• چهارشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99072317132
  • خبرنگار : 50274

حضور دانش‌آموزان در شاد نیازمند نظارت والدین است

حضور دانش‌آموزان در شاد نیازمند نظارت والدین است

ایسنا/کردستان رئیس پلیس فتای استان کردستان گفت: ورود اجباری به فضای مجازی نیازمند نظارت و همراهی هرچه بیشتر والدین با دانش‌آموزان است.

سرهنگ مهدی دانشپور، در بازدید از خبرگزاری ایسنا که به مناسبت گرامیداشت هفته نیروی انتظامی برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید سطح معلومات مردم در زمینه فضای مجازی را افزایش دهیم، اظهار کرد: با بالا بردن سطح معلومات و آگاهی مردم در مورد این شهر شیشه‌ای و ارتقای سواد رسانه‌ای مردم می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.  

وی به عملکرد پلیس فتای استان کردستان از ابتدای سال جاری تا 20 مهرماه جاری اشاره کرد و افزود: در این مدت در حوزه جرائم مالی 15 درصد کاهش و در حوزه جرائم اخلاقی 23 درصد افزایش و سایر جرائم پنج درصد افزایش داشته‌ایم.

رئیس پلیس فتای استان کردستان از کشف 18 درصد جرائم مالی، 15 درصد جرائم اخلاقی و 120 درصد سایر جرائم سایبری خبر داد و بیان کرد: در مدت یاد شده در مجموع جرائم سایبری شاهد افزایش پنج درصدی وقوع جرائم، کشف 22 درصدی جرائم سایبری و افزایش پنج درصدی دستگیری مجرمان فضای مجازی بوده‌ایم.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا 20 مهرماه جاری 28 درصد جرائم فضای مجازی جرائم اخلاقی، 56 درصد جرائم مالی و 16 درصد سایر جرائم بوده است که با هوشیاری همکاران پلیس فتای استان کردستان در مجموع 91 درصدی جرائم فضای مجازی کشف شده است.   

رمز پویا را در 10 ثانیه آخر وارد کنید

سرهنگ دانشپور با اشاره به اینکه 40 درصد جرائم مالی و برداشت‌های غیرمجاز بانکی با راه‌اندازی رمز پویا کاهش پیدا کرده است، اعلام کرد: یکی از مشکلات رمز پویا وجود خلاء در هنگام ورود رمز دوم بوده است که کاربران فضای مجازی در خریدهای اینترنتی خود سعی کنند رمز پویا را در 10 ثانیه پایانی فرصت ارسال رمز وارد کنند تا خلاء برای سوء استفاده کاربران ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: چهار عامل پایین بودن سطح سواد رسانه‌ای، اعتماد بی جا، سهل انگاری و ضعف سیستم از عوامل اصلی مؤثر در شکل‌گیری جرائم سایبری هستند.

رئیس پلیس فتای استان کردستان اعتماد بیجا را یکی از دلایل اصلی جرائم فضای مجازی ذکر کرد و گفت: امروز کاربران فضای مجازی اعتماد بیجایی به فضای مجازی دارند اما کاربران باید بدانند که هویت‌های مجهول و تباهی به ویژه در بحث دوستی‌های اینترنتی و معضلات اخلاقی وجود دارد که از چشم‌ آن‌ها پنهان مانده است.

وی اذعان کرد: خانواده‌ها باید همانگونه که به فکر یک غذای سالم برای فرزندانشان هستند، باید به فکر غذای روح و روان فرزندان خود باشند تا به راحتی اجازه ندهند که افرادی در فضای سایبری از آنان سوء استفاده کنند.

سرهنگ دانشپور سهل انگاری کاربران فضای مجازی را یکی دیگر از دلایل رشد جرائم فضای مجازی دانست و افزود: تعدادی از کاربران فضای مجازی با وجود آگاهی و دانش در مورد معضلات فضای مجازی باز هم با یک سهل‌انگاری ساده گرفتار مشکلات این فضای سایبری می‌شوند.

رئیس پلیس فتای استان کردستان وسوسه و طمع را از دلایل اصلی جرائم مالی در فضای مجازی دانست و ادامه داد: بیشترین کلاهبرداری اینترنتی مربوط به تبلیغات سایت دیوار و آگاهی‌های دروغین کلاهبرداران در این سایت است.  

وی با اشاره به هشدارهای پلیس فتای استان کردستان با تأکید بر اینکه مردم هیچگاه جذب تخفیفات واهی تبلیغات فضای مجازی نشوند، خاطرنشان کرد: مردم در زمان خرید و فروش در سایت دیوار ابتدا هشدارهای پلیسی را در نظر گرفته و با اطلاعات کافی در این زمینه اقدام کنند و تا زمان رؤیت کالا پولی را به حساب کسی واریز نکنند و خرید و فروش خود را در مکان‌های مجهز به دوربین مدار بسته به انجام برسانند.

سرهنگ دانشپور حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: اشتراک گذاری عکس‌های شخصی، استفاده از عکس‌های شخصی در تصویر پروفایل، روشن کردن بلوتوث در اماکن عمومی از دلایل اصلی وقوع جرائم اخلاقی است.

وی در ادامه به راه‌اندازی شبکه شاد و آموزش‌های آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی و ورود اجباری دانش‌آموزان به فضای مجازی اشاره و عنوان کرد: این ورود اجباری به فضای مجازی و همچنین استفاده از فیلترشکن برای بازکردن آموزش‌های شبکه‌های اجتماعی بسیاری از خانواده‌ها را دچار نگرانی کرده است.

رئیس پلیس فتای استان کردستان افزود: در این راستا و به منظور حفظ ضریب امنیتی شبکه شاد، آموزش و پرورش باید تمهیدات خاصی را تدوین و طرح‌ریزی کند و همچنین پلیس فتا در تلاش است تا با طراحی برنامه‌های خاصی نظارت بر این فضا را بیشتر کند.

وی با تأکید بر نظارت و همراهی والدین در استفاده فرزندان به ویژه دانش‌آموزان ابتدایی از فضای مجازی خاطرنشان کرد: والدین باید بر روی گوشی‌های فرزندان خود نرم‌افزار کنترل والدین را نصب کرده و از این طریق دسترسی فرزندان خود را محدود کرده و همچنین می‌توانند نظارت بیشتری بر استفاده فرزندان از اینترنت داشته باشند.

دانشپور نظارت را مهم‌ترین راهکار در امان ماندن فرزندان از آسیب‌های فضای مجازی دانست و یادآور شد: والدین دقت کنند که بر روی گوشی‌هایی که در دسترس فرزندان قرار می‌گیرد، اطلاعات شخصی و عکس‌های خانوادگی نباشد چراکه ممکن است با یک سهل انگاری اطلاعات شخصی فرزندان در اختیار دیگران قرارگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha