• سه‌شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99070805683
  • منبع : نمایندگی اردبیل

رونمایی از آلبوم صوتی«پلاکاردهای خالی گردان»

ضرورت توجه به معنویت دوران دفاع مقدس

ضرورت توجه به معنویت دوران دفاع مقدس

ایسنا/اردبیل آئین رونمایی از آلبوم صوتی«پلاکارهای خالی گردان» با حضور هنرمندان، مسئولان و رزمندگان دوران دفاع مقدس در حوزه هنری اردبیل برگزار شد.



در حال حاضر با گذشت سال‌های متمادی از دوران دفاع مقدس، هنوز بسیاری از رزمندگان هستند که اسرار هشت سال دفاع مقدس را در سینه دارند و آنرا برای احدی بازگو نکردند.
در این راستا وظیفه نهادهای فرهنگی جامعه بسیار سنگین بوده و باید تلاش کنند هر چه سریع‌تر با برقراری ارتباط با رزمندگان، جانبازان، ایثارگران و آزادگان، خاطرات و اسرار دوران دفاع مقدس را ثبت و ضبط کرده و آنرا برای نسل فعلی و نسل‌های آتی منتقل کنند.
حوزه هنری اردبیل از چندی پیش اقدام به این فعالیت مهم و ارزشمند نموده است و با ارتباط با رزمندگان دوران دفاع مقدس اقدام به گردآوری خاطرات آنها نموده است. یکی از این رزمندگان مهدی آقازاده می‌باشد که کتاب «پلاکاردهای خالی گردان» خاطرات وی باشد که طی سال‌های اخیر تولید و رونمایی شده و مورد استقبال خوب مردم شده است. با پیشرفت تکنولوژی، جمعی از هنرمندان شاخص استان با همکاری حوزه هنری اقدام به تولید آلبوم صوتی این کتب با شیوه‌ای متفاوت کرده‌اند.

کتاب «پلاکاردهای خالی گردان» اثر هنری بسیار فاخر
امیر رجبی هشتم مهرماه در این مراسم رونمایی با بیان اینکه هنرمندان بسیار سرشناس به صورت خودجوش در زمینه تولید کتاب‌های صوتی اقدامات موثری انجام می‌دهند، گفت: در حال حاضر اقتضای زمان نیز ایجاب می‌کند که با تکنولوژی‌های روز همراه شویم.
وی با اشاره به تقارن این رونمایی با هفته دفاع مقدس، کتاب پلاکاردهای خالی گردان را اثر هنری بسیار فاخر عنوان کرد و افزود: این کتاب خاطرات مهدی آقازاده از رزمندان دوران دفاع مقدس است که طی سال‌های اخیر تدوین و رونمایی شده بود و استقبال زیادی از آن شد و امروز این کتاب به کتاب صوتی تبدیل شده است.

حفظ نام و یاد شهدا اگر اصل شهادت بالاتر نباشد، کمتر هم نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین جعفرزاده رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل به غربت فرهنگ شهادت، ایثار و مقاومت اشاره کرد و افزود: حفظ نام و یاد شهدا اگر اصل شهادت بالاتر نباشد، کمتر هم نیست.
وی با بیان اینکه در مقابل تمام هجمه‌های دنیا علیه اسلام باید ایستادگی کرده و از میراث فاخر دفاع مقدس حفاظت کنیم، گفت: امروز همه آنهایی که اظهار دین می‌کنند، باید پای کار بیایند و با حضور در صحنه، این فرهنگ را به دنیا معرفی نمایند.

خیانت به کشور خیانت به خون شهداست
مهدی آقازاده رزمنده دوران دفاع مقدس نیز با بیان اینکه در تدوین کتاب و آلبوم صوتی آن غافلگیر شدم، گفت: نظر بنده این بود که اول خاطرات فرماندهان ما گردآوری و چاپ شود، سپس نوبت به ما برسد ولی محمود مهدوی نویسنده این کتاب با بیان دلایلی بنده را مجاب کرد.
وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جنگ و فرهنگ جبهه فراموش شده و کمتر به آن پرداخت شده است، افزود: در این خصوص 50 درصد ما رزمندگان مقصر هستیم و 50 درصد نیز مسئولان و هنرمندان.
آقازاده به ضرورت توجه به بحث فرهنگ و تولید کتب صوتی از خاطرات رزمندگان تاکید کرد و گفت: معنویت باعث عشق و علاقه و حضور در جبهه‌های دفاع مقدس شد.
این جانباز اردبیلی مسئولیت حوزه هنری در خصوص فضای مجازی را سنگین دانست.
وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس با بیش از 35 کشور در حال جنگ بودیم و هدف آنها از بین بردن نظام اسلامی بود، گفت: به عبارتی ما با استکبار جهانی در حال جنگ و دفاع از کشور بودیم.
آقازاده با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ معنوی و مذهبی دوران دفاع مقدس امروز به فرهنگ مادیات تبدیل شده و سمت و سوی کشور از حال و هوای دوران دفاع مقدس فاصله گرفته است، افزود: انتظار می‌رود به فرهنگ دفاع مقدس بیشتر پرداخته شود تا فرهنگ و مسائل مختلف کشور به همان وضعیت دوران دفاع مقدس باز گردد.
وی با بیان اینکه فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی دوران دفاع مقدس برای حفظ اسلام، نظام جمهوری اسلامی و کشور بود، تصریح کرد: در حال حاضر هر کسی در کشور خیانت می‌کند، به خون شهدا و زحمات کشیده شده در آن دوران خیانت می‌کند.

فاصله‌ای میان مردم و کتابخوانی افتاده است
فرشید زبوری کارگردان آلبوم صوتی کتاب «پلاکاردهای خالی گردان» نیز با بیان اینکه فاصله‌ای میان مردم و کتابخوانی افتاده است، گفت: روش جدیدی از کتابخانی در دنیا راه افتاده و در اردبیل نیز به این حوزه که تولید کتب صوتی است، ورود پیدا کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه تاکنون کتاب‌های خاکریزهای طلایی و تاج‌الشعرا تولیده شده و امروز کتاب صوتی پلاکاردهای خالی گردان نیز رونمایی می‌شود، افزود: کتاب صوتی ما متفاوت از سایر کتاب‌های صوتی است؛ به این صورت که متناسب با مطالب کتاب، از افکت‌ها و المان‌های تصویری و نمایشی استفاده کرده‌ایک که زیبایی خاصی به مجموع افزوده و باعث ایجاد جذابیت برای مخاطب شده است.
زبوری به ضرورت حمایت مسئولان و مردم از جوانان هنرمند فعال در این حوزه تاکید کرد و گفت: با گسترش فعالیت‌های فرهنگی در حوزه می‌توانیم برای کشورهای همسایه مخصوصا آذربایجان خوراک فرهنگی تولید و ارائه کنیم.

عمر کتاب صوتی پایان نمی‌یابد و از بین نمی‌رود
داود حجازی از دیگر فعالان حوزه تولید کتب صوتی نیز با بیان اینکه بحث کتاب می‌تواند خط مقدم از حیث فرهنگی باشد، گفت: با توجه به تحریم‌ها روز به روز تولید و چاپ کتاب با مشکل مواجه شده و قیمت کتاب نیز بسیار بالا رفته است که نهایتا جامعه جهانی به تولید و ارائه کتاب‌های صوتی رسیده است.
وی با بیان اینکه به خاطر مسائل مختلف گاهی اوقات افراد نمی‌توانند از کتاب به صورت فیزیکی استفاده نمایند، افزود: با تولید کتب صوتی این امکان فراهم شده تا هم ارزان باشد و هم دسترسی راحتی داشته باشد.
حجازی با بیان اینکه با اپلیکیشن‌های ساده در بستر اینترنت می‌توان کتب صوتی را به دورترین نقاط ارسال کرد، خاطرنشان کرد: کتاب صوتی این قابلیت را نیز دارد که عمر آن پایان نمی‌یابد و از بین نمی‌رود.

ضرورت تلاش بیش از پیش نهادهای فرهنگی در انتقال خاطرات دفاع مقدس به نسل امروز
امید می‌رود نهادهای فرهنگی با تلاش و اهتمام بیش از پیش در شناسایی و معرفی رزمندگان و جانبازان و ایثارگران و آزادگان گمنام جامعه اقدام کرده و خاطرات آنها را از دوران هشت ساله دفاع مقدس ثبت و ضبط نمایند تا خلائی که امروز از لحاظ فرهنگ شاهد آن هستیم از بین برود و اهداف والای شهدا و دفاع مقدس برای نسل امروز و نسل‌های آینده منتقل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha