• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99070503515
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی:

۵۸ درصد کشمش خراسان رضوی در کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن تولید می‌شود

۵۸ درصد کشمش خراسان رضوی در کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن تولید می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: حدود ۵۸ درصد کشمش استان در منطقه ترشیز شامل سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن تولید می‌شود.

محمدرضا اورانی شنبه پنجم مهر ماه در آیین ورود کشمش سبز قلمی خلیل‌آباد به بورس کالای ایران در این شهرستان برگزار شد، افزود: اکنون در استان خراسان ۲۷ هزار و ۹۴۱ هکتار باغ انگور داریم که از این میزان ۲۵ هزار و ۹۹۷ هکتار کشت آبی و ۷۳۱۲ هکتار کشت دیم است.

وی میزان تولید محصول انگور در استان را ۳۴۶ هزار تن اعلام کرد و افزود: از این ۳۴۶ هزار تن حدود ۳۳۵ هزار تن از باغات آبی و ۱۰ هزار و ۷۲۲ تن از باغات دیم است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: هر چند سهم باغات دیم از سطح کشت استان ۲۶ درصد بوده ولی در تولید سهم ۳ درصدی دارد، از نظر سطح کشت انگور ۹ درصد تاکستان‌های کشور و رتبه سوم کشور هم مربوط به این استان است.

وی مطرح کرد: از نظر تولید انگور نیز ۱۱ درصد تولید کشور مربوط به این استان بوده و جایگاه چهارم را دارد، همچنین طی ۱۰ سال اخیر اگر چه متوسط عملکرد تولید انگور در واحد سطح ۱۷ تن بوده ولی عملکرد باغدار انگور کار نمونه که در بسیاری از سال‌ها مربوط به شهرستان خلیل‌آباد بوده ۱۲۵ تن است.

اورانی سطح زیر کشت محصول انگور شهرستان خلیل‌آباد را ۵۶۷۷ هکتار اعلام کرد و گفت: حدود ۲۸ درصد از باغات انگور استان در شهرستان خلیل‌آباد است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۱۹ هزار و ۳۹۴ تن انگور در شهرستان خلیل‌آباد تولید می‌شود که حدود ۳۶ درصد تولید استان را به خود اختصاص داده است.

اورانی بیان کرد: راندمان عملکرد در شهرستان خلیل‌آباد ۲۲ تن در هکتار و متوسط استان ۱۷ تن و متوسط کشور ۱۲ تن و ۵۰۰ کیلوگرم بوده و این نشان می‌دهد خلیل‌آباد به مدد دانش، مهارت و تجربه کشاورزان و تولیدکنندگانی که دارد عملکردشان در واحد سطح از متوسط استان ۵ تن و کشور ۱۰ تن بالاتر است.

وی سطح زیر کشت انگور شهرستان کاشمر را ۳۳۳۰ هکتار با تولید ۶۱ هزار و ۸۶۰ تن و عملکرد کشاورزان و باغداران را ۲۰ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: سطح زیر کشت انگور شهرستان بردسکن ۹۸۰ هکتار با تولید ۱۷ هزار و ۸۸۶ تن و عملکرد ۱۸ هزار و ۹۰۰ تن در هکتار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سطح کشت باغات انگور شهرستان‌های خلیل‌آباد، کاشمر و بردسکن ۹۰۸۷ هکتار بوده که حدود ۴۸ درصد باغات انگور آبی استان مربوط به این سه شهرستان است.

وی بیان کرد: بالغ‌ بر ۱۹۹ هزار تن انگور استان حدود ۵۹ درصد در این سه شهرستان تولید می‌شود، همچنین از مجموع ۳۴۶ هزار و ۴۵۵ تن تولید انگور استان حدود ۸۷ هزار تن معادل ۲۵ درصد به‌صورت تازه خوری و ۷۵ درصد به‌صورت کشمش مصرف می‎شود.

اورانی عنوان کرد: به طور متوسط از هر ۴ کیلوگرم انگور یک کیلوگرم کشمش تولید می‌شود، مجموعاً در شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن از ۱۹۹ هزار تن انگور تولیدی حدود ۴۹ هزار و ۷۹۴ تن به‌صورت تازه خوری و ۳۷ هزار و ۳۴۴ تن به‌ صورت کشمش است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۸ درصد کشمش استان در منطقه ترشیز شامل سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن تولید می‌شود، تصریح کرد: اکنون ۲۴ واحد بسته‌بندی و فراوری کشمش در استان داریم که سه واحد با ظرفیت ۶ هزار و ۶۰۰ تن در سال در بردسکن هستند و دو برابر ظرفیت تولیدی کشمش در این شهرستان واحد بسته‌بندی داریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در شهرستان کاشمر ۸ واحد بسته‌بندی و فراوری کشمش با ظرفیت ۷۹۵۰ تن و ۳۶۷۷ تن ظرفیت خالی داریم که باید واحدهای موجود یا توسعه ظرفیت دهند و یا واحدهای جدید ایجاد شود.

قطب تولید انگور استان آزمایشگاه مرجع کشمش ندارد

وی گفت: در شهرستان خلیل‌آباد تا کنون ۵ واحد بسته‌بندی و فراوری کشمش با ظرفیت ۵۳۰۰ تن ایجاد شده در حالی‌ که ۲۲ هزار و ۳۸۶ تن تولید کشمش دارند و ظرفیت خالی فراوری و بسته‌بندی نیز ۱۷ هزار تن است.

اورانی افزود: سرمایه‌گذاران و کارآفرینان شهرستان خلیل‌آباد باید بر توسعه واحدهای موجود و یا احداث واحدهای جدید فراوری و بسته‌بندی متمرکز شوند.

وی ادامه داد: اگر چه ۵۸ درصد کشمش استان در سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن تولید می‌شود، اما آزمایشگاه مرجع کشمش در مشهد قرارداد در صورتی‌ که خلیل‌آباد متخصصان و دانش‌آموختگان بسیاری دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تأکید کرد: همانگونه که شهرستان خلیل‌آباد و ورود به بورس کالا اولین بود، باید در آزمایشگاه مرجع هم پیشگام باشد تا کشاورزان مجبور نباشند محصول خود را برای انجام آزمایش‌های لازم به مشهد ببرند.

وی گفت: اگر چه در ایران موارد استفاده و فرآورده‌های حاصل از انگور را در کشمش، سرکه، شیره، نکتار، آبغوره، ترشی، دلمه و مصارف دارویی از اشک مو و روغن هسته انگور است، اما در کشورهای خارجی به جز این موارد مربا، مارمالاد، ژله، سس انگور و سس کشمش و شکلات انگور، لوازم‌ آرایشی و بهداشتی، آرد و کنسانتره کشمش و... تولید می‌کنند.

اورانی با بیان اینکه باید به‌ صورت جدی به سمت فرآوری این محصول برویم، اظهار کرد: اگر بتوانیم کشمش را به محصولاتی تبدیل کنیم که ارزش افزوده داشته باشد خیلی بهتر خواهد بود.

کمبود دانش‌مان را با تهمت به دیگران و فرافکنی جبران می‌کنیم

وی مطرح کرد: اگر امروز در بازارهای جهانی چالش داریم به خاطر دانش‌مان است، متأسفانه کمبود دانش خودمان را با تهمت به دیگران و فرافکنی کردن جبران می‎کنیم در صورتی‌ که باید خودمان را قوی کنیم و جوانان پای‌ کار بیایند.

این مقام مسئول تصریح کرد: هر چند یکی از مشکلات کشمش ایران صادرات در بسته‌های ۱۰ و ۱۲.۵ کیلویی است، اما اگر بخشی از صادرات به کشور ترکیه و اسپانیا که خودشان تولید کننده هستند می‌رود چون می‌خواهند محصول ما را به نام خودشان در بسته‌بندی جدید و شکیل مجدد صادر کنند.

وی گفت: باید در بسته بندی‌هایمان تجدید نظر کنیم، از سویی اگر چه همه هزینه‌ها را انجام می‌دهیم، اما در زمان برداشت محصول را در کیسه‌های ۵۰ کیلویی می‌ریزیم و ضایعات بر خلاف ترکیه که ۳ تا ۴ درصد است در ایران به ۲۰ درصد می‌رسد.

در بازاریابی با مشکل مواجه هستیم

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه باید به سمت استاندارد و مناسب‌سازی بسته‌بندی‌ها حرکت کنیم، افزود: متأسفانه در بازاریابی‌ها با مشکل مواجه هستیم و باید در این خصوص نیز تجدیدنظر کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: در میزان باقی مانده سموم کشاورزی کود و گوگرد باید تجدیدنظر کرد، کسانی که محصول را می‌خرند به دو عامل کیفیت و قیمت دقت بسیار دارند، باید با افزایش راندمان تولید در واحد سطح هزینه تولید را به ازای هر یک کیلوگرم کشمش کاهش دهیم تا رقابت‌پذیر بشود.

اورانی تصریح کرد: وقتی وارد بازار جهانی می‌شویم باید قیمت کشمشی که عرضه می‌کنیم مناسب باشد و این‌ زمانی امکان‌پذیر می‌شود که راندمان تولیدمان به جای ۲۲ تن ۶۰ تن در هکتار باشد.

وی گفت: یکی از مشکلات باغات انگور بوته‌ای بودن آن است، این موجب می‌شود نه تنها هوا رد و بدل نشود بلکه محل پرورش قارچ باشد و این در کمیت و کیفیت محصول تأثیر می‌گذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha