• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۹ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99082012980
  • خبرنگار : 50420

یک استاد دانشگاه:

آثار منفی و مثبت خبرهای خارجی بر اقتصاد ایران کوتاه‌مدت است

آثار منفی و مثبت خبرهای خارجی بر اقتصاد ایران کوتاه‌مدت است

ایسنا/خراسان رضوی استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی گفت: آثار منفی و مثبت خبرهای خارجی بر اقتصاد ایران، کوتاه‌مدت بوده و مردم متوجه خواهند شد که مشکل اصلی، ضعف مدیریت داخلی و نبود هماهنگی‌هاست.

وحید ارشدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران اظهار کرد: با توجه به رویکردهای دولت در گره زدن اقتصاد به متغیرهای خارج از کنترل در این دوره هفت ساله، مستقل نکردن معیشت مردم از نرخ ارز، عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و همچنین عدم حل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، متاسفانه شاهد تاثیرپذیری اقتصاد کشورمان از یک مساله سیاسی مرتبط با کشور متخاصم، یعنی آمریکا، هستیم.

وی بیان کرد: سؤال اساسی این است که تا چه زمان شاهد این خواهیم بود که تکانه‌های خارجی، چه مثبت و چه منفی، اقتصاد ایران را بلرزاند و سرمایه‌های فردی و ملی کشور را متلاطم کند؟ تا چه زمانی می‌خواهیم نظام اقتصادی کشور را با محوریت بخش مولد، مدیریت نکنیم و با رفتن این دولت و آن دولت در داخل و خارج به فعالان اقتصادی مولد جامعه ضربه بزنیم؟

این استاد دانشگاه افزود: متاسفانه باید بگویم بخش قابل توجهی از بالفعل شدن ظرفیت‌های بخش مولد، ناشی از رویکرد نگاه به بیرون بوده و به صورت قاطعانه باید گفت حل مشکل تامین امنیت پایدار اقتصادی کشوری مانند ایران به استقلال اقتصادی نیازهای اساسی و تکنولوژیکی مردم از متغیرهایی همچون ارز گره خورده است.

ارشدی ادامه داد: تقویت قدرت درونی موجب مدیریت متغیرهای بیرونی خواهد بود. حتی حل مسائل ما با کشورهای سلطه‌گر نیز از مسیر کانال قدرت اقتصادی و علمی درون‌زا و با رویکرد برونگرایی است. باید کاری کنیم که دولت به قدرت تاب‌آوری، پایداری، ضدشکنندگی و ضد آسیب‌پذیری متکی شود.

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی گفت: ظرفیت‌های خالی و استفاده نشده، نیروی جوان کشور و نیز سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بستر بسیار خوبی برای اصلاح اقتصادی در ایران است. مسیر اقتصاد ایران از حاکم شدن دولت چابک، مقتدر، جوان، مخاطره‌پذیر، کارآمد، اصلاح ساختار سیاسی متناسب برای پاسخگو کردن دولت به مردم، نظارت عمومی بر دولت، مردمی شدن اقتصاد و اصلاح نظام پولی و بانکی می‌گذرد.

وی اضافه کرد: در صورت ادامه روند فعلی چشم‌انداز خوبی برای اقتصاد ایران متصور نخواهیم بود. کتاب «اقتصاد مقاومتی در آمریکا» نوشته ابدالی و «تاریخ عقاید اقتصادی مغرب زمین» آموزه‌های مناسبی برای حل معضلات اقتصاد ایران خواهد داشت. امیدواریم مدیریت داخلی در قوای سه‌گانه و بخش‌های عمومی اقتصاد ایران فرصت‌های اصلاح ساختار و اصلاح عوامل را در این پیچ تاریخی از دست نداده و با هماهنگی هم منافع ملی را بر منافع فردی، گروهی و جریانی ترجیح دهند.

ارشدی عنوان کرد: مبارزه با فساد و رانت حاصل پیوند قدرت و ثروت، بهره‌گیری از ذخیره دانایی فعالان دانشگاهی و اقتصادی دارای غیرت ملی و اقتصادی و استفاده از تجارب تاریخی، بستر لازم را برای احیای ظرفیت‌های داخل فراهم می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha