• دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99061006793
  • خبرنگار : 50184

مدیرپایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات:

از ساخت وسازهای ناهمگون با بافت سنتی اورامانات نگرانیم

از ساخت وسازهای ناهمگون با بافت سنتی اورامانات نگرانیم

ایسنا/کرمانشاه مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات گفت: بزرگترین نگرانی که برای ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات داریم، ساخت و سازهای ناهمگون با بافت سنتی این منطقه است.

پوریا طالب نیا در گفت و گو با ایسنا، در تشریح آخرین روند ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، اظهار کرد: سال گذشته اقدامات مربوط به تکمیل پرونده ثبت جهانی را انجام دادیم و اواخر سال هم پرونده نهایی را به یونسکو ارسال کردیم.

وی تصریح کرد: در اردیبهشت ماه امسال بود که یونسکو اعلام کرد منظر فرهنگی تاریخی اورامانات قابلیت ثبت جهانی شدن را دارد و باید کارشناسان خود را برای راستی آزمایی پرونده و بررسی وضعیت منطقه به کرمانشاه اعزام کنند.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات اضافه کرد: منتظر آمدن کارشناسان یونسکو به منطقه هستیم که فعلا به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده است، البته براساس آخرین رایزنی‌های انجام شده  احتمالا این کارشناسان ظرف یکی دو ماه آینده به منطقه خواهند آمد.

وی در ادامه مهمترین نگرانی و مانع برای ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات را ساخت و سازهای ناهمگون با بافت و معماری سنتی منطقه دانست و افزود: در برخی از روستاها از جمله شش روستای ثبت ملی شده و شش روستای دیگری که در حال ثبت ملی شدن هستند، تا حدودی این بافت حفظ شده است.

طالب نیا تصریح کرد: عدم پایبندی به معماری اصیل اورامانات و ساخت و سازهای ناهمگون مهمترین مشکلی است که در اورامانات داریم و امیدواریم مردم برای رفع این مشکل با ما همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه برگ برنده ما برای ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات تنوع بسیار بالایی است که در این منطقه داریم، گفت: میراث‌ طبیعی، معنوی، تاریخی و... که در منطقه اورامانات داریم باعث شده برخی از ضعف‌هایی که برای ثبت جهانی شدن داریم را تا حدودی بپوشاند.

وی یادآورشد: روستاها، دره ها، درختان کهنسال، چشمه های آب مثل بِل، آثار باستانی، برخی سنت‌ها و آداب و رسوم مثل جشن انار و تنبور نوازی در سلطان اسحاق و بویژه احترام زیادی که مردم اورامانات برای طبیعت قائلند، موضوعاتی است که قطعا مورد توجه ارزیابان یونسکو قرار می‌گیرد و راه را برای ثبت جهانی کردن آن هموار می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha