• سه‌شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99072921209
  • خبرنگار : 71496

آحارونوت: ارتش اسرائیل قدرت مقابله با حملات شیمیایی را ندارد

آحارونوت: ارتش اسرائیل قدرت مقابله با حملات شیمیایی را ندارد

نتایج تحقیق یک روزنامه عبری زبان نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با تهدید حمله شیمیایی مشکل داشته و برای مقابله با چنین حمله‌ای آمادگی ندارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان "یدیعوت آحارونوت" در گزارشی به قلم یارون دروکمان نوشت: نیروی زمینی ارتش "اسرائیل" با وجود توصیه‌هایی که در سال ۲۰۱۴ در خصوص آمادگی برای مواجهه با تهدید شیمیایی به آن شد، در این زمینه مشکلاتی دارد و در شرایطی که این نیروی با چالش‌های جدید هماهنگی نداشته و یگان‌های جنگی آموزش ندیده‌اند، فرماندهی ارتش از آغاز ماموریتی برای بررسی چگونگی مقابله با این چالش‌ها خبر داد.

دروکمان در ادامه گزارش خود مدعی شد: "با توجه به نگرانی که از احتمال حمله شیمیایی و یا بیولوژیک به "اسرائیل" در جنگ آتی وجود دارد، طبق گفته‌های متنیاهو انگلمان، ناظر کابینه رژیم صهیونیستی مشخص است که ارتش به اندازه کافی برای چنین احتمالی آمادگی ندارد". او تاکید کرد، سال‌ها است استفاده از سلاح شیمیایی از سوی نیروهای دشمن در زمان جنگ تهدیدی شناخته شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: در ژانویه ۲۰۱۴ کمیته‌ای که از سوی گادی ایزنکوت، معاون وقت رئیس ستاد کل ارتش تشکیل داده بود، برای اولین بار نشستی برای بررسی چگونگی مقابله با این تهدید برگزار کرد و پس از پنج ماه گزارش مختصری همراه با برخی توصیه‌ها همانند لزوم بررسی دوباره خطرات شیمیایی و بیولوژیک ارائه شد و بنی گانتس، رئیس وقت ستاد کل ارتش نیز با این توصیه‌ها موافقت کرده و دستور اجرای آنها را داد اما بعدها مشخص شد که توصیه‌ها به شکل کامل اجرا نشده‌اند.

در این گزارش تاکید شده است: در بازنگری که دفتر نظارت کابینه انجام داد، ضعف‌ها و مشکلاتی که نیروی زمینی ارتش در تعامل با تهدید شیمیایی دارد، مشخص شدند و همچنین آشکار شد که به اندازه کافی به این موضوع رسیدگی نشده و در طول تمرین‌های نیروی زمینی شامل نیروهای نظامی و پشتیبان مشکلاتی در مقابله با این تهدید نمایان شدند حتی فرمانده نیروی زمینی اجرای دستورالعمل‌های فنی فرماندهی جبهه داخلی در مورد آموزش نیروها در خصوص مقابله با تهدید شیمیایی را تایید نکرد.

در این بازنگری مشخص شد نیروی زمینی ارتش توان اجرای عملیاتی در مقابل حمله شیمیایی را ندارد هرچند که ارتش تمرین‌هایی به صورت دوره‌ای با هدف تقویت توان مقابله با چنین حوادثی اجرا کرده اما ناظر کابینه نواقص متعددی را در آمادگی‌های ارتش به ویژه در پشتیبانی زمینی یافته است.

طبق گزارش ناظر کابینه، تاکنون هیچگونه تغییری در گردان‌های ارتش رژیم صهیونیستی همسو با تغییر و تحولاتی که در مساله حمله شیمیایی ایجاد شده، صورت نگرفته است و به دلیل عدم آموزش گردان‌ها عملکرد حرفه‌ای آنها در جنگ احتمالا ضعیف است و نیروی زمینی در صورتی که در معرض حمله قرار بگیرد، نمی‌تواند به خوبی از پشتیبانی این گردان‌ها بهره ببرد.

ناظر ابعاد بیشتری از کوتاهی در عمل به وظایف را یافت از جمله اینکه مسؤولیت اقتصاد و خریدها و تمامی تجهیزات ارتش به فرماندهی جبهه داخلی منتقل خواهد شد و به‌روزرسانی آن بر عهده فرماندهی کل خواهد بود اما در بررسی‌های مالی مشخص شد که فرماندهی عالی دستورالعمل تازه‌ای در خصوص ماموریت جدید جبهه داخلی صادر نکرده و نتیجه اینکه هماهنگی میان نیروی زمینی و فرماندهی جبهه داخلی و نیروی هوایی در این مساله لجستیک و با اهمیت برقرار نشده است.

در ادامه این گزارش آمده است: ناظر مالی تاکید کرد، با توجه به نتایج این بررسی‌ها لازم است تهدیدهای شیمیایی و بیولوژیک در ارتش از منظر قدرت پاسخ و عملکرد لازم دوباره بررسی شوند اما کمیته فرعی وابسته به کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) تصمیم گرفته در راستای حفظ امنیت تمامی جزئیات مطرح نشوند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به این گزارش تاکید کرد: نیروی زمینی خود را در زمینه تجهیز یگان‌های جنگی شامل نیروهای نظامی و پشتیبان تقویت خواهد کرد، همچنین مرکز اطلاعات برای پاسخ به هر گونه فعالیت همراه با سلاح شیمیایی در مرزها خود را بروز خواهد کرد، این در حالی است که ارتش به شکل گسترده‌ای کارایی سیستم‌های خاصی را که ابزار اصلی آماده کردن گردان‌های جنگی هستند، افزایش داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha