• سه‌شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99062518732
  • خبرنگار : 50355

زمین‌های تشنه رشیدآباد با مشارکت مردم، آباد می‌شوند

زمین‌های تشنه رشیدآباد با مشارکت مردم، آباد می‌شوند
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار شهرستان فیروزه گفت: روستای رشیدآباد یکی از روستاهای محروم فیروزه است که زمین‌های حاصلخیزی دارد، اما به دلیل برخوردار نبودن از چاه عمیق کشاورزی و کم شدن آب قنات به علت خشکسالی‌های مکرر، احداث سد بار در بالادست و همچنین احداث مجتمع فولاد در شرق رشیدآباد، کشاورزی این روستا به خاطر کمبود آب، فلج شده‌ است؛ در این زمینه تلاش کردیم با مشارکت مردم مشکل آب کشاورزی را برطرف کنیم.

ابوالفضل حکیم‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: در اولین قدم برای طرح توسعه اقتصادی روستای رشیدآباد، تلاش کردیم تا با مشارکت خود مردم مشکل آب کشاورزی روستا را برطرف نماییم که به همین منظور آب‌های زه‌آب سد بار که ۴۰ لیتر در ثانیه است را از طریق لوله گذاری و با اعتبار حدود ۳۰۰ میلیون تومان به روستا هدایت کردیم که این امر علاوه بر برطرف شدن مشکل آب کشاورزی، بحث یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی را نیز به دنبال داشت.

حکیم‌پور افزود: یکی از مهمترین کارهایی که سالیان زیادی است وزارت جهاد کشاورزی به دنبال اجرایی کردن آن در منطقه است، طرح یکپارچه سازی مزارع است و چون اراضی به صورت خرده‌ مالکی است کشاورزی و تولید، اقتصادی نیست به همین دلیل یکی از پیش‌ شرط‌های آبرسانی به روستا این بود که چنانچه مشکل آب کشاورزی حل شود، روستاییان نیز در طرح یکپارچه‌ سازی اراضی مشارکت کنند و تولید را اقتصادی کنند که با آب رسانی به روستا طرح یکپارچه‌ سازی اراضی نیز در حال اجرا است.

فرماندار فیروزه طرح  افزایش بهره‌وری دام سبک را از دیگر اقدامات در مسیر توسعه اقتصادی روستای رشیدآباد دانست و گفت: اکثر مردم روستا دارای دام سبک هستند، اما هیچگونه بهره‌وری اقتصادی ندارند به طوری که درآمد سالیانه آن‌ها با میزان هزینه‌ها برابری می‌کند که در راستای رفع این مشکل از متخصصان داخل کشور، همچنین متخصصان خارجی از جمله افراد تحصیلکرده در اسپانیا  دعوت کردیم و به منظور اصلاح الگوی بهره‌وری، طرح مطالعاتی افزایش بهره‌وری دام سبک را در روستا اجرایی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: وزن‌ گیری مناسب دام، کاهش تلفات دام، زایش‌های موفق و در میان‌ مدت اصلاح نژاد از مهمترین اهدافی است که در این طرح دنبال خواهد شد تا تولید را به سمت اقتصادی شدن پیش ببریم.

حکیم‌پور در ادامه طرح‌های توسعه اقتصادی روستای رشیدآباد به آموزش‌های مهارتی رایگان اشاره کرد و توضیح داد: آموزش‌های مهارتی رایگان برای بانوان و جوانان در حوزه صنایع دستی و سایر مهارت‌هایی که منجر به اشتغال پایدار شود در نظر گرفته‌ شده‌ است که علاوه بر آموزش و مهارت آموزی بحث بازار و بازاریابی را هم در نظر گرفته‌ایم.

وی همچنین ایجاد صندوق‌های خرد محلی را از جمله اقدامات موثر دیگر در مسیر توسعه اقتصادی برشمرد و عنوان کرد: به منظور هدایت سرمایه و توان مردم در مسیر توسعه روستا، تشکیل صندوق‌های خرد محلی را داریم و یکی از اهداف این صندوق‌ها، پرداخت تسهیلات متناسب با میزان مشارکت خود مردم است تا در راستای آموزش‌های مهارتی که آموختند برایشان شغل ایجاد کنیم و تا جایی پیش برویم که دیگر در روستا فرد بیکاری نباشد.

فرماندار فیروزه تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های مهم طرح توسعه اقتصادی روستای رشیدآباد، همگرایی نهادهای دولتی و مشارکت خود مردم است و معین اقتصادی که قرار بوده در این منطقه فعالیت کند تا کنون همکاری لازم را نداشته و تمام کارهایی که تا اینجا انجام شده از طریق توان بخش دولتی، شناسایی افراد نخبه و توانمند و با مشارکت خود مردم بوده‌ است.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح در روستای رشیدآباد و شناسایی آسیب‌ها و آنالیز کامل اجرای طرح، بتوانیم روستاهای دیگر را هم بر اساس همین الگو به سمت توسعه پایدار پیش ببریم.

روستای رشیدآباد با ۱۵۰ خانوار و ۴۴۸ نفر جمعیت، در شرقی‌ترین قسمت شهرستان فیروزه در خراسان رضوی واقع شده‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha