رخشانی در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان اظهار کرد : به منظور اجرای مصوبات شورا، تدوین طرحهای ویژه شتاب بخشی از طریق تمهید امکانات و ظرفیت دستگاهها در تحقق اهداف ریشهکنی بیسوادی، شورای پشتیبانی سوادآموزی استان متناسب با شرایط و نیازهای بیسوادان ،مسئولیت مستقیم نظارت بر نحوه اجرای برنامهها را برعهده دارد.
وی افزود: وسعت استان و طولانی بودن مرز آبی و خاکی، پهناوری، پراکندگی و کم تراکمی جمعیت بی سوادان، نبود مقررات الزام جهت باسواد شدن افراد بی سواد فاقدین شناسنامه ، وجود بازماندگان از تحصیل، دو هویتی بودن و بعضا مشاغل کاذب، تعصبات قومی برای حضور بانوان، نبود آمار دقیق و منطبق بر واقعیت سرشماری بی سوادان و شناخته نشدن معضل بیسوادی به عنوان یک آسیب اجتماعی از طرف مجامع فرهنگی و علمی از جمله مشکلات و موانع باسوادی در استان است.
وی تعداد بیسوادان استان طبق سرشماری سال ۹۵ را ۳۳۳هزار و۷۸۷نفر بیان نمود و افزود: بر این اساس اختلاف درصد سواد زنان و مردان ۱۰ درصد واختلاف درصد سواد بین جامعه شهری و روستایی استان ۱۵ درصد است.
رخشانی ادامه داد: زابل با ۹۴ درصد باسوادترین شهر و سرباز با ۶۳ درصد کمترین نرخ باسوادی را دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان از جمله اقدامات شاخص حوزه سوادآموزی استان را اجرای طرح جشنواره الگوهای برتر تدریس با مشارکت ۸۲۵ آموزش دهنده و راهیابی ۲۵۰ نفر به مرحله استانی، بازدید ناظرین قطب و معین استانی از ۸۰۰ کلاس درس مناطق و شهرستان های استان بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه ۷ مرکز یادگیری محلی در استان فعال است، از برنامه ریزی برای تاسیس چهار مرکز یادگیری محلی جدید با مشارکت استانداری سیستان وبلوچستان ، در زاهدان، زابل ، نیکشهر و چابهار خبر داد.
وی طرح ها و برنامه های در حال اجرای نهضت سواد آموزی استان را تنظیم وانعقاد تفاهم نامه همکاری با اداره کل فنی و حرفه ای استان با هدف آموزش توامان نظری و عملی دروس در کنار حرفه آموزی ،طرح حلقه های کتابخوانی و طرح آموزش نماز کلید بهشت عنوان کرد.
انتهای پیام
نظرات