• سه‌شنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99060403064
  • خبرنگار : 50072

نقش احتمالی میکروبیوم ریه بر شدت بیماری سندرم تنفسی

نقش احتمالی میکروبیوم ریه بر شدت بیماری سندرم تنفسی

ایسنا/خراسان رضوی دانشمندان دریافتند که انواع قارچ‌های موجود در ریه‌ها در شدت یک وضعیت تهدیدکننده زندگی به نام سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) نقش بزرگی دارند.

به گزارش هلث نیوز، سندرم دیسترس تنفسی حاد در بیماران مبتلابه کووید-۱۹ حاد مشاهده می‌شود و در این وضعیت ریه‌ها قادر به تامین اکسیژن کافی برای اندام‌های حیاتی نیستند. بیماران مبتلابه سندرم دیسترس تنفسی حاد برای تنفس نیازمند دستگاه‌های تنفسی هستند.

محقق این تحقیق نوئل بریتون، از دانشگاه پیتسبورگ، اظهار کرد: ازنظر تعداد، قارچ‌ها بیش از باکتری‌ها با چندین عملکرد برجسته هستند. به همین دلیل محققان می‌خواستند درباره دخالت آن‌ها در فعال‌سازی و تنظیم سیستم ایمنی بدن انسان بیشتر بدانند.

سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS)  با واکنش بیش‌ازحد سیستم ایمنی بدن همراه می‌شود.

بریتون اظهار کرد: "هیچ روش درمانی شناخته‌شده‌ای برای درمان موفقیت‌آمیز سندرم دیسترس تنفسی حاد وجود ندارد و علت واکنش‌های التهابی بیشتر در برخی بیماران کمتر شناخته‌شده است. تنوع میکروبیوم و به‌خصوص قارچ‌ها ممکن است نقش مهمی در درک بهتر علل ایجاد سندرم دیسترس تنفسی حاد در برخی بیماران ایجاد کند.

در این تحقیق محققان ۲۰۲ بیمار را که بین اکتبر ۲۰۱۱ و سپتامبر ۲۰۱۹ از دستگاه‌ تنفسی برای بهبود وضعیت خود استفاده کرده بودند را موردبررسی قراردادند. از این تعداد، ۲۱ درصد به سندرم دیسترس تنفسی حاد مبتلا بودند. البته ابتلا این تعداد به کووید-۱۹ مشخص نیست.

محققان ترشحات نای را جمع‌آوری کرده و دی‌ان‌ای (DNA) آن را استخراج کردند. آنان حدود ۱۰۰ نوع قارچ در ریه بیماران شناسایی کردند.

بریتون گفت: "در تعداد زیادی از بیماران نمونه‌هایی از گونه‌های قارچی "کاندیدا" مشاهده شد که بیش از ۵۰ درصد قارچ‌های موجود در این نمونه‌ها را شامل می‌شود. این قارچ به‌عنوان عاملی بیماری‌زا در  انسان شناخته‌شده است. "

محققان دریافتند که بیماران مبتلابه سندرم دیسترس تنفسی حاد نوع قارچ کمتری نسبت به سایرین داشتند.

در بین بیماران سندرم دیسترس تنفسی حاد، شوک، سپسیس (واکنش بدن به عفونت) و نارسایی اندام با تنوع قارچی پایین‌تری همراه بود.

همچنین آسیب بدتر به ریه‌ها، درمان سخت‌تر و افزایش سطح پروتئینی بنام پنتراکسین ۳ مشاهده شد. این پروتئین نشانگر التهاب و شدت بیماری است.

بریتون در نشست خبری بیان کرد: "ارتباط تنوع قارچی پایین‌تر با نشانگرهای بالینی شدت بیماری یک یافته مهم است زیرا شواهدی مبنی بر ارتباط بین میکروبیوم ریه و نتایج بالینی در بیماری بحرانی فراهم می‌کند. "

وی افزود: "ما این تحقیقات را ادامه خواهیم داد زیرا اطلاعات زیادی در مورد توسعه و درمان سندرم دیسترس تنفسی حاد وجود ندارد و این مطالعه ممکن است ما را به سمت یک کشف مهم تشخیصی یا مبتنی بر درمان سوق دهد. "

نتایج این تحقیق روز گذشته در جلسه آنلاین انجمن تنفس اروپا ارائه شد. این نتایج تا زمان چاپ در یک مجله، تحقیقات مقدماتی در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha