• یکشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99070604122
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

تنها شهری در ایران که برای پیاده‌روی ساخته شده است

تنها شهری در ایران که برای پیاده‌روی ساخته شده است

ایسنا/خراسان جنوبی یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: مفهوم پیاده مداری که امروزه به یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌ها و مباحث شهری تبدیل شده و در ایران بیش از هر شهر دیگری در فضای شهری اصفهان دیده می‌شود.

فرزانه نصراصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  فضای پیاده مدار به معنای نداشتن یا عدم استفاده از اتومبیل نیست، بلکه طراحی خیابان‌ها و خانه‌ها و نحوه استقرار تسهیلات و ارائه خدمات به گونه‌ای است که به طور طبیعی افراد را به تحرک جسمانی و اجتماعی در طول زندگی روزمره وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حرکت پیاده طبیعی‌ترین، قدیمی‌ترین و ضروری‌ترین شکل جا به جایی انسان در محیط است. پیاده روی، مهم‌ترین امکان برای مشاهده مکان‌ها و فعالیت‌ها و احساس شور و تحرک زندگی و کشف ارزش‌ها و جاذبه‌های نهفته در محیط شهری به حساب می‌آید.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه این پدیده از نظر ادراک هویت فضایی، احساس تعلق به محیط و دریافت زیبایی از اهمیت اساسی برخوردار است، تصریح کرد: پیاده مداری به مجموعه گستره‌ای از موضوعات طراحی که با مقوله پیاده روی در ارتباط است.

نصراصفهانی ادامه داد: یک مکان پیاده مدار، مکانی است که ساکنین آن با هر سن و هر درجه‌ای از توانایی می‌توانند جذابیت و دلپذیری، آسایش و راحتی و امنیت را در هنگام پیاده روی، نه فقط در هنگام فراغت بلکه در استفاده از امکانات و تسهیلات و حین تردد احساس کنند.

وی تصریح کرد: با آغاز دوران تجدد به واسطه تسلط پدیده ماشین گرایی و ماشینی شدن از یک سو و توجه به توده ساختمانی و فراموش کردن فضا، فضای شهری و عابران پیاده که مهم‌ترین عناصر سازنده این فضاها بودند، مورد بی توجهی قرار گرفتند.

نصراصفهانی ادامه داد: به دلیل گسترش شهرها و جدایی مراکز کار، آموزش، تفریح و غیره استفاده از وسایل نقلیه امری اجتناب ناپذیر است، اما باید یادآور شد که فضای پیاده مدار به معنای نداشتن یا عدم استفاده از اتومبیل نیست، بلکه طراحی خیابان‌ها و خانه‌ها و نحوه استقرار تسهیلات و ارائه خدمات به گونه‌ای است که به طور طبیعی افراد را به تحرک جسمانی و اجتماعی در طول زندگی روزمره وارد می‌کند.

وی افزود: مفهوم پیاده مداری که امروزه به یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌ها و مباحث شهری تبدیل شده و در ایران بیش از هر شهر دیگری در فضای شهری اصفهان دیده می‌شود.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری بیان کرد: شهر اصفهان با توجه به ویژگی‌های تاریخی، اجتماعی، طبیعی و کالبدی که همواره داشته، بسیاری از ویژگی‌های شهر شهروندگرا و پیاده مدار را در خود داشته است.

نصراصفهانی ادامه داد: خیابان چهارباغ که به عنوان استخوان بندی باغشهر صفوی محسوب می‌شد، هم چنان  به عنوان ستون فقرات ساختار شهری اصفهان محسوب می‌شود؛ این ویژگی پیاده مدارانه در چهارباغ اصفهان باعث شکل‌گیری بسیاری از خاطرات فردی و جمعی شهروندان و تقویت حس تعلق مردم به این مکان شده و به عنوان یکی از نشانه‌ها و عوامل برجسته هویت ساز شهر تاریخی اصفهان، نقش اساسی در احیای هویت‌های جمعی شهروندان داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha