• یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99062317420
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

همه ‌چیز دربارۀ «سینماتوگراف»

همه ‌چیز دربارۀ «سینماتوگراف»

ایسنا/اصفهان مدیر دفتر تخصصی سینما، هم‌زمان با اعلام چاپ سومین شمارۀ کتاب «سینماتوگراف» و بیان توضیحاتی دربارۀ موضوع آن، خبر داد که جلد بعدی این کتاب به موضوع «سینمای کودک و نوجوان» اختصاص دارد.

مصطفی حیدری، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از تابستان ۱۳۹۵ که دفتر تخصصی سینما شروع به کار کرد، بنا بر آن داشت که مرجعیت علمی داشته باشد؛ به این معنی که کارها در آن بر اساس تخصص و بر مبنای علمی پیش برود و به همین دلیل از ابتدا ما به فکر راه‌اندازی یک پایگاه علمی در این دفتر بودیم.

وی ادامه داد: اغلب آثار مکتوب پژوهشی حوزۀ سینمای ایران در تهران منتشر می‌شود و بر اساس تجربیاتی که از مشاهدۀ مجلۀ فیلم‌خانۀ مشهد و سینما و ادبیات مرحوم دهکردی به دست آوردیم، تصمیم گرفتیم مجله‌ای را با همین رویکرد تخصصی در اصفهان منتشر کنیم.   

مدیر دفتر تخصصی سینما خاطرنشان کرد: نام «سینماتوگراف» را از کتاب معروف برسون، فیلم‌ساز شهیر فرانسوی وام گرفتیم و با استادان باتجربه اصفهان که مایل بودند رویکرد مجله به سمت تهران باشد مشورت کردیم اما در نهایت به این باور رسیدیم که باید تلاش کنیم تا این کتاب، صدای سینمای اصفهان و سینماگران اصفهان باشد و استعدادهایی که در حوزۀ تألیف و ترجمه داریم را هم معرفی کند.

حیدری توضیح داد: ازآنجاکه مجلات باید نظم و ترتیبی در زمان نشر داشته باشند و نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی منتشرکنندۀ آن، معمولاً به خاطر تغییر مدیران نمی‌توانند پایبند این نظم و ترتیب باشند و از سوی دیگر، به این خاطر که نمی‌خواستیم «سینماتوگراف» تاریخ‌مصرف داشته باشد، قالب کتاب را برای آن برگزیدیم و با رویکرد پرونده محور کار را پیش بردیم.

وی یادآور شد: نخستین شمارۀ سینماتوگراف به موضوع سینمای کلاسیک و نئوکلاسیک اختصاص داشت و پروندۀ ویژه‌ای برای فرانک کاپرا و ناصر تقوایی در آن باز کردیم. شمارۀ دوم هم مختص سینمای آزاد، مستقل و فیلم کوتاه بود که پروندۀ ویژۀ آن دربارۀ سینمای کیانوش عیاری بود و از این شماره با حضور سینماگران بزرگ کشور در خانه سینمای تهران رونمایی شد.

مدیر دفتر تخصصی سینما وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دربارۀ شمارۀ سوم سینماتوگراف که به‌تازگی منتشرشده، گفت: این شماره دربارۀ سینمای مستند است و پروندۀ ویژه آن به احمد فاروقی قاجار، فیلم‌ساز مهم و کمتر شناخته‌شدۀ ایرانی که سال ۱۳۴۳ از جشنوارۀ کن جایزۀ بخش مستند را گرفته اختصاص‌یافته است.

وی افزود: موضوع شمارۀ چهارم سینماتوگراف نیز که اکنون در دست چاپ است و حوالی ماه مهر و آبان منتشر می‌شود، به سینمای کودک و نوجوان اختصاص‌ یافته و پروندۀ ویژۀ آن دربارۀ سریال قصه‌های مجید است.

مدیر دفتر تخصصی سینما خاطرنشان کرد: هر شماره از کتاب سینماتوگراف شورای سیاست‌گذاری خاص خود را دارد و نزدیک به ۳۵ نفر در تهیه آن همکاری دارند، اما بار اصلی کار بر دوش این‌جانب، پژمان نظرزاده آبکنار به‌عنوان دبیر تحریریه و امین خواه یکی از دوستان خوش‌فکر همدانی ماست.

حیدری ادامه داد: نکته قابل‌تأمل این است که کتاب سینماتوگراف در تهران بیشتر از اصفهان دیده‌شده و دو مسئلۀ مهم تیراژ و توزیع باعث شده که در اصفهان کمتر شناخته شود.

وی با تشکر از مدیر عاملان فعلی و سابق سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، بابت حمایت از انتشار «سینماتوگراف»، ابراز امیدواری کرد که چرخۀ اقتصاد کتاب در اصفهان بهبود پیدا کند تا سینماتوگراف به دست مخاطب خود برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha