری به استفاده از خدمات درمانی نیاز پیدا نکند.

رضا صفری، مدیر سازمان بسیج رسانه اصفهان دیگر سخنران این نشست نیز صحبت را با تبریک روز خبرنگار به رسولان آگاهی شروع کرد و گفت: خبرنگاران تکالیف خود را به نحو احسن در صف مقدم آگاهی بخشی انجام می دهند و سرمایه اجتماعی ایجاد می کنند که به استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد می دهم، روی این بحث تامل کنند.

وی ادامه داد: وقتی واحدهای تولیدی دچار عارضه می شوند ستاد بحران تشکیل می‌شود و همه جوانب کار را مورد بررسی قرار می دهد، اما در حال حاضر که رسانه ها با مشکلاتی مثل تعطیلی و خبرنگاران با بیکاری روبرو شده اند هیچ ستادی برای آنها تشکیل نشده و باید جای خالی این ستاد را با تقویت شورای اطلاع رسانی به واسطۀ دعوت از نمایندگان تشکل‌های مطبوعاتی مثل بسیج رسانه برای حضور در جلسات، پر کرد.

صفری پیشنهاد داد که بانکی مختص فرهنگ و هنر ایجاد شود تا پشتیبان مادی این قشر باشد، چراکه فرهنگ و هنر بنیان یک جامعه را شکل می دهند.

رئیس سازمان بسیج رسانه اصفهان بر توجه به بحث آموزش خبرنگاران نیز تاکید کرد و گفت: باید کمک کنیم تا نهضت آموزش و مهارت افزایی و تخصصی شدن رسانه ها در دستور کار خانه مطبوعات و سایر تشکل ها قرار گیرد و به ویژه بحث خبرنگاری بحران دنبال شود.

وی، از مسئولان خواست رسیدگی به مشکلات معیشتی خبرنگاران را نیز در اولویت قرار بدهند، چراکه خبرنگاران بدون دغدغه معیشتی بهتر می توانند به رسالت آگاهی بخشی، تنویر افکار عمومی و تولید سرمایه اجتماعی عمل کنند.

صفری همچنین درخواست کرد که برای عملیاتی کردن دستورالعمل های حوزۀ رسانه رهبر معظم انقلاب، در گام دوم کمیته ای ویژه تشکیل شود و سیاست گذاری ها بر اساس این دستور العمل ها باشد.

محمدرضا شریف رئیس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی اصفهان که دقایقی در این مراسم اجازۀ صحبت داشت، گفت: عکاسان خبری مانند کارگران روزمزدی هستند که در دفتر منتظر می نشینند تا یک نفر تماس بگیرد و بگوید برای عکاسی به فلان نقطه بروید. وزیر از بیمه کرونا صحبت می کند در حالیکه ۸۰ درصد خبرنگاران اصفهان بیمه عادی هم ندارند و میزان حقوق و دستمزد ناچیز ما را هم که همه می دانند. خلاصه بگویم اگر یک پراید می خریدیم و در قامت راننده کار می کردیم چهار برابر بیشتر از عکاسی خبری درآمد داشتیم.

وی، خواستار ساماندهی کلاس های آموزش خبرنگاری و عکاسی و توجه به تربیت اخلاقی این نیروهای تازه کار شد و به ساده بودن فرایند حذف نیرو در رسانه ها انتقاد کرد.

شریف یادآور شد که طی این مدت به بیماری کرونا مبتلا شده و در بیمارستان و ... هیچ رسیدگی ویژه ای به خبرنگارانِ مبتلا نشده است.

فرید موسوی، رئیس انجمن ورزشی نویسان اصفهان هم سخنش را با اظهار تاسف از کم اطلاعی مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان شروع کرد و گفت: انجمن ورزشی نویسان استان اصفهان بعد از خانه مطبوعات دومین تشکل رسمی مطبوعاتی استان با ۱۶ سال سابقه کار است، اما چون سیاسی نویس نیست و مدیران را به چالش نمی کشد، کسی به آن توجه نمی کند.

وی با گلایه ادامه داد: گفته شده که تاکنون هیچ یک از جامعه مطبوعات استان اصفهان بر اثر کرونا از دست نرفته و من لازم می دانم با تمام احترام از آقای پاکروان-مدیر کل روابط عمومی تربیت بدنی استان اصفهان یاد کنم که گوینده و خبرنگار ورزشی بود و ما او را به خاطر کرونا از دست دادیم.

موسوی، خاطرنشان کرد: در کشوری مثل سوئد که همسر من اقدام به کسب مجوز ماهنامه ایران ما کرده و این مجوز ظرف یک هفته و نه مثل ایران چهار سال صادر شده، به خبرنگار به چشم یک وزیر نگاه می کنند، در حالیکه من با ۳۷ سال سابقۀ ورزشی نویسی و همچنین بسیاری از همکاران دیگرم هنوز بیمه نیستیم.

رئیس انجمن ورزشی نویسان از استاندار اصفهان تقاضا کرد مشکل بیمه را حل کند و از مدیران خواست حرمت خبرنگار را با پذیرفتن درخواست ملاقات او رعایت کنند.

موسوی همچنین ادعا کرد که ۳۵ نفر از ورزشی نویسان اصفهان به کرونا مبتلا شده اند و در بستر بیماری هستند.

رضا صالحی پژوه، رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات اصفهان دیگر سخنران این نشست نیز برگزاری جشن روز خبرنگار سال گذشته در کاخ چهلستون، شرف یابی مقامات کشوری، برگزاری یک دوره کلاس آموزشی مقدماتی و برپایی یازدهمین جشنواره مطبوعات استان اصفهان را از جمله اقدامات خانه مطبوعات اصفهان برای اهالی رسانه عنوان کرد و گفت: جای تاسف دارد که تنها هشت سازمان برای انجام این اقدامات پشتیبان خانه مطبوعات بودند.

وی انتشار خبر امیدبخش را زمانی موثر دانست که یک بستر امن برای خبرنگار فراهم شده باشد و نسبت به فشارهایی که به شکل غیرقانونی، اما مکرر برای جلوگیری از نشر اخبار می‌شود، انتقاد کرد.

صالحی پژوه در بخش دیگری از سخنان خود پرسید: امروز کدام رسانه اصفهان مطالبه گر است؟ فقط چند کانال تلگرامی در این زمینه کار می کنند و مدیران نیز تلاش می کنند تلاش هایشان بر مبنای مطالب این کانال ها باشد نه بر اساس مسئولیت سازمانی شان.

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات اصفهان پایان سخنان خود را به تشکر از مدیر خانه مطبوعات اصفهان اختصاص داد که به جهت عضویت همزمان در شورای اسلامی شهر اصفهان پیگیر مطالبات اهالی رسانه است.

حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار گفت: دستگاه های اجرایی باید پاسخگوی خبرنگاران که صدای مردم هستند باشند و نباید در اتاق هایشان را به روی خبرنگاران ببندند. روابط عمومی ها باید تسهیلگر ارتباط مدیران با خبرنگاران باشند و خبرنگاران نیز  وظایف و حد و مرز خود را می دانند که چطور کار کنند تا بدون حاشیه امید را به جامعه تزریق کنند.

وی ادامه داد: نمی دانم چرا مشکلات خبرنگاران برطرف نمی‌شود که هر سال روز خبرنگار باید این مسائل را بشنویم و بعد هم غصه بخوریم. پیشنهاد می دهم شورای راهبری اصحاب رسانه تشکیل شود و خانه مطبوعات مسئولیت آن را بپذیرد. نمایندگان اصحاب رسانه هم در طول سال در این شورا حضور داشته باشند تا مشکلات بررسی و راهکارهایی برای آن در نظر گرفته‌شده یا پیشنهاداتی برای حل آن به قانونگذار داده شود.

معتمدی با اشاره به اینکه خبرنگاران در سخت ترین شرایط کار می کنند و همیشه در صف اول حوادث حضور دارند، اظهار کرد: ما هیچ محدودیتی برای بیمه خبرنگاران نداریم و متعجب می شوم وقتی می شنوم رئیس انجمن ورزشی نویسان اصفهان می گوید بیمه نیستم. نمی دانم مشکل چه بوده؟ یک وقت بیمه نیست، یک وقت ما شرایط بیمه شدن را نداریم و یک وقت ما برای بیمه شدن اقدام نمی کنیم که باید به این مسائل توجه کرد.

وی افزود: در حال حاضر خبرنگاران و عکاسان می توانند به راحتی با ثبت نام در سامانه جامعه رسانه کشور به صندوق اعتباری هنر معرفی و بیمه شوند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از پیشنهاد تشکیل یک بانک ویژه فرهنگ و هنر نیز استقبال کرد و از خبرنگاران خواست دعا کنند ویروس کرونا از بین برود و جامعه به آرامش برسد تا مراسمی که در شأن آنهاست، برایشان برگزار شود.

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز در این مراسم گفت: در ماه های اخیر با تلاش مجدانه خبرنگاران شاهد اتفاقات خوبی در کشور بودیم و دوست داشتم امروز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان یا خانه مطبوعات مرامنامه اخلاقی انجمن روزنامه‌نگاران حرفه ای جهان را به عنوان هدیه به ما و خبرنگاران تقدیم می کرد تا الگویی برای همه رفتارها باشد.

وی افزود: خوشحالم که نزدیک به ۲۶ نشست خبری در سال ۹۸ برای مجموعه مدیریت شهری برگزار کرده ایم و ملاقات های خصوصی با خبرنگاران هم کم نداشته ایم.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: انقلاب عمرانی ای که اکنون در این شرایط سخت در حال انجام است با تلاش خبرنگاران دیده می‌شود، انعکاس برنامۀ هر یکشنبه یک افتتاح که گاه با چند افتتاح و شروع عملیات جدید همراه است با زحمت تک تک شماست که قدردان آن هستم.

نوروزی گفت: همین جا یادی می کنم از روزنامه نگار معروف مصری محمد حسنین هیکل که در راه آزادی تلاش می کرد و  متعهد به بیان حقیقت و انعکاس درست اخبار بود. او الگوی خوبی برای تذکار رسالت خبرنگار است.

وی قول داد که برای تثبیت جایگاه خبرنگاران هر اقدامی که در حیطۀ اختیار شهرداری است در طبق اخلاص بگذارد تا نهاد رسانه به یک نهاد قدرتمند و توانمند برای کشف و بیان حقیقت تبدیل شود.

شهردار اصفهان توضیح داد که وقتی می خواهد بفهمد چند بار در مناطق کم برخورداری مثل زینبیه حضور داشته، در اخبار خبرنگاران جستجو می کند و این نشان می دهد که خبرنگاران کار خود را خوب انجام داده اند و تلاش مدیریت شهری برای ایجاد عدالت فضایی و توزیع عدالت اجتماعی را به خوبی منعکس کرده اند.

نوروزی تصریح کرد که ما از مقابل حاشیه سازان مانند یک نجیب زاده بی اعتنا عبور خواهیم کرد و منفعت عمومی را بر منفعت اقلیت ترجیح خواهیم داد.

وی ابراز امیدواری کرد تا زمانی که قبای شهرداری اصفهان را بر دوش دارد بتواند زمینه را برای تهیه مسکن خبرنگارانِ بی مسکن فراهم کند.

حیدر قاسمی، معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان که به نمایندگی از استاندار اصفهان در این نشست حضور داشت با تبریک روز خبرنگار، عید غدیر، میلاد امام کاظم (ع) و ابراز ارادت به شهدای عرصه رسانه و خبر سخنش را آغاز کرد و گفت: هدف از برگزاری این نشست گرامیداشت و بزرگداشت روز خبرنگار بود و همه با طرح موضوعات و اقداماتی که در جهت حل آن باید صورت بگیرد موافقیم.

وی ادامه داد: جامعه بی خبر جامعه ای ایستاست و نقش خبرنگاران به عنوان حلقه اتصال بین پیام گیرنده و پیام دهنده ارزشمند است.

قاسمی، خبرنگاری را فراتر از یک شغل بلکه یک فعالیت ایثارگرانه و افتخار آمیز دانست که نمی توان به چشم یک شغل به آن نگاه و یا آن را با شرایط یک شغل مقایسه کرد، چراکه ارزش و اهمیت خبرنگاری بیش از این است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد که امروز جامعه ما بیش از هر روز نیازمند فضای تحمل و مداراست که اگر این مدارا ترویج شود بهتر می توانیم امورات را دنبال کنیم.

وی شکل گیری فضای اعتماد بین مدیران و خبرنگاران را برای انتقال درست پیام بین گوینده و نویسنده ضروری دانست و با تاکید بر پرهیز از دخالت حدس و گمان و پیش داوری در خبر، ادامه داد: خبرنگاران باید تلاش کنند مدیران را از فضای تار عنکبوتی سازمان خود خارج و به امور بااهمیت، نه امور نازل و مسائل کوچک و کم اهمیت هدایت کنند.

قاسمی همچنین با اشاره به نزدیک بودن هفته دولت خواستار ترویج فضای اعتماد و امید در جامعه شد.

اهدای لوح تقدیر به مسئولان تشکل‌های رسانه ای استان اصفهان پایان بخش برنامۀ گرامیداشت روز خبرنگار بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha