• سه‌شنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۳:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 99061107501
  • خبرنگار : 71021

ادامه بدقولی ترکیه

ادامه بدقولی ترکیه

ترکیه از ابتدای تابستان محدودیت‌های سفر را برای اتباع برخی از کشورها برداشته اما همچنان مرزهای مشترک با ایران را بسته نگه داشته است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام قبلی شرکت هواپیمایی وابسته به ترکیه, قرار بود پروازهای بین دو کشور از ۱۱ شهریورماه از سر گرفته شود، ولی این شرکت در اطلاعیه تازه‌ای از لغو این پروازها خبر داده است. مرزهای مشترک ایران و ترکیه از اسفندماه سال ۱۳۹۸ به روی مسافران بسته شد. از آن موقع تا کنون ترکیه چندین‌بار زمانی را برای بازگشایی مرزهای هوایی تعیین کرده و مجوزهایی را به شرکت‌های هواپیمایی داده اما سر بزنگاه، از لغو این پروازها خبر داده است. شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین در اطلاعیه‌ای که تازه به دست آژانس‌های هواپیمایی رسانده خبر داده که پروازها از مبدأ ایران تا اول ماه اکتبر برابر با دهم مهرماه به تعویق افتاده است.

اواخر خردادماه امسال بود که وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در خبری رسمی اعلام کرد «مرز هوایی دو کشور از ابتدای ماه آگوست برابر با ۱۱ مردادماه باز می‌شود»؛ قولی که هنوز محقق نشده است. با این حال هر از گاه خبر می‌رسد که بلیت پروازهای این مسیر توسط ایرلاین‌های ایرانی و ترک در حال فروش است اما بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد پروازهایی که تاکنون در مسیر تهران ـ استانبول انجام شده برای برگرداندن شهروندان ایرانی به کشور بوده است. در این بین اگر پروازی هم از مبدأ تهران برقرار شده فقط مجاز به جابه‌جایی مسافرانی بوده که گذرنامه معتبر، کارت اقامت و یا جواز معتبر کار از ترکیه داشته‌اند.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه حدود سه ماه پیش از قصد این کشور برای بازگشایی مرزهای خود به روی اتباع خارجی از ابتدای تابستان خبر داده بود. «محمد نوری ارسوی» گفته بود نامه‌نگارهایی را با برخی کشورها برای کاهش محدودیت‌های سفر و تهیه دستورالعمل‌هایی در راستای تامین سلامت گردشگران آغاز کرده که انگلیس، روسیه و آلمان از جمله این کشورها بوده‌اند.

گردشگری ترکیه خسارت قابل توجهی را از بحران کرونا متحمل شده است. این کشور درحالی که سال ۲۰۱۹ حدود ۴۵ میلیون بازدیدکننده داشت و ۳۵ میلیارد دلار درآمد از آن به دست آورد، اینک پیش‌بینی کرده است تعداد گردشگرانش تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۶۷ درصد کاهش را تجربه کند و درآمد این بخش ۶۹ درصد کمتر از سال قبل شود.

تعداد سفرهای انجام‌شده به این کشور در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۰ نیز حدود ۵ میلیون و ۴۴۰ هزار نفر بوده که نزدیک به ۷۸ درصد کمتر از مدت زمان مشابه سال گذشته است. بیشترین بازدیدکنندگانِ ترکیه به ترتیب از آلمان، بلغارستان، گرجستان، روسیه و اوکراین بوده است. آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه همچنین نشان می‌دهد در هفت ماه گذشته سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۴۲ هزار و ۵۲ نفر از ایران به ترکیه سفر کرده‌اند که حدودا ۷۸ درصد کمتر از مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ بوده است. ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰، پیش از مسدود شدن مرزهای دو کشور، جزء پنج کشور نخست بود که بیشترین تعداد گردشگر را در ترکیه داشت. شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه به ویزا نیاز ندارند، برای همین این کشور برای ایرانی‌ها از جمله مقصدهای خارجی پرتردد به شمار می‌آید.

جلال ابراهیمی ـ رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه ـ که معتقد است ترکیه به خاطر ضرر زیادی که در بخش گردشگری متحمل شده، دورخیز بلندی برای جبران خسارت‌ها از طریق جذب گردشگر برداشته است، درباره درنگ این کشور برای ازسرگیری پروازهای مسیر ایران و بازگشایی مرزها، گفته است: با توجه به این‌که ترکیه اعلام آمادگی کرده توریست‌های جدید را از کشورهایی می‌پذیرد که شیوع کرونا در آن‌ها بالاست، این‌که هنوز پروازها از سمت ایران متوقف باقی مانده جای تعجب دارد و باید با انجام مذاکرات دوجانبه، شرایط برای از سرگیری پروازها میان دو کشور فراهم شود.

او اظهار کرده است: ترکیه از کشورهایی مانند روسیه و انگلستان که در آن‌ها شیوع کرونا بالا بود، مسافر می‌گیرد و از این‌رو فراهم کردن شرایط برای پذیرش مسافران ایرانی نباید چندان پیچیده باشد.

تعلیق‌های مکرر در بازگشایی مرزهای مشترک ایران و ترکیه نه تنها به روابط توریستی دو کشور و اعتماد گردشگران از بابت افزایش بدهی شرکت‌های هواپیمایی به آن‌ها، خدشه وارد می‌کند که بسیاری از مسافران را سرگردان، بلاتکلیف و بی‌پاسخ گذاشته است. ترکیه کشوری است که بسیاری از رفت و آمدهای ایرانی‌های مقیم خارج از کشور و اتباع خارجی به ایران از طریق آن و به شکل ترانزیت صورت می‌گیرد و مشخص نبودن زمان بازگشایی مرزهای هوایی و زمینی بین دو کشور و از سویی تعلیق مکرر پروازها و نبود برنامه پروازی معین و قابل اعتماد، بسیاری از تجار و دانشجویان را از ادامه فعالیت بازداشته و حتی بیمارانی را که می‌خواهند برای ادامه درمان به خارج از کشور بروند، درمانده کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۰۷:۲۷

امیدوارم اصلا مرز باز نشه، گردشگر تورک که این طرف نمیاد، فقط ایرانیها هستند که اونجا ارز میبرند و پول خرج میکنند که این خیلی هم به ضرر کشور ما تمام میشه.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۲ ۱۵:۵۹

منی که بجه ام یکساله ندیدمش چیکار کنم انگلستان هس مجبوریم بریم ترکیه دیدنش.دانشجو هست بمیرم براش طفلک..

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۰۹:۵۱

باز بگین بالای ۲۵ میلیون مبتلا!!! درحالیکه آمار کل دنیا ۱۶ میلیون هم نرسیده بود،طرف از ترسش چهار ساعت قبل از بازگشایی مجوز پرواز را به کل فقط از مبدا ایران لغو می کند! باز بگو موج سوم در راهه باز بگو دقیقه ۹۰ گل بخوریم بابا خجالت بکشید بذارید بعد از ۷ماه مرزها رو لااقل کشورهای همسایه برویتان باز کنند همه دنیا مرزشون رو باز کردن این کشور ترک که ترانزیته برای ایرانیان که به اون طرف دنیا می روند هم به روی همه کشورها حتی کشورهای آماربالا مثل انگلیس و روسیه باز کرده بجز ایران!!!! خیلی از پدرمادرهای دانشجوها در این ۷ ماه در حسرت دیدار فرزندانشون این مدت نه بخاطر این سرماخوردگی که پروپاگاندای جهانی شده، بلکه از غصه دق کردن یا از سرطان از بین رفتن.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۱:۵۱

ترکیه به بهانه کرونا می خواهد ورود ایرانیان را کاهش بدهد. آنها آینده را پیش بینی می کنند و برای همین است که دست به ساخت دیوار در مرز با ایران زده اند.در صورت جنگ در ایران ترکیه با هجوم آوارگان ایرانی مواجه خواهد شد و لذا از همین حالا دارد پیش گیری می کند.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۲:۲۶

به نظر بنده بهتره این مرز باز نشه برای ایران که اورده ای نداره و فقط ارزبری داره پس به نفع نیست که باز بشه مردم تو این کرونا بهره خونشون بمونند.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۲ ۰۶:۰۵

پس شما فکر کردید رسانه ها و دولت ایران هر روز میگه داریم از بین میریم هر دو دقیقه یک نفر ازکرونا میمیره و این چیزها برای چیه؟! برای اینکه که دولت ترکیه رو بترسونن که مرزشو به روی ایران باز نکنه چون دولت خوب میدونه که به محض باز شدن میلیاردها دلار ارز با مشتاقان ورود به ترکیه از ایران خارج میشه و تو این وضعیت برای دولت ایران مثل تیره خلاصه

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۷:۲۵

آخه یک مشت ... می خواهند به ترکیه بروند که چی بشود....!!!؟ باز می خواهید بار قاچاق ارز و دلار ببرید؟

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۲۳:۵۱

واقعا درک نمی کنید که چند نفر تو مرز که امکانات شهرهای بزرگ ندارند از گمرک و ورود خروج تامین میشه، جقدر شماها دیدگاه‌هایتان فقط تا نوک بینیتون هست؟ متاسفم که بدون مطاله نظر میدین

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۷:۵۱

قابل توجه ایرانی های چشم و هم چشم باز که اونجا خونه خریدن چند وقته دیگه اردوغان اخوان المسلمینی برای اونها هم خواب می بینه.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۱ ۱۹:۱۱

خودتونو زدین به نفهمیدن یا واقعا متوجه نیستید؟!! روزی بالای 100 نفر دارن اینجا میمیرن! وضعیت مراقبت از شیوع بیماری هم که برای همه واضحه! جون مردم کشور های دیگه برای دولت هاشون اهمیت داره معلومه مرزا رو باز نمی کنن!

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۲ ۱۲:۴۶

امیدوارم مرز هیچ وقت باز نشه تا یه مدت اونها از گشنگی بمیرن