• چهارشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99080704209
  • خبرنگار : 50187

یک جراح کلیه و مجاری ادرار:

شدت بیماری کووید ۱۹ در بیماران کلیوی بیشتر است

شدت بیماری کووید ۱۹ در بیماران کلیوی بیشتر است

ایسنا/کرمان یک جراح کلیه و مجاری ادرار گفت: به نظر می رسد میزان ابتلاء به کرونا در بیمارانی که بیماری های مزن کلیه یا ناراحتی کلیه دارند با افراد عادی فرقی نمی کند بلکه شدت ابتلاء بیشتر است.

دکتر"کرمی" در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کرونا از ویروس هایی است که بیشتر دستگاه تنفسی را درگیر می کند، افزود: در مقایسه مرس با سارس مشخص شده سارس که یک ویروس با ایجاد علائم حاد تنفسی بود شش درصد بیماران مبتلا به این ویروس و در مرس ۲۵ درصد درگیری کلیوی داشتند.

وی افزود: با توجه به اطلاعاتی که در هشت ماه اخیر درباره کرونا به دست آمده نشان می دهد یک تا ۲۵ درصد از مبتلایان درگیری کلیوی دارند اما هنوز راستی آزمائی نشده لکن بیمارانی که خیلی بدحال می شوند درگیری کلیوی آنها خیلی بیشتر است.

کرمی تصریح کرد: ویروس کرونا گیرنده ای دارد که گیرنده های آن در ریه می نشیند و بیشتر مرم ویروس را به این شکل می شناسند. همین گیرنده ها در کلیه هستند اما درگیری کلیه از نظر شیوع کمتر است.

این جراح کلیه بیان کرد: به نظر می رسد میزان ابتلاء به کرونا در بیمارانی که بیماری های مزن کلیه یا ناراحتی کلیه دارند با افراد عادی فرقی نمی کند بلکه شدت ابتلاء بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه عارضه ای که کووید ۱۹ روی کلیه ایجاد می کند به صورت نارسائی حاد کلیه است، افزود: وقتی این اتفاق می افتد حتما باید فرد بستری شود و افرادی هستند که در آی سی یو بستری می شوند که این مشکل به صورت از دست رفتن ناگهانی عملکرد کلیه ها است و فرد دچار اختلالات ناشی از تجمع مواد زائدی می شود که توسط کلیه ها دفع می شد و علائم به صورت خون در ادرار و تورم بدن خود را نشان می دهد که این بیماران به کمک دیالیز حالشان بهتر می شود.

کرمی گفت: متاسفانه میزان مرگ و میر در افرادی که دچار درگیری چند ارگان می شوند، بالا می رود و از سوی دیگر اگر اتفاقی برای فرد مبتلاء نیفتد این نارسائی حاد کلیه با تمهیدات درمانی برگشت پذیر است.

وی تصریح کرد: افرادی که بیماری کلیوی به ویژه بیماری های مزمن کلیوی دارند و افرادی که دیالیز شده یا پیوند شده اند، برای درگیر شدن با ویروس کرونا مستعدتر هستند.

این جراح کلیه و مجاری ادرار گفت: کسی که دیالیز می شود، باید دیالیز را طبق برنامه انجام بدهد و فردی که پیوند زده باید حتما داروها را طبق روال قبل مصرف کند که در غیر این صورت احتمال بدتر شدن حالشان خیلی بیشتر است لذا باید پیشگیری از ابتلاء به کرونا را داشته و احتیاطات آنها بیش از افراد عادی باشد.

وی اظهار کرد: کلیه ها جزو ارگان های حیاتی بدن هستند و اگر از بین بروند اختلالات زیای ایجاد می کنند لذا باید افراد دچار ناراحتی های کلیه خیلی زیاد نسبت به افراد عادی رعایت کرده و در مواقعی که احساس می کنند ضعف یا کوچک ترین علائمی دارند، در منزل بمانند و پروتکل های بهداشتی را دوچندان رعایت کنند.

کرمی بیان کرد: یکی از علام شایع بیماری کرونا دردهای عضلانی و ضعف و بی حالی است که این دردهای عضلانی در ناحیه پشت و پهلوهای فرد بارزتر است؛ درد پهلو ناشی از گرفتگی و اختلالات عضلانی که می تواند از علائم ویروس کرونا باشد با درگیری کلیوی متفاوت است چراکه درد کلیوی حاد و ناگهانی است.

وی تصریح کرد: دردهای عضلانی یواش یواش بروز می کند و با حرکت، بلند شدن و خوابیدن بروز بیشتری دارد و با گرم شدن کمتر می شود لذا هر دردی که در پهلو احساس می شود لزوما درد کلیه نیست و شاید ۹۰ درصد آن دردهای عضلانی باشد.

این جراح کلیه گفت: بیمارانی که مبتلا به انواع ناراحتی های کلیوی از جمله سنگ های سیستم ادراری، بیماری های مادرزادی سیستم ادراری، نارسائی های مزمن کلیه هستند در دسته افرادی قرار دارند که در خطرابتلاء به کرونا هستند و باید پروتکل های بهداشتی پیشگیرانه را بیشتر و دقیق تر از سایر افراد جامعه رعایت کنند.

وی افزود: عوارض کووید ۱۹ بر کلیه ها در طولانی مدت مشخص نیست و بعدا معلوم می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha