• سه‌شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99070805609
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک مسئول عنوان کرد

بیماری های قلبی عروقی همچنان در صدر علل مرگ و میر است

بیماری های قلبی عروقی همچنان در صدر علل مرگ و میر است

ایسنا/اصفهان مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: مصرف صحیح و مناسب داروها در بیماران قلبی عروقی، دیابت و فشار خون باعث پیشگیری از ابتلا به کرونای شدید و کاهش مرگ و میر ناشی از آن می شود، بنابراین این بیماران حتما به مصرف دارو و مراقبت ها توجه کنند.

رامش حسین خانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه هر سال آخرین یکشنبه سپتامبر به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده که امسال هشتم مهر ماه است، اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی قلب «با تمام وجود از سلامت قلب مراقبت می کنیم» و پیام اصلی این است که با تدبیر، اثرگذاری و همدلی از سلامت قلب خود، خانواده و جامعه مراقبت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیماری های قلبی عروقی، اولین علت مرگ و میر در دنیا محسوب می شود، افزود: به طور میانگین سالی ۱۸ میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری های قلبی عروقی فوت می کنند، یعنی اولین علت مرگ در دنیا، کشور ما و استان اصفهان بیماری های قلبی است.

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان با بیان اینکه در دنیا از هر ۳ نفر، ۱ نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی فوت می کند، گفت: متاسفانه در کشور و استان ما از هر ۲ نفر، ۱ نفر به علت بیماری های قلبی عروقی فوت می کند، بنابراین شیوع بیماری های قلبی و عروقی بالا و اهمیت آن بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: ابتلا به بیماری کووید۱۹ عوارض شدید برای مبتلایان دارد، به ویژه اگر فرد مبتلا بیماری قلبی عروقی، دیابت یا فشار خون داشته باشد، عوارض این بیماری شدیدتر و احتمال مرگ بیشتر است، به طوری که تقریبا ۶۵ درصد فوت شدگان کووید۱۶ بیماری قلبی عروقی، دیابت یا فشار خون داشته اند.

حسین خانی با تأکید بر اهمیت توجه به بیماران قلبی عروقی و دیابتی در دوران شیوع کرونا، تصریح کرد: مهمترین پیام به بیماران قلبی عروقی، دیابتی و فشار خون اهمیت زیاد مصرف دارو به طور صحیح و مناسب است و تغییر دارو و یا کم کردن آن توسط بیماران به هیچ وجه تایید نمی شود.

وی از کاهش مراقبت های بیماران قلبی عروقی و فشار خون به دلیل همه گیری کرونا خبر داد و گفت: بسیاری از بیماران از ترس ابتلا به کرونا به پزشک و مراکز درمانی مراجعه نمی کنند، درحالی که این بیماری ها مزمن است و باید حداقل هر ۳ ماه یک بار به پزشک مراجعه کنند، مگر اینکه خودمراقبتی را به خوبی یادگرفته باشند و شرایط خودشان را کنترل کنند، در عین حال که اگر مشکلی داشتند به خاطر کرونا انکار نکنند و حتما به پزشک مراجعه کنند.

پزشک و مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان، اظهار کرد: با تمام مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده، هنوز بیماری های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر است، بنابراین بیماران قلبی عروقی، دیابت و فشار خون با رعایت همه توصیه های پیشگیری از کرونا، حتما درمان خود را پیگیری و از کنار آن به سادگی عبور نکند.

وی به بیماران قلبی که معمولا مشکل فشار خون دارند توصیه کرد فشارسنج در خانه داشته باشند، اصول خودمراقبتی را یاد بگیرند و داروهایشان را مرتب مصرف کنند، ضمن اینکه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام آزمایش ها و معاینات خود را به تعویق نیندازند.

حسین خانی یکی از علل شیوع بالای بیماری های قلبی عروقی در استان اصفهان را فشار خون بالا عنوان کرد و افزود: ۲۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال یعنی تقریبا یک چهارم جمعیت استان فشار خون دارند، در کنار آن دیابت هم روی قلب اثرات منفی دارد و معادل یک سکته قلبی است.

وی ادامه داد: سبک زندگی ما شامل مصرف زیاد نمک، کم تحرکی، مصرف دخانیات، فست فود و استرس، همه عامل فشار خون و دیابت است که می تواند باعث سکته قلبی و مغزی شود، بنابراین اصل اساسی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، اصلاح سبک زندگی است.

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان یادآور شد: به خاطر خطر ابتلا به کرونا توصیه می شود مردم در تجمعات، میهمانی ها و مراسم شرکت نکنند و فقط برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند، ولی توصیه می کنیم افراد حتما در منزل ورزش کنند و تحرک کافی داشته باشند، یا اگر در نزدیکی منزل، پارکی سراغ دارند در زمان های خلوت و بدون همراهی با افراد دیگر پیاده روی روزانه داشته باشند تا دچار کم تحرکی نشوند.

وی به ارتباط بیماری های قلبی عروقی و دیابت با سن اشاره و تصریح کرد: هرچه سن افراد بیشتر شود احتمال ابتلا هم زیادتر می شود، بنابراین اصلاح سبک زندگی اهمیت زیادی دارد، به ویژه کنترل اضافه وزن و چاقی که افراد را مستعد بیماری می کند.

حسین خانی از بیماری های قلبی عروقی، دیابت و فشار خون به عنوان قاتل خانوش یاد کرد و گفت: این بیماری ها علامت خاصی ندارند و اگر علامت دار شدند یعنی عوارض بیماری شروع شده، به خاطر همین بر مراقبت های دوره ای و مصرف داروها و تغذیه مناسب تاکید می کنیم.

وی از بیماران قلبی عروقی خواست در صورت نیاز با حفظ اصول پیشگیری از ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنند و افزود: در حال حاضر در مراکز بهداشتی درمانی که برای غربالگری کووید۱۹ با شهروندان تماس می گیریم، اولویت را بیماران قلبی و دیابتی قرار داده ایم و وضعیت آن ها را چک می کنیم.

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان در خاتمه خاطرنشان کرد: مصرف صحیح و مناسب داروها در بیماران قلبی عروقی، دیابت و فشار خون باعث پیشگیری از ابتلا به کرونای شدید و کاهش مرگ و میر ناشی از آن می شود، بنابراین این بیماران حتما به مصرف دارو و مراقبت ها توجه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha