• دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99070705190
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید:

ارزش های دفاع مقدس در قالب هنر به نسل های آینده منتقل شود

ارزش های دفاع مقدس در قالب هنر به نسل های آینده منتقل شود

ایسنا/گیلان مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید، با بیان اینکه ارزش های دفاع مقدس باید در قالب هنر به نسل های امروز و فردا منتقل شود، خاطرنشان کرد: همانگونه که هنر در نسل گذشته اثرگذار بود، امروز نیز می تواند مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

اسکندر یارنسب در همایش نکوداشت شهدای هنرمند گیلان که در حسینیه هنر رشت برگزار شد با بیان اینکه شهدا جان خودشان را نثار راه آرمان ها و ارزش های والای الهی کردند، گفت: دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ ایران و انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه باید از زوایای مختلف به تجزیه و تحلیل دستاوردهای دفاع مقدس بپرداریم، افزود: در طول ۴۰ سال گذشته درباره دفاع مقدس بسیار گفته و نوشته شده و گفته و نوشته می شود، اما بررسی دفاع مقدس از زاویه هنر و تبلیغات نیاز امروز جامعه است.

مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران، دفاع مقدس را یک قله رفیع و دست نیافتنی در تاریخ انقلاب دانست و گفت: هنر و تبلیغات دوران دفاع مقدس نیز جزو درخشان ترین دستاوردها فرهنگی انقلاب است و آثار بی نظیر هنری در این هشت سال خلق شد.

یارنسب، با بیان اینکه آثار هنری هنرمندان در کوران جنگ خلق شده است، اظهار کرد: هنوز سروده ها و اشعار و فیلم ها و نقاشی های دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در وصف شهدا و رزمندگان در یاد مردم باقی مانده و تازگی دارد.

وی با بیان اینکه ارزش های دفاع مقدس باید در قالب هنر به نسل های امروز و فردا منتقل شود، خاطرنشان کرد: همانگونه که هنر در نسل گذشته اثرگذار بود، امروز نیز می تواند مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

مدیرکل فرهنگی بنیاد شهید، با اشاره به شورآفرینی های آواها و نواهای ملی و بومی دفاع مقدس در بین مردم و رزمندگان، گفت: دفاع مقدس یک برش منحصر بفرد در تاریخ ایران است و محتواهای هنری خلق شده در این برش نیز مانایی دارد.

وی نشان شناسی های دفاع مقدس را شامل چفیه و پیشانی بند دانست و متذکر شد: چفیه به عنوان محصول خلاقانه هنرمندان در خط مقدم برای رزمندگان کاربردهای فراوان داشت، اما در اقصی نقاط کشور به عنوان نشانه دفاع مقدس شناخته می شود. پیشانی بندهای یا زهرا و یا حسین رزمندگان نیز بعد از ۴۰ سال هنوز جایگزینی ندارد

یارنسب، با بیان اینکه در طول دفاع مقدس شاهد مدیریت هنری عناصر و نشانه های فرهنگی و تبلیغی بودیم، عنوان کرد: مجموعه آثار ادبی و هنری خلق شده در دوران دفاع مقدس هم به لحاظ کیفیت و هم از نظر تاثیرگذاری بی نظیر است و مخاطبان فراوانی دارد. امروز نیز باید با توجه به گسست نسلی از زبان هنری برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس استفاده کنیم، زیرا زبان نافذ و اثرگذار هنر فرازمانی و فرامکانی است.

وی با اشاره به ماندگاری دفاع مقدس برای همیشه نسل ها و عصرها، گفت: هنر تاریخ مصرف ندارد و برای همیشه باقی می ماند لذا باید فرهنگ دفاع مقدس را به هنر گره بزنیم. شهادت هنر مردان خداست و شهدای ما هنرمند بود لذا هنرمندان باید شهادت را به عنوان بالاترین آموزه دینی، زمینی و قابل فهم برای نسل های جدید کنند. امروز غربی ها قهرمانان موهومی خلق می کنند و بر ملت ها اثر می گذارند و ما نیز باید با هنرمندان شهید خودمان دنیا را تحت تاثیر قرار بدهیم و فرهنگ ایثار و شهادت را منتقل کنیم.

مدیرکل فرهنگی بنیاد شهید، با بیان اینکه یک جمعیت ۵۰ میلیونی در شکور انقلاب و دفاع مقدس را درک نکرده است، متذکر شد: نمی توانیم با زبان کسانی که در آن دوران بوده اند، فرهنگ دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کنیم و لذا قالب هنر بهترین راه برای ترویج و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت است و باید به سمت خلق آثار بدیع و نو در حوزه پاسداشت ارزش های دفاع مقدس برویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.