• دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99080501983
  • خبرنگار : 50401

در طلاق های امروزی پای اینستاگرام در میان است!

در طلاق های امروزی پای اینستاگرام در میان است!

ایسنا/قم در روزگاری که پدیده ای به نام اینستاگرام تعیین کننده فرهنگ و اخلاق و اخبار و گاها منبع درآمد در جامعه است، عجیب نیست اگر بگوییم در بسیاری از طلاق های امروزی پای اینستاگرام در میان است!

پژوهشگران دریافتند 15 درصد زوجین باور دارند که شبکه‌های اجتماعی موجب بروز مشکل در زندگی مشترک‌شان می‌شود چرا که این اپلیکیشن اعتیاد آور تاثیر بسیار زیادی بر نوع نگرش افراد به زندگی مشترک شان دارد.

در بین زوج های جوان امروز مهمان ناخوانده ای جای خود را باز کرده است که ذهن وهوش و وقت بسیاری از این زوجین را با خود همراه کرده است. این اپلیکیشن خوش خط و خال با تصاویر خود دل از هرذهن جویاگری می رباید و آنها را ساعت ها غرق خود می کند.

عاطفه 30 در خصوص میزان تاثیر اپلیکیشن اینستاگرام بر زندگی مشترک خود عنوان کرد: این برنامه تقریبا یک سدی بر روابط زوجین در خانه است، به گونه ای که هرکدام در خانه از زوجین، خودشان را سرگرم این فضا می کنند و دیگر وقتی برای هم دیگر ندارند.
وی در ادامه بیان کرد: این برنامه سبب شده شوهرم نسبت به زندگی مشترک مان متوقع تر باشد، به عبارتی مدام زن های بلاگر اینستاگرام را بامن مقایسه می کند و از ظاهر و اندام من ایراد می گیرد.
عاطفه با اشاره به آزادی عمل بالا در ارتباط گیری در اینستاگرام تصریح کرد: خیلی از اوقات صرفا به این دلیل که همسرم مدام در حال گردش در فضای این اپلیکیشن است، به او شک میکنم و همین اتفاق سبب دلسردی روابط میان ما شده است.
علی مرد متاهلی که از فضای این اپلیکیشن گلایه های زیادی دارد، گفت: اینستاگرام ضربه
مهلکی بر اقتصاد خانواده هاست به نحوی که در این فضا رویکرد رایج خرید و جذابیت های آن است.
وی در ادامه افزود: همسرم مدام در این فضاهای فانتزی زمانش را صرف می کند و فکر میکند باید مانند بلاگر ها زندگی کنیم و مدام از سر و شکل زندگی مان ایراد می گیرد و به دنبال خرید است.

مرجان انصاری، روان شناس بالینی حوزه خانواده، درگفت و گو با خبرنگار ایسنا قم در خصوص تاثیر اپلیکیشن اینستاگرام بر روابط زوجین عنوان کرد: اپلیکیشن اینستاگرام با توجه به طراحی خاص خود تصویر محور است و به عبارتی تصاویر در مسابقه جذابیت با یکدیگر به رقابت می پردازند، در نتیجه دائما خوراک تصویری افراد را به تنهایی تامین می کند.

اینستاگرام، سرزمین عجایب
وی در ادامه گفت: ورود افراد به فضای اینستاگرام قطعا تاثیر زیادی بر زندگی شخصی آنها دارد و این تاثیر تاحد زیادی از ذهنیت و جهان شناختی خود فرد نشات می گیرد، برای مثال یک فرد متخصص، زمان کمتری برای گذراندن وقت در این اپلیکیشن دارد ضمن اینکه چارچوب های مشخصی نیز برای رد و پذیرش اطلاعات این فضا دارد.
انصاری در خصوص اینکه این اپلیکیشن تا چه میزان توقع زوجین را از یکدیگر بالا می برد باید ذکر کرد: تاثیر این فضا بر زندگی زوج های ایرانی اصلا مطلوب واقع نشده و فضای اینستاگرام متاسفانه رقابتی است بر سر دیده شدن و همین امر سبب افزایش جذابیت محتوا است ولو اینکه این محتوا به دروغ باشد.
روان شناس خانواده با اشاره به غیر واقعی بودن تصاویر در اینستاگرام بیان کرد: مواجهه شدن زوجین با تصاویر ادیت شده ی اینستاگرام سب می شود تا توقع افراد حتی از خودشان نیز بالا برود و همین مقدمه ی بروز اختلاف زوجین خواهد شد چرا که اگر به تصاویر و محتوای موجود در اینستاگرام دقت کنیم متوجه خواهیم شد بخشی از آنها متعلق به قشری مرفه است و یا با هدف خودنمایی و یا تبلیغ سبک خاصی از زندگی طراحی شده است.
انصاری در ادامه افزود:  تولد های لاکچری، عروسی های پر زرق و برق، دکوراسیون های خاص منازل، روابط رویایی و همه اینها تنها با هدف تبلیغات جهت فروش یک تولید خاص یا ایجاد جذابیت بصری تهیه می شوند و گاها صرفا یک برش کوتاه از یک زندگی کاملا عادی هستند اما

متاسفانه چون تفکر و آگاهی افراد محدود است، این محتواهای جذاب را باور می کنند و باعث می شود که علاقه افراد نسبت به داشته های فعلی خوشان کم شود.
تاثیر اینستاگرام بر مصرف گرایی زوجین
فعال اجتماعی با اشاره به تاثیر مصرف گرایی بر زندگی زوجین تصریح کرد: این فضا سبب می شود تا زوجین احساس دلسردی و افسردگی داشته باشند و فرهنگ مصرف گرایی و زندگی در لحظه را باور کنند چون تبلیغات بر این محور است که چطور هزینه کنیم تا زیباتر شویم.
 وی در ادامه بیان کرد: به عبارتی دیگر اینستاگرام بر این مدار است که برای اینکه حالتان خوب باشد بخرید و پول تان را مصرف کنید و در نتیجه کاملا طبیعی است که افرادی که در معرض چنین بمباران اطلاعاتی هدفمندی واقع می شوند، تحت تاثیر قرار بگیرد و سیستم تامین هزینه ها یشان را با چیزی که گمان می کنند سبب خوشحالی اش شود تطابق دهد.
            
نقش بلاگر ها
روان شناس بالینی با اشاره به تاثیر بلاگرهای اینستاگرامی تصریح کرد: بلاگر ها نقش دوسویه در اینستاگرام دارند و تاثیر زیادی بر فالور های خود دارند که به طور کلی دو گروه هستند که یک گروه صرفا به دنبال جلب توجه و ارضا خلاء هیجانی خود و به عبارتی به دنبال دیده شدن و تایید گرفتن با هدف سودجویی جنسی و مالی هستند.
وی ادامه داد: اما در این بین افرادی هستند که اهداف قابل تحسین دارند و در پشت محتواهای شان اندیشه منطقی وجود دارد و محتوای مفید و منطبق با زندگی واقعی تولید می کنند و اطلاعات اخلاقی و مفیدی در اختیار مخاطب های خود قرار می دهند.

دنیای فانتزی اینستاگرام
فعال اجتماعی با بیان اینکه این اپلیکیشن تا چه میزان تصور افرا از زندگی را ایده آل کرده، تصریح کرد: در مجموع فضای اینستاگرام مانند یک مهمانی بزرگ است که تمام افراد حاضر درآن در حال رقابت برای بهتر دیده شدن هستند که بر سراین راه ممکن است اطلاعاتی که منتقل می کنند دروغین باشد یا لعاب کاری شده باشد.
وی همچنین عنوان کرد:  این رنگ و جلای دروغین و برزگ نمایی تصویری می تواند باعث ایجاد فانتزی های غلط در ذهن زوجین شود که این رویاها نه قابل دسترس هستند و نه قابل فراموش کردن، در نتیجه سبب حس سرخوردگی و حس بی علاقگی به زندگی مشترک خودشان می شود.
روابط مخفی زوجین در اینستاگرام

انصاری با بیان اینکه این روابط ایسنتاگرامی چه تاثیری بر روابط زناشویی دارد باید،گفت: یکی از نکات بسیار احتیاط برانگیز در استفاده از این اپلیکیشن همین نوع روابط است و زوجین برای استفاده از این فضا حتما باید خط قرمز های مشخص داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: معاشرت دوستانه یک فرد متاهل با جنس مخلف بدون اطلاع و رضایت همسر در هر صورتی و در هرشکل و عنوانی باعث ایجاد ترک های ریز در استحکام رابطه زناشویی و کاهش اعتماد زوجین می شود.
روان شناس بالنی در خصوص روابط پنهان زوجین در اینستاگرام، اظهار کرد: در فضای اینستاگرام امکان مخفی کاری و بازی با کلمات بشدت وجود دارد که این خود یکی از عوامل برانگیزنده افراد برای تجربه روابط موازی با زناشویی است که منجر به خیانت می شود.
انصاری در انتها بیان کرد: در یک نگاه کلی اگر استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام با آگاهی همراه  باشد، تجربه ای بسیار اثر بخش است وگرنه همچو آنش سوزانده خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.