• دوشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99072115718
  • خبرنگار : 50071

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:

محیط زیست کشور با طرح اخیر مجلس با بحران مواجه می‌شود

محیط زیست کشور با طرح اخیر مجلس با بحران مواجه می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص طرح یک فوریتی مجلس با موضوع اختصاص یک درصد از عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها گفت: محیط زیست یک مجموعه چند نظمی، فرابخشی و حاکمیتی است و با توجه به ماموریت حساسی که دارد نیازمند همراهی مجلس است، اما طرح یک فوریتی یادشده محیط زیست کشور را با بحران‌های جدی مواجه خواهد ساخت.

 تورج همتی با اشاره به اینکه اجرای تبصره یک ماده 38  قانون مالیات بر ارزش افزوده و صرف عوارض آلایندگی اخذ شده از صنایع و واحدهای آلاینده در مسیر طرح‌های عمرانی شهرداری‌ها به شدت مورد انتقاد کارشناسان و فعالان حوزه حفاظت محیط زیست بوده است، گفت: به رغم آنکه خبر تخصیص 35 درصد از عوارض آلایندگی به حساب صندوق ملی محیط زیست و فراهم شدن امکان بهره گیری از تسهیلات صندوق یاد شده از سوی واحدهای صنعتی و پروژه‌های زیست محیطی در جهت رفع آلایندگی، دوستداران محیط زیست را امیدوار کرده بود، خبر طرح یک فوریتی مجلس شورای اسلامی برای لغو آن، موجب ناکامی و دلسردی بزرگ برای حوزه حفاظت محیط زیست کشور شد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری، 46 پروژه زیست محیطی از استان عمدتاً در بخش صنایع و کارخانجات و مراکز بهداشتی درمانی دارای مشکلات زیست محیطی و چهار پروژه شرکت‌های دانش بنیان استان از سوی پارک علم و فناوری استان برای بهره مندی از تسهیلات صندوق ملی محیط زیست معرفی شده‌اند، گفت: متاسفانه با طرح یک فوریتی مجلس این موضوع نیز ناتمام ماند.

همتی با اشاره به اینکه حفظ سلامت انسان که به شدت به سلامت محیط زیست وابسته است مهمترین اولویت دولت‌ها در سراسر دنیاست، گفت: موضوع پیشگیری از بروز بیماری‌های زئونوز (مشترک بین انسان و حیوان) نیز یکی از برنامه‌های نظارت بر امور حیات وحش این اداره کل بوده است که مقدمات اجرایی آن به پشتوانه تخصیص اعتبارات عوارض آلایندگی فراهم شده بود و درحال حاضر اجرای این پروژه با چالش‌های اساسی مواجه خواهد شد.

وی همچنین با تاکید براینکه پایش منابع آلاینده محیط زیست، منوط به تهیه و تامین خودرو، سوخت، تجهیزات و معرفات نمونه‌برداری است، گفت: سنجش آلاینده‌های محیط زیست در آزمایشگاه‌های تخصصی نیز هزینه‌های جداگانه و دوره‌ای خود را دارد و همگی نیازمند تامین اعتبارات و هزینه کرد است.

همتی ادامه داد: از طرفی احداث یا ارتقاء تصفیه‌خانه‌های شهری و صنعتی ‌، مدیریت پسماندها، ساماندهی زیستگاه‌ها و مناطق، رفع آلاینده‌های خاک، اعطای تسهیلات تشویقی به واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده به منظور رفع آلایندگی و اجرای طرح‌های پژوهشی پایلوت برای مدیریت آلاینده‌ها نیز، نیازمند تخصیص اعتبار است و این مصوبه ضد محیط زیستی مجلس جدید با طرح یک فوریتی نمایندگان برای عدم پرداخت عوارض، چالش‌های حوزه حفاظت محیط زیست در کشور را چند برابر خواهد کرد که قطعاً در دراز مدت تاثیر سوء بر مدیریت آلاینده‌ها و حفاظت از محیط زیست خواهد داشت.

بنا بر گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، چندی پیش بر اساس ابلاغ مصوبه اختصاص ۳۵ درصد از یک درصد عوارض آلایندگی به حساب صندوق ملی محیط زیست، متولیان این صندوق از تمامی استان‌ها برنامه‌هایی برای مدیریت آلاینده‌ها و احیاء محیط زیست طبیعی همانند احداث یا ارتقاء تصفیه‌خانه‌های شهری و صنعتی‌، مدیریت پسماندها، ساماندهی زیستگاه‌ها و مناطق رفع آلاینده‌های خاک و... اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی را دریافت کردند که با این مصوبه ضد محیط زیستی مجلس جدید همه طرح‌ها در کاغذ باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha