• یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99061611405
  • خبرنگار : 50182

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه:

98 درصد دستگیری‌ها در حوزه مواد مخدر تِکراری است

98 درصد دستگیری‌ها در حوزه مواد مخدر تِکراری است

ایسنا/کرمانشاه رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با اشاره به وجود چرخه ناقص ترک اعتیاد در استان گفت: متاسفانه 98 درصد دستگیری‌ها در حوزه معتادان متجاهر تکراری است و عمده این افراد بعد از دستگیری و درمان، مدتی بعد دوباره به چرخه برمی‌گردند.

سرهنگ علیرضا دلیری در گفت و گو با ایسنا، از اعتیاد به عنوان یکی از معضلات اصلی استان یاد کرد و افزود: برای رفع این معضل قطعا عملکرد یک دستگاه به تنهایی نمی تواند رافع این معضل باشد و باید همه دستگاه ها و بویژه دستگاه های فرهنگی پای کار بیایند.

وی افزود: پلیس بحث مقابله را برعهده دارد که عملا خط پایانی مبارزه با مواد مخدر است و نیاز است دستگاه های مسئول در حوزه پیشگیری بیش از پیش فعالیت داشته باشند.

دلیری تصریح کرد: اگر معتادی در جامعه نباشد، قطعا توزیع کننده و قاچاقچی هم نخواهد بود که بخواهیم با آن مبارزه کنیم و در این بین می طلبد دستگاه های مسئول در حوزه پیشگیری جدی‌تر در این حوزه ورود کنند.

دلیری به چرخه ناقص ترک اعتیاد در استان اشاره کرد وافزود: معتادان متجاهر توسط پلیس دستگیر شده و به کمپ‌ها و مراکز مربوطه فرستاده می شوند و بعد از گذشت مدتی از درمان، این افراد رهاسازی شده و دوباره به چرخه اعتیاد برمی‌گردند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 98 درصد دستگیری های ما در حوزه معتادان متجاهر تکراری است، تکمیل چرخه ترک اعتیاد را یک ضرورت حیاتی و مهم دانست و افزود:  برای این کار، معتادان بهبود یافته باید صاحب شغل شوند تا بتوانند درآمدی برای گذران زندگی داشته و سرو سامانی به زندگی خود بدهند، اما عدم وجود این مرحله بعد از درمان، موجب می شود این افراد پس از مدتی سرگردانی و بیکاری در جامعه، دوباره با آغوش اعتیاد برگردند.

وی یادآور شد: از طرفی باید این فرهنگ سازی صورت گیرد که افراد معتاد واقعا بیمار هستند و خانواده این افراد پس از بهبودی باید آنها را پذیرش کرده و به بازگشت دوباره آنها به زندگی، کمک کنند.

دلیری بر ضرورت تسریع در راه اندازی مرکز اشتغال معتادان بهبود یافته در شهرستان کنگاور تاکید کرد و افزود: این مرکز می تواند شروع خوبی برای تکمیل این چرخه باشد و اگر  این مرکز راه اندازی شود قطعا بخش قابل توجهی از مشکلات در این حوزه رفع می شود.

انتهای مسیر قاچاقِ مواد مخدر هستیم

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه کرمانشاه عملا در انتهای مسیر قاچاق مواد مخدر کشور قرار دارد، گفت: استانهای شرقی کشور به دلیل همجواری با کشور افغانستان بیش از سایر استان ها در بحث قاچاق مواد مخدر درگیر هستند، بطور مثال کشفیات پنج ماهه امسال استان کرمانشاه یک تُن و 377 کیلوگرم است، این درحالی است که در استانی مانند سیستان و بلوچستان تنها طی یک عملیات بیش از دو تُن مواد مخدر کشف می‌شود.

دلیری به ناخالصی بالای مواد مخدر در استان اشاره کرد و افزود: به دلیل قیمت بالای مواد مخدر در حال حاضر ناخالصی آن بسیار افزایش یافته و عملا در برخی کشفیات صورت گرفته ردی از مواد مخدر نیست و تنها استامینوفن و کافئین و ... مخلوط کرده و به معتادان عرضه می کنند.

وی افزود: ناخالصی های به کار رفته خطر چندانی برای معتادان ندارد، چون مواد خطرناکی استفاده نمی شود، اما استفاده از این ناخالصی ها موجب می شود نیاز معتاد برطرف نشده و فرد دوباره نیازمند خرید مواد شود و برای تامین هزینه خرید مواد هم دست به سرقت می‌زند که نتیجه آن افزایش سرقت های خُرد در استان می شود.

دلیری در ادامه اشاره ای هم به وضعیت اعتیاد در شهرستانهای استان داشت و با اشاره به آلودگی بالای شهرستانهای شرقی، گفت: متاسفانه آلودگی مواد مخدر در شهرستانهای شرقی بالاتر از شهرستانهای غربی استان است و بیشترین تعداد معتادان و کشفیات مواد مخدر در میان شهرستانهای استان، به جز کرمانشاه، مربوط به همین شهرستان های شرقی است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه تصریح کرد: این امر می طلبد دستگاه های فرهنگی در شهرستانهای شرقی تمرکز بیشتری کرده و با ریشه یابی فرهنگی دقیق این موضوع، برای رفع معضل اعتیاد در این مناطق اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha