• شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۷:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99062921426

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان خبر داد

کاهش ۸۰ درصدی استفاده از سرویس مدارس در خراسان رضوی

کاهش ۸۰ درصدی استفاده از سرویس مدارس در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: نسبت به سال گذشته شاهد کاهش حدود 80 درصدی از سرویس مدارس دانش‌آموزی بوده‌ایم.

محمود قراول در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه «براساس سناریوهایی که در تابستان به ما پیشنهاد کردند، قرار بر این بود که اگر شهر در حالت قرمز باشد مدارس به کلی تعطیل و دانش‌آموزان به مدارس نیایند»، اظهار کرد: اگر شهر در حالت سفید باشد، باید دانش‌آموزان همه روزه به مدرسه بیایند. همچنین اگر شهر در حالت زرد باشد، دانش‌آموزان بایستی سه روز در هفته در مدرسه حضور پیدا کند. 

وی افزود: براساس مدل‌های پیشنهادی که به ما ارائه شد، نرخ‌نامه برای این روزها تنظیم و ثبت کردیم. این نرخ‌نامه را به ادارات و مدارس نیز اعلام کردیم. شرکت‌هایی که در فراخوان سرویس دانش‌آموزی شرکت و امتیازات لازم را دریافت کرده بودند، این شرکت‌ها را به ادارات معرفی کردیم. کارشناسان خود را به مدارس فرستادیم تا مدیران مدارس در این خصوص توجیه شوند. همچنین شرکت‌ها را به مدارس نیز معرفی کردیم. 

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «همه کارها برای داشتن سرویس مدارس در سال تحصیلی 99-1400 آماده است تا خانواده‌هایی که برای دانش‌آموز خود نیاز به سرویس دارند، ثبت‌نام کنند»، بیان کرد: شرایط فعلی مشخص نیست. خانواده‌ دانش‌آموزان و حتی آموزش و پرورش در بلاتکلیفی قرار دارد. به همین دلیل خانواده دانش‌آموزان تاکنون از سرویس مدارس استقبال نکردند. خانواده‌ها نگران این مسئله هستند که در این شرایط سخت اقتصادی، هزینه سرویس برای فرزند خود را پرداخت کنند اما بعد مدارس تعطیل شود و یا فرزند خود را به مدارس نفرستند. 

قراول ادامه داد: در یکسری از مدارس خاص مانند مدارس نمونه دولتی که دانش‌آموزان از مسافت‌های دور و نزدیک به این مدارس می‌آیند، خانواده‌ها ناگزیر هستند که به سرویس مدارس تن بدهند. در مدارسی که خانواده‌ها درخواست سرویس دانش‌آموزی را داشتد، سرویس برقرار شده است. در بیشتر مدارس دولتی، سرویس دانش‌آموزی برقرار نشده است. باتوجه به اینکه تقاضایی از جانب خانواده‌ها به مدارس نشده است، تعدادی از شرکت های حمل و نقل دانش‌آموزی اعلام انصراف از سرویس مدارس کردند. تمامی کارهایی که باید ما و شرکت‌های سرویس مدارس انجام می‌دادیم، انجام شده است. عدم استقبال خانواده‌ها در دست ما نیست. 

نگرانی درخصوص استفاده از تاکسی‌های اینترنتی برای سرویس دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه «خانواده‌ها منتظر هستند که شرایط مستقر و ثابت شود و بعد تصمیم گیری کنند»، عنوان کرد: من مدرسه مصلی‌نژادی را در منطقه تبادکان می‌شناسم که در این شرایط تمامی سرویس‌هایش پر و تکمیل شده است. عدم استقبال فعلی از سرویس در مدارس امام رضا(ع)، ما را نگران کرده است که خانواده‌ها برای سرویس از تاکسی‌های اینترنتی و یا آژانس استفاده کنند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «به دلیل دغدغه‌هایی که خانواده دانش‌آموزان و سرویس‌های مدارس دارند، سرویس مدارس دچار جز و مد شده است»، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا یک مهر وضعیت مستقر و ثابت شود تا خانواده‌ها تصمیم خود را گرفته و تکلیف ما نیز روشن شود. برخی پیشنهاد می‌دهند که امسال مسئله سرویس مدارس را بیخیال شویم. ما برای اینکه یک سرویس امن دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان تهیه شود، چارچوب‌ها و تیپ قرارداد را مشخص و تنظیم ‌کردیم. این نرخ‌نامه را به تصویب شورای شهر رساندیم. در مجموع تمامی این کارها انجام شده است و همه ما منتظر هستیم که خانواده‌ها تصمیم خود را نسبت به این مسئله بگیرند. 

افزایش ۲۴ درصدی تعرفه سرویس مدارس

قراول با بیان اینکه «نسبت به سال گذشته، حدود 80 درصد از سرویس مدارس دانش‌آموزی استقبال نشده است»، تاکید کرد: تعرفه سرویس مدارس باید در شورای اسلامی شهر مشهد،  کمیسیون حمل و نقل شورا و فرمانداری مشهد به تصویب برسد. تعرفه فعلی سرویس مدارس نسبت به سال گذشته حدود 24 درصد افزایش داشته است. این میزان درصد، معدل افزایش است. این تعرفه برای روزهای عادی بود. باتوجه به شرایط شهر از نظر شیوع ویروس کرونا، نرخ‌نامه سرویس مدارس در روزهای زرد را در کارگروه ماده 18 تصویب کردیم. پایه نرخ مصوب را همان تعرفه‌ای گذاشتیم که در شورای شهر و فرمانداری به تصویب رسیده بود. باتوجه به اینکه آن نرخ در شورا به تصویب رسیده بود، نیازی بر این نبود که نرخ نامه روزهای زرد دوباره به تایید شورا برسد چرا که تعرفه در این نرخ‌نامه کاهش پیدا کرد. 

وی با اشاره به اینکه « در روزهای بدون کرونا باید چهار دانش‌آموز در سرویس حضور داشته باشند»، تصریح کرد: ستاد کرونا اعلام کرده بود که تعداد سرنشینان سرویس دانش‌آموزی باید سه نفر باشد این مسئله برای راننده‌های سرویس انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کرد. ما تصویب کردیم که یک دانش‌آموزی که برای حفظ سلامت از سرویس حذف می‌شود، هزینه این سلامت را والدین سه دانش‌آموز دیگر و راننده سرویس پرداخت کند. استدلال ما بر این بود که راننده نیز از سلامت بهره می‌برد به همین دلیل او نیز باید هزینه سلامت پرداخت کند. درمجموع هزینه و تعرفه سرویس مدارس با این کار تغییر زیادی نمی‌کند. والدین دانش‌آموزان باید سه پنجم تعرفه روزهای عادی سرویس مدرسه و 25 درصد سه پنجم دانش‌آموز حذف شده دیگر را پرداخت کنند. 

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه«تعرفه سرویس مدرسه برای هر دانش‌آموز، براساس فاصله خانه دانش‌آموز تا مدرسه و مدل سرویس از لحاظ سمند، تیبا، پراید و ون بودند، متفاوت است»، اظهار کرد: این حق اولیا دانش‌آموزان است که نرخ‌نامه را حتما ببیند و خود تصمیم بگیرند که آیا برای فرزند خود سرویس تهیه کنند یا خیر.

قراول با اشاره به اینکه « ون و اتوبوس‌های سرویس مدارس، دونوع هستند»، گفت: اتوبوس‌ها و ون‌های سرویس دانش‌آموزی با 50 درصد ظرفیت خود، سرویس‌دهی می‌کنند. به نظر من با 50 درصد ظرفیت خیلی کم است و می‌توان با مسامحه آن را به 60 یا 70 درصد ظرفیت رساند. با 70 درصد ظرفیت در ون و اتوبوس دانش‌آموزی، فاصله دانش‌آموزان از یک‌دیگر بیشتر از آن فاصله‌ای خواهد بود که دانش‌آموزان در سواری خواهند داشت. 

وی درخصوص پروتکل‌های بهداشتی در سرویس مدارس، عنوان کرد: براساس پروتکل‌های بهداشتی که ستاد کرونا از ما و سرویس مدارس می‌خواستند، پروتکل‌های بهداشتی که باید رعایت شود به سرویس مدارس، راننده سرویس، اولیا و دانش‌آموزان اعلام شده است، راننده سرویس باید در هر رفت و برگشت، محیط سرویس را ضدعفونی کند. راننده سرویس، نباید دانش‌آموز بدون ماسک را سوار ‌کند. خانواده‌ها باید ماسک برای فرزند خود تدارک ببیند. تب‌سنجی از دانش‌آموز توسط راننده سرویس مدارس، مقدور نیست. در مدرسه دانش‌آموز قبل از ورود از او تب سنجی انجام می‌شود. راننده نباید از کولر استفاده کند و باید شیشه‌های ماشین را کمی پایین بدهد تا جریان هوا در داخل ماشین انجام شود. 

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «تاکنون شکایتی از سرویس مدارس به ما نشده است»، خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایلی که تاکنون شکایتی از سرویس مدارس به ما نشده است، عدم استقبال خوب خانواده‌ها از سرویس مدارس بوده است. پیش‌بینی ما این است که امسال شکایت‌هایی در این خصوص داشته باشیم. سال گذشته شکایت‌های بی‌شماری داشتیم که 10 شرکت‌ سرویس‌ مدارس را حذف کردیم. از برخی از شرکت‌های سرویس مدارس نیز تعهد گرفتیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha