• شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99062216077
  • خبرنگار : 50163

بوی برنج در شالیزارهای طارم

بوی برنج در شالیزارهای طارم

ایسنا/زنجان برداشت برنج در طارم با برداشت این محصول در بخش گیلوان این شهرستان آغاز شد.

طارم از قطب‌های اصلی کشاورزی استان زنجان محسوب می‌شود که در تولید انواع محصولات از توانمندی بسیاری بالایی برخوردار است؛ تا جایی که سهم این شهرستان در صدور محصولات کشاورزی قابل توجه بوده و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد برآورد می‌شود.

با تولید انواع محصولات کشاورزی می‌توان ردپای طارمی‌ها را در اقصی‌نقاط جهان یافت. یکی از محصولات طارم که مشتریان پر و پاقرصی نیز دارد، برنج است که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و سالانه مشتریان زیادی را از اقصی نقاط کشور به این شهرستان می‌کشاند.

مجاورت طارم با استان‌های گیلان و مازندران سبب شده این شهرستان از ظرفیت خوبی در حوزه تولید برنج برخوردار باشد، البته روستایی نیز به نام طارم‌سر در بخش کوچصفهان رشت وجود دارد که در هر دوی آن‌ها کشت برنج رواج دارد. برنج‌های به عمل آمده از این مکان‌ها را برنج طارم گویند، حالا هر کدام با توجه به مکان کاشت و برداشتش اسم‌های مختلفی به خود گرفته است. مثلا انواع برنج طارم عبارتند از طارم عطری، طارم صدری، سنگ طارم و طارم هاشمی. البته در آستانه اشرفیه نیز برنجی به نام طارم دم سیاه کشت می‌شود که همه این اقلام برنج بسیار خوش‌پخت و خوش‌طعم است.

برداشت برنج از مناطق شرقی طارم و در اواخر مردادماه آغاز و در آبان‌ماه با برداشت برنج در مناطق بالادستِ رودخانه قزل‌اوزن، فصل برداشت به پایان می رسد. ۳۰ تا ۴۰ درصد برنج طارم در بخش گیلوان طارم که به‌صورت مستقیم کشت شده تولید می‌شود و مابقی آن در بالادست رودخانه قزل‌اوزن که به صورت نشایی کشت می شود، از مهرماه برداشت و روانه بازار می‌شود.

یکی از روستاهای شهرستان طارم، روستای درام است که محل کشت بهترین نوع برنج طارم بوده و این امر به دلیل آب و هوای بسیار مناسب آنجا است. رودهایی که از رشته کوه‌های تالش و زنجان آمده و همه مزارع آنجا را آبیاری می‌کند و آبی بسیار سرد دارد که این سردی آب نیز بر طعم و مزه برنج تاثیر فراوانی داشته و از همه مهم‌تر رود قزل‌اوزن از جوار مزرعه‌های روستای درام گذشته است و کل مزارع از آب گوارا و زلال این رود استفاده می‌کند، بنابراین برنجی کاملا ناب از این مناطق حاصل می‌شود.

امسال حدود ۹۰۰ هکتار از اراضی طارم به تولید برنج اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود ۱۸۰۰ تن برنج در طارم تولید و روانه بازار شود که برنج علی کاظمی و انواع برنج صدری از مهم‌ترین ارقام برنج کشت شده در این شهرستان است. بعد از برداشت برنج، شلتوک حاصله برای تبدیل به برنج وارد کارخانه‌های شالی‌کوبی می‌شود تا پس از فرآوری، علاوه بر تامین نیاز استان و شهرستان، سر از بازارهای سایر نقاط کشور نیز درآورد. از مهم‌ترین دغدغه‌ها در آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی، کارگران فصلی از سایر نقاط کشور هستند که طارم را به عنوان مقصد کاری خود انتخاب می‌کنند و همه ساله دغدغه اسکان آن‌ها وجود دارد.

یکی دیگر از دغدغه‌های برداشت برنج در طارم، آتش زدن کاه و کلش حاصله بعد از برداشت برنج از شالیزارها است که موجب نارضایتی مردم و آلودگی محیط زیست می‌شود. هر چند طبق قانون مدیریت پسماند، سوزاندن هر نوع ضایعات کشاورزی پیگرد قانونی دارد اما عده‌ای از کشاورزان به این قانون بی‌توجه هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha